עבור לתוכן העמוד
Menu

דיווח: אלו 7 התנאים של איראן לחזרה להסכם הגרעין

בדיווח בעיתון הכוויתי "אל-ג'רידה" נאמר על ידי מקורב לנשיא רוחאני כי לאיראן מספר תנאים לחזרת ארה"ב להסכם הגרעין • גם ישראל מוזכרת בתנאים

העיתון הכוויתי "אל-ג'רידה" פרסם ב-24 לינואר כי אנשי ממשל ביידן החלו כבר בשיחות עם המקבלים בממשל האיראני על מנת לבדוק את התנאים לחידוש המו"מ.

לפי הדיווח, האיראנים הציגו מסמך בן 7 נקודות של תנאים מקדימים לחזרה להסכם הגרעין, כך לפי מקור ממשלתי איראני ממשרדו של הנשיא רוחאני, שביקש להישאר בעילום שם.

בשיחה עם העיתון "אל-ג'רידה" אמר הפקיד האלמוני כי המגעים החלו לפני כניסתו של הנשיא ג'ו ביידן לתפקיד, והשתמע כי הם ממשיכים, אך הם עדיין לא רשמיים.

לפי הדיווח, שגריר איראן באו"ם מאג'ד טאכט רוואנג'י, נקרא לטהראן כדי לארגן מגעים עם הממשל החדש בוושינגטון לפני שיחזור לניו יורק. לשגריר הוצג מסמך בן 7 נקודות לחידוש הישחות על הסכם הגרעין.

איראן: “טראמפ מת – הסכם הגרעין חי ונושם”; ייתכן והחזרה להסכם הגרעין קרובה

על פי הדיווחים, התנאי הראשון הוא שאיראן לא תקבל הסרת סנקציות חלקית, מכיוון שטהרן רואה בהסכם הגרעין  (JCPOA) מקשה אחת. לפי הדיווח איראן תאשר מחדש את דרישותיה כי ארה"ב תשמור על כל היבטי העסקה, כולל הסרת הסנקציות הכוללת, כתנאי מוקדם מהותי לחזרה להסכם.

התנאי השני,  יש לדון בכל חילוקי דעות במסגרת ההסכמים וזאת במסגרת ועדות המשא ומתן הרשמיות. אחת המחלוקות הצפויות הללו היא דרישתה של טהרן לפיצוי בגין הפסדים כספיים שנגרמו להם עקב יציאת ממשל טראמפ מהעסקה, בעיקר ההשפעה הכספית של הסנקציות.

התנאי השלישי, על פי הדיווח, הוא שחזרה להסכם לא תותנה בדיון על חלקים אחרים כמו תכנית הטילים ופעילות המשטר בחו"ל.

כתנאי רביעי, אף חבר חדש לא יורשה להיכנס לעסקה מלבד ה- P5 + 1 הקיים, כולל מדינות ערב במפרץ.

התנאי החמישי מדבר על החששות ממדינות אזוריות אחרות כעניין נפרד וכי הוא לא יכול להיות חלק מהחזרה אל הסכם הגרעין.  הנקודה הבאה נאמרת שהיא שלמרות שאינה מוכנה לדון במערכת הטילים שלה, איראן תמצא לנכון למו"מ על פיקוח נשק ברמה אזורית תחת פיקוחו של האו"ם וזאת מחשש לאמצעי הלחימה שלישראל ותכניתה גרעין.

מפלטו של עבאס: הבחירות בי-ם

לבסוף, איראן לא תאפשר פיתרון של שתי מדינות לישראל ולפלסטין, ובמקום זאת תדרוש משאל עם בחסות של התושבים הישראלים והפלסטינים בנושא השטח. לא ניתן פרוט נוסף לעניין.

רוחאני יעביר תנאים אלה ישירות לממשל ביידן, לפי הדיווח וכי גם אם יהיו חילופי ממשל באיראן לאחר הבחירות ביוני הדברים הם תנאי של כל ממשל.

https://www.aljarida.com/articles/1611423166997685800/