עבור לתוכן העמוד
Menu

דור ה-Z יכריע את גורלה של טורקיה

מילוני מצביעים צעירים עשויים להחליט על שינוי כיוון שלטורקיה בבחירות בעוד כשנה ולגרום לשינוי אדיר במדינה

בעוד כשנה צפויה טורקיה ללכת לקלפיות ולבחור נשיא חדש/ ישן למדינה. טאיפ ארדואן צפוי להתמודד פעם נוספת על התפקיד, אולם לאור המצב הכלכלי הנואש במדינה ותוספת של שישה מיליון מצביעים צעירים לראשונה, שעושים להכריע על גורל חדש לטורקיה, טורקיה ללא ארדואן.

בעיתון "אשארק אל אווסאט"  נכתב כי הצעירים מבקשים שינוי, אבל עדיין סקפטים בנוגע ליכולת לבצע אותו.

חיזבאללה מעלה את סף העימות עם ישראל

כ-12% מכלל המצביעים בבחירות לנשיאות ולפרלמנט שנקבעו ליוני 2023, יהיו צעירים המצביעים לראשונה ועשויים להכריע מרוץ צמוד בין מפלגתו של ארדואן לבין מפלגת האופוזיציה AK.

ראיונות עם כמעט תריסר טורקים בגילאי 18-23, ממטרופולין איסטנבול ועד מרכז אנטוליה, מראים שצדק, הגירה, משרות מבוססות זכויות ומדיניות כלכלית שקופה הם בראש מעייניהם.

"אני לא לגמרי שלמה עם ההחלטה שלי, אבל אני חושב שאבחר בטוב שבגרוע ביותר (ואתמוך באופוזיציה)", אמרה דמלה, בת 19, סטודנטית להיסטוריה באיסטנבול שסירבה לתת שם משפחה.

המהומה הכלכלית והאינפלציה הגואה העלו את עלויות המחיה שלה למרות שהיא גרה עם משפחה, והיא לא יוצאת עם חברים כל כך הרבה.

"אני מרגישה שאני לא חיה, אני רק מנסה לשרוד", אמרה דמלה. "אם מפלגת AK תפסיד את הבחירות האלה, הממשלה החדשה עדיין צריכה להרגיש את הלחץ של האנשים עליה".

הסקרים משתנים, אך מצביעים על כך שארדואן יפסיד במעט ומפלגת ה-AK שלו (AKP) תוותר על אחיזתה בפרלמנט.

עם זאת, קואליציה לא רשמית של האופוזיציה לא הכריזה על מועמד לנשיאות, מה שהותיר כמה מצביעים צעירים לא משוכנעים, ולארדואן האוטוריטרי יש רצף ניצחונות ארוך מאז תפס את ההגה ב-2003.

הנשיא הניע חברה חילונית מסורתית לכיוון אסלאמיסטי, הפך את טורקיה למעצמה צבאית אזורית, והשתמש בבתי המשפט כדי לפצח התנגדות.

כעת הוא מתמודד עם מאבק בחירות, בעיקר בשל המדיניות הכלכלית הלא שגרתית שלו, כולל הורדות ריבית ששלחו את הלירה לשפל היסטורי ואינפלציה לשיא של 24 שנים של 78.62% ביוני.

מה שמכונה "דור ה-Z" מהווה כ-13 מיליון מתוך 62.4 מיליון הטורקים שיצביעו בשנה הבאה, כך עולה מנתוני משרד הסטטיסטיקה והסוקרים. שישה מיליון יהיו זכאים להצביע בפעם הראשונה.

מוראט ג'יצ'י, ראש חברת הסקרים Gezici, אמר שהבוחרים הצעירים כועסים בדרך כלל על הממשלה, אך אינם כבולים לאידיאולוגיה ספציפית ואינם סומכים לחלוטין על האופוזיציה.

הסקרים שלה מראים כי מצביעי דור Z בגילאי 18-25 מתנגדים בתוקף לפגיעה באורח החיים, בחופש הביטוי ובתקשורת. "80% מהדור הזה לא יצביעו למפלגת AK", אמר.

יוסוף, בן 18 ומצביע נוסף בפעם הראשונה, אמר שרוב הכלכלות העולמיות פגעו בזמנים קשים בעקבות מגיפת הקורונה והמלחמה באוקראינה.

"אני חושב שמי ששולט במדינה שלנו כרגע הוא המנהיג הטוב והמתאים ביותר… אני אצביע למפלגת AK כי הם מתכננים לעשות לאנשים נוח", אמר.

"הכלכלה אולי לא מצליחה, אבל זה המצב בכל המדינות".

אבטלת הצעירים בטורקיה עמדה באפריל על 20%, כך הראו נתונים רשמיים, בהשוואה לממוצע OECD של 10.87%.

סוקרים טוענים כי המוטיבציה של הבוחרים הצעירים היא שינוי, שמוסיפה לבלתי צפויות של הבחירות.

"צעירים רוצים שינוי", אמר מהמט עלי קולאט, יו"ר MAK Consulting, שהמחקר שלו מראה ש-70% מבני 18-29 תומכים בהתנגדות.

לדבריו, מצביעים צעירים יותר נוטים להשוות את הסיכויים הכלכליים שלהם לעמיתים זרים, בעוד שבוחרים מבוגרים יותר מסתכלים יותר על השקעות בתשתיות כמו כבישים ובתי חולים.

הלין, בת 21, אמרה שתנאי חייה החמירו עקב מדיניות הממשלה ולכן היא מצביעה לאופוזיציה, אך היא חוששת שההצעות שלהן לא יטפלו ביעילות בבעיות במדיניות ההגירה הנוכחית וגם לא בזכויות המיעוט.

"אני מאמינה ששינוי בכוח יפתור לפחות את הבעיות הדחופות", אמרה בטלפון מאנקרה.