עבור לתוכן העמוד
Menu

דחלאן נערך לבחירות הפלסטיניות

מצרים וירדן מפעילות לחץ על יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, להתפייס עם מוחמד דחלאן ומרוואן ברגותי לקראת הבחירות מחשש שכוחה של חמאס יתחזק בשטחי הגדה בגלל הפיצול בתנועת פת"ח • מוחמד דחלאן נערך להתמודד בבחירות והוא רואה בהן הזדמנות פז לחזק את כוחו הפוליטי

לאחר הקמפיין התקשורתי האגריסיבי של מוחמד דחלאן נגד יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, שבו הוא האשים אותו במעילה בסכומי עתק של אש"פ ובשורה של מחדלים מדיניים וכלכליים, הודיעו בכירים בתנועת פת"ח כי מוחמד דחלאן לא יוכל להשתתף בבחירות הפלסטיניות.

לטענתם, מוחמד דחלאן נדון בבית דין פלסטיני ב-2016 שלא בפניו לעונש מאסר של 3 שנים לאחר שהורשע בגניבת 16 מיליון דולר,לפיכך החוק הפלסטיני אוסר עליו להשתתף בבחירות.

אולם,על פי גורמים בכירים בפת"ח, דחלאן איננו מתכוון לוותר והוא גיבש כבר אסטרטגיה להשתתפות בבחירות , על אפו וחמתו של מחמוד עבאס, מכיוון שהוא רואה בבחירות הזדמנות פז להוכיח את כוחו הפוליטי בזירה הפוליטית הפלסטינית.

על פי גורמים ירדנים, מוחמד דחלאן הפעיל את קשריו בעולם הערבי כדי לסייע לו להשתתף בבחירות. איחוד האמירויות פנה בבקשה למצרים ירדן  ששיגרו את ראשי המודיעין שלהם לפגישה עם יו"ר הרש"פ ברמאללה.

על פי הגורמים הירדנים, ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל וראש המודיעין הירדני אחמד שוכרי הסבירו למחמוד עבאס כי הוא חייב לאחד את תנועת פת"ח ולהתפייס עם מוחמד דחלאן ועם מרוואן ברגותי מכיוון שהפיצול בתנועת פת"ח יחליש אותה ויחזק את תנועת חמאס בשטחי הגדה.

מחמוד עבאס השיב להם כי הוא שולט היטב במצב והעביר באמצעותם מסר לנשיא א-סיסי ולמלך עבדאללה כי אין להם מה לדאוג וכי הוא לא יאפשר לחמאס להשתלט על שטחי הגדה.

 האסטרטגיה של דחלאן

על פי גורמים בפת"ח, מוחמד דחלאן נערך לפעול בכמה מישורים בבחירות הפלסטיניות כדי לחזק את כוחו הפוליטי לקראת קרב הירושה על תפקיד יו"ר הרש"פ.

א."הזרם הרפורמיסטי" בראשו עומד מוחמד דחלאן, יתמוך בבחירות במרוואן ברגותי, בכיר פת"ח הכלוא בישראל ומתכוון להתמודד מתוך הכלא הישראלי בבחירות לנשיאות. ברגותי הינו ידיד קרוב של מוחמד דחלאן וגם הוא נחשב ליריב פוליטי מר של מחמוד עבאס אשר טירפד את שחרורו מהכלא הישראלי במסגרת "עסקת שליט".

ב. "הזרם הרפורמיסטי" יתמודד בבחירות בגלוי ברצועת עזה, באישורה של תנועת חמאס. למוחמד דחלאן יש קשרים טובים עם חמאס ברצועה וגם בסיס תמיכה חזק בקרב תנועת פת"ח. דחלאן הוא יליד מחנה הפליטים ח'אן יונס ועמד בעבר בראש השביבה של פת"ח ברצועה, במהלך השנים האחרונות הוא מסייע באופן קבוע מבחינה כלכלית למשפחות נזקקות ברצועה.

ג. במזרח ירושלים ובשטחי הגדה, מוחמד דחלאן מתכוון לפעול באזורים המוזנחים ע"י הרש"פ ובשטחי C שבהם אין לרש"פ סמכות ביטחונית לאור גל המעצרים שעושים מנגנוני הביטחון הפלסטיני בקרב תומכיו בגדה.

למוחמד דחלאן יש השפעה גדולה במחנות הפליטים בלאטה, אלאמערי וג'נין בשטחי הגדה והוא מתכוון להריץ מועמדים "עצמאיים" ברשימות שונות כדי שהרש"פ תתקשה למנוע את השתתפותם בבחירות, מדובר בחברי פרלמנט לשעבר ובכירים לשעבר במנגנוני הביטחון הפלסטינים.

דחלאן מתכוון להעביר כסף רב לתומכיו לקראת מערכת הבחירות וגם חבילות מזון לאלפי משפחות נזקקות בשטחי הגדה בעקבות משבר הקורונה.

העיתון הלבנוני "אלאח'באר" דיווח ב-21 בינואר כי דחלאן העביר בשבוע שעבר סכום של מיליון שקל למזרח ירושלים, כתשלום ראשון לקראת מערכת הבחירות.

דחלאן מתכנן להפעיל קמפיין בחירות בקרב תושבי מזרח ירושלים בעזרת "השלוחה" שלו במזרח ירושלים.

השלוחה של מוחמד דחלאן במזרח ירושלים נקראת "מועצת אל-קודס לפיתוח כלכלי" ובראשה עומד ד"ר סרי נוסייבה.

אתר "אלעין אלאח'באריה" דיווח ב-22 בפברואר 2019 כי "מועצת אלקודס לפיתוח כלכלי" הוקמה כדי לשקם את מזרח ירושלים בתמיכה של איחוד האמירויות ולתמוך ב-316 אלפי התושבים הערבים, תושבי מזרח ירושלים זקוקים לסיוע בתחומי המגורים, הבריאות, חינוך וכלכלה וגם פיתוח התרבות.

לצידו של ד"ר סרי נוסייבה פועלים כ-10 פעילים בכירים מתנועת הפת"ח שעבדו בעבר עבור הרש"פ כמו צלאח זוחייקה,אחמד סוב לבן, עבדאללה אלכיסוואני, ווליד אלחרוב,אכרם אבו שלבאכ, חמדי רג'בי ואחרים.

הם מכונים בערבית אצל מנגנוני הרש"פ במילה "מותג'ניחין", כאלה המשתייכים ל"זרם הרפורמיסטי" של מוחמד דחלאן בתנועת "פת"ח.

הפעילים האלה מחוברים היטב לפעילי פת"ח חמושים במחנה הפליטים קלנדיה ובמחנה הפליטים אלאמערי, המזוהים עם מוחמד דחלאן, למקרה שיצטרכו להגן על עצמם, אולם עד כה נזהרת הרש"פ מלהתעמת עמם במזרח ירושלים בגלל הפיקוח של גורמי הביטחון הישראלים, עם זאת מנגנוני הביטחון של הרש"פ עוצרים וחוקרים פעילי פת"ח המזוהים עם מוחמד דחלאן בשטחי הרש"פ.

בחודש הבא אמור להתקיים בקהיר כינוס נציגי כל הפלגים הפלסטינים כדי לדון במתווה הבחירות שעליו הסכימו תנועת פת"ח ותנועת חמאס, אם תושג הסכמה יביא מחמוד עבאס את המתווה לאשיור המועצה המרכזית של אש"פ.

אבל, מוחמד דחלאן איננו ממתין ונערך כבר עתה למערכת הבחירות, הבעיה העיקרית שלו היא שלכמה בכירים בפת"ח יש השפעה גדולה על מחמוד עבאס והם רוצים להרחיקו מקרב הירושה, מדובר בג'בריל רג'וב, חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' שפועלים חזק כנגדו, אולם נראה כי דחלאן מצא את הדרך לעקוף אותם ולהתמודד בכל זאת במערכת הבחירות הצפויה.