עבור לתוכן העמוד
Menu

דיווח: איראן החלה ברכש טילים ארוכי טווח

העיתונאי והסופר סיימון ווטינקס, מדווח את הדברים באתר OilPrice.com • אין אישור עד עתה משום גורם אחר •איראן הודיעה כי תסכים לחמש את לבנון • מידע כי מבקשת למכור טילים גם לדרא"מ

דיווח באתר OilPrice.com על עסקת נשק ראשון של איראן לאחר סיום אמברגו הנשק על המדינה שהוסר ביום ראשון. את הדיווח הביא סיימון ווטינקס, סופר ועיתונאי לשעבר. לדיווח אין אישור ממקורות נוספים.

שר החוץ זריף שסיים ביקור בן מספר ימים בבייג'ינג עם מקבילו הסיני, וואנג יי, סיכם מהמידע שנמסר על עסקת רכישת רכיבים צבאיים, נשק וטכנולוגיה צפון קוריאנית מסין תמורת נפט איראני.
הדיווח מדבר על עסקה של טילים בליסטיים ניידים מסוג Hwasong-12, עם טווח של 4,500 קילומטרים, ופיתוח מנועי רקטות דלק נוזליים המתאימים לטילים בליסטיים בין יבשתיים (ICBM) או כלי שיגור לווייניים .

המבחן של מקרון מול הסהר האיסלמי

העסקה מתואמת עם בייג'ינג במסגרת השקה בקרוב של מטבע דיגיטלי חדש, כך לדברי אתר OilPrice.com.

ההסכם הינה עסקת המשך לעסקה קודמת משנת 2016. חלקים מהעסקה החדשה לא פורסמו לראשונה.

עם זאת, בשבוע שעבר רמז נשיא איראן לשעבר, מחמוד אחמדינג'אד, על חלקים מרכזיים בעסקה שלא היו זמינים לציבור בעבר.

לדבריו, "אין זה תקף להתקשר בהסכם סודי עם גורמים זרים מבלי להתחשב ברצון האומה האיראנית ונגד האינטרסים של המדינה והאומה, הלאומית האיראנית לא תכיר בכך."

לטענת גורמים במשרד הנפט בטהראן במסגרת ההסכם עם סין ל-25 שנים ישנם רכיבים צבאיים שונים שההסכם הנ"ל הוא הראשון.

כלי נשק כמו טילים בליסטיים ניידים מסוג Hwasong-12, עם טווח של 4,500 ק"מ ייכללו בעסקה. היא הוסיפה כי היא תספק את הנשק למדינות שישתמשו בהן למטרות הגנה קפדניות.
התיאום בין צפון קוריאה לאיראן וסין , אינו דבר חדש, אם כי חידושו בקנה מידה כזה ובסוג מוצרים מאין אילו בהחלט מהווה שינוי. על פי מספר מקורות בתעשייה הביטחונית, בדו"ח של Jane’s Intelligence Reviews’ , במהלך חמש השנים הראשונות מתחילת תוכנית הטילים הבליסטיים של משנת 1987, איראן קנתה עד 300 טילי סקאד B מצפון קוריאה.

 

פיונגיאנג, לעומת זאת, לא מכרה רק נשק איראני, אלא גם סייעה לאיראן לבנות את התשתית לתוכנית טילים בליסטיים ברמה גבוהה במיוחד, החל מהקמת איראן מפעל טילים מסוג סקאד B שבאיראן שהחל לפעול בסוף שנת 1988.

על פי JIR ומקורות נוספים, שיתוף פעולה זה בשלב מוקדם בתחום זה בין צפון קוריאה לאיראן כלל חילופי משלחות בין איראן לצפון קוריאה לצורך הכשרה בהפעלה וייצור טילים אלה ובהצבת אנשי צפון קוריאה באיראן במהלך בניית מפעלי טילים.

 

אשפוזו של עריקאת בישראל חושף את הכשלים של הרש"פ

מודל זה של העברת ידע ומיומנויות, כמובן, היה חלק מרכזי בהסכם בן 25 השנים בין איראן לסין, מאז הוסכם רשמית עוד בשנת 2016, הכולל הכשרה של עד 130 קצינים של משמרות המהפכה (IRGC) מדי שנה במוסדות צבאיים שונים ברחבי סין היבשתית.

רעיון התשלום של נשק תמורת נפט אינו חדש והיה הבסיס לשיטה המרכזית בה איראן סייעה במימון פיתוח סדרת הטילים החזקה יותר של צפון קוריאה כבר בשנות התשעים.
ה- Hwasong-12, שנחשף לראשונה במצעד צבאי ב- 14 באפריל 2017, במסגרת חגיגות יום ההולדת לנשיא המייסד של צפון קוריאה, קים איל-סונג, יעמוד לרשותה של איראן בדרך זו, ומבחינת טהרן משתלב באסטרטגיה הצבאית של הרפובליקה האיסלאמית.

איראן הצהירה בעקביות מאז 2017 – בהוראת המנהיג העליון, עלי חמינאי – שתגביל את עצמה לפיתוח טילים בליסטיים עם טווח מקסימלי של 2,000 ק"מ. ברור כי ל- Hwasong-12 יש טווח כפול מכך.

"ארה"ב ביקשה להטיל סנקציות ספציפיות על נושא הטילים הבליסטיים ב- JCPOA בתחילת 2018, אך זה לא קרה, ולכן היא נסוגה," אמר אחד המקורות באיראן. "איראן מאמינה שנשיא ארה"ב הבא, יהיה זה טראמפ או ביידן, ירצה לעשות עסקה בכדי להחזיר למצב כלשהו צורה של JCPOA, כך שמנקודת מבט זו האפשרות להציע את נסיגת מעסקת ה- Hwasong-12 תהיה שימושית ככלי למשא ומתן, "אמר. "יחד עם זאת, קיים האיום כי ניתן לשדרג את ה- Hwasong-12 IRBM [טיל בליסטי לטווח ביניים] באמצעות הוספת של מנוע דחף של 80 טון ל- Hwasong-14 [דו שלבי, 10,000 ק"מ טווח] או ה- Hwasong-15 [אשכול שני מנועי רקטות בשלב הראשון, 13,000 ק"מ] ICBM, "הוסיף.

על פי דיווח של הניו יורק טיימס מדצמבר 2011, נהרס אתר פיתוח של טילים ממנועים באיראן עבור טילים ארוכי טווח. . "זו הייתה האינדיקציה הציבורית הראשונה לכך שאיראן עובדת על מערכות כאלה, שיזדקקו לדחפים אנרגטיים הרבה יותר – ובכך לנפיצים יותר" בהשוואה לשימוש בטילים בליסטיים קצרי טווח קצרים בעלי טווח קצף מונע מוצק של איראן בפטאה -110 ובטילים בליסטיים לטווח בינוני של סג'יל לטווח בינוני.

דיווחים ממאי 2018 מצביעים על כך שהתוכנית נמשכה באתר חדש שבו אותרו מתקני ייצור מנועי טילים מוצקים מסוג ICBM וראיות לבדיקות קרקעיות של מנועים מסוג ICBM בתמונות קוד פתוח, "אמר רוברט איינהורן, עמית בכיר בתכנית למדיניות חוץ במכון ברוקינגס בוושינגטון. הוא הוסיף כי מקורות שונים מאז 2013 מצביעים על כך שאיראן משתפת פעולה עם צפון קוריאה בפיתוח מנוע רקטות מונע נוזלים גדול המתאים ל- ICBM או SLV וכי הודעת סנקציות של משרד האוצר האמריקני מינואר 2016 מתייחסת לעבודה האיראנית בנושא מאיץ רקטות של 80 טון בצפון קוריאה.

הדיווח מצטרף לשורה של דיווחים אחרים של רכישת נשק על ידי הרפובליקה האיסלאמית מרוסיה (סוללות S-400) וסין.

כמו כן הצהיר שגריר איראן בלבנון כי המדינה מוכנה לחמש את לבנון לאחר הסרת הסנקציות. ידיעות נוספות מדברות על רצון של איראן למכור נשק למדינות בדרום אמריקה כדון וונצואלה וכי בעבר התעניינה המדינה ברכישת טילים לטווח בינוני מאיראן.

https://www.express.co.uk/news/world/1349794/iran-news-tehran-world-war-3-ballistic-missiles-north-korea-US-arms-embargo-jcpoa-ont