עבור לתוכן העמוד
Menu

דיווח: ארה"ב דחתה את הבקשות של איראן

"איראן אינטרנשונל " מדווח כי התשובה של ארה"ב דלפה לתקשורת המקומית ועולה ממנה כי ארה"ב לא הסכימה לדרישות של איראן

אתר האופוזיציה האירנית מדווח היום (ראשון) 28 לאוגוסט כי מספר חלקים לא מאושרים מהתשובה של ארה"ב לאיראן הודלפו לתקשורת המקומית. לדברי האתר מדובר למעשה בדחייה של שלושת דרישות המפתח של איראן.

העיתון Jomhuriyeh Eslami (הרפובליקה האסלאמית) שבשליטת הממשלה השמרנית פרסם ביום ראשון חלקים מהתגובה האמריקנית לדרישות איראן שנשלחו באמצעות מתווכים של האיחוד האירופי. העיתון מסר כי הטקסט פורסם ב"רשתות החברתיות", ואין ודאות אם הוא אכן משקף את תוכן התגובה של ארה"ב.

לפי ג'ומהוריה אסלאמי, נראה כי ארה"ב דחתה שלוש דרישות של איראן.

הנרטיבים השקריים נגד ישראל

העיתון מוסיף כי אם אכן הטקסט שהודלף משקף את התגובה האמריקנית, אז 16 חודשים של שיחות גרעיניות שוב תקעו ולא יהיה בקרוב טקס חתימה.

דרישה איראנית אחת הקשורה לערבות שהיא ביקשה התקבלה, והיא הגשת העסקה החדשה לאישור הקונגרס האמריקאי. אבל ההבטחה המעורפלת לכאורה של ממשל ביידן אינה אומרת אם ההסכם יוגש לסנאט או לשני בתי הקונגרס. כמו כן, לא נכתב באיזו מתכונת משפטית יועלה הנושא להצבעה.

ממשל ביידן דחה דרישה איראנית מארה"ב להבטיח שחברות מערביות יעשו עסקים עם איראן. התגובה האמריקנית לכאורה אמרה כי ארה"ב תאפשר לכל החברות, למעט אלו שנמצאות בסנקציות, להתמודד עם איראן, אך היא לא יכולה לכפות על חברות פרטיות לקיים אינטראקציה עם הרפובליקה האסלאמית.

אנשי המשא ומתן האיראנים מודעים היטב לכך שממשלת ארה"ב לא יכולה להכריח חברות פרטיות לעשות עסקים עם מדינה אם הן לא רוצות בכך, ואפשר להניח שהדרישה הזו כנראה נדחתה כדי שאיראן תוכל לקבל דבר אחר במו"מ.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

הדרישה האיראנית השנייה שנדחתה על ידי ממשל ביידן היא על כך שארה"ב תבטח חברות רב לאומיות שיעשו עסקים עם איראן לאחר ההסכם. איראן דרשה שאם ארה"ב תפרוש שוב מהסכם הגרעין, תאגידים אלה יפוצו. וושינגטון הגיבה שזה מעבר לסמכויות הנשיא, וביידן יכול לתת את הבטחותיו הרשמיות רק כל עוד הוא נשאר הנשיא ולא מעבר לכך.

הדרישה האיראנית השלישית שנדחתה לכאורה קשורה ל-SWIFT, מערכת ההעברות הבנקאיות הבינלאומיות. איראן איבדה את האפשרות להשתמש במנגנון מאז 2018 כאשר ארה"ב פרשה מה-JCPOA  והטילה סנקציות. זה מקשה מאוד על סחר והשקעות.

ארה"ב בתגובתה אמרה שוושינגטון אינה יכולה להבטיח את חזרתה של איראן ל-SWIFT, מכיוון שהיא לא קיבלה עליה רפורמות פיננסיות שדרשו כוח המשימה לפעולות פיננסיות (FATF), שבסיסו בפריז הדורש שקיפות פיננסית ממדינות, אנטי- אמצעי שחיתות וחוקים לאיסור מימון טרור.

טהראן גררה רגליים מאז 2017 כדי לאשר את הצעדים שדרש ה-FATF ונמצאת ברשימה השחורה יחד עם צפון קוריאה.

הגילויים לפיהם ארה"ב דחתה שלוש דרישות איראניות הטילו צל על התקוות בטהרן להסכם מהיר.