עבור לתוכן העמוד
Menu

דובר הסוכנות לא.אטומית באיראן: זיהנו את העומדים מאחורי הפיצוץ בנתנז

בראיון אמר בארוז כמאלוונדי כי שירותי הביטחון יזהו את התוקפים • בעבר הכריזה איראן כי תבוא חשבון עם התוקפים • כמאלוונדי הודיע כי פיתוח הצנטריפוגות ממשיך

דובר ארגון האנרגיה האטומית באיראן אישר כי ארגוני הביטחון זיהו את הגורמים העומדים מאחורי הפיצוץ ביולי במתקן הגרעיני בנטנז.

בראיון ששודר ביום ראשון בטלוויזיה, אמר בארוז כמאלוונדי כי ארגוני הביטחון גילו את הגורם לתקרית ב -2 ביולי באתר הגרעין בנתנז וזיהו את הגורמים העומדים מאחורי פעולת החבלה, כך דווח בסוכנות הידיעות "תנסים".

לדברי כמאלוונדי צוותי הביטחון מנהלים חקירה על פעולת החבלה ושומרים שליטה במצב.  כמאלוונדי  סירב  למסור פרטים נוספים מכיוון שהנושא עדיין בבדיקה.

 

האולטימטום של חמאס לישראל

כמאלוונדי אמר באוגוסט כי האירוע במתקן הגרעיני בנתנז נגרם כתוצאה מפיצוץ כמעשה חבלה, והוסיף: "מה שמובהק הוא שפיצוץ התרחש בנתנז (אתר הגרעין), אך גורמי הביטחון יודיעו במועד המתאים הזמן איך ובאילו חומרים הפיצוץ התרחש ומה הפרטים. "

דובר הארגון לאנרגיה אטומית באיראן  אמר כי התאונה אירעה בסככה תעשייתית שנבנתה באתר הגרעין בנתנז, אך היא לא הותירה נפגעים ולא שיבשה את הפעילות במקום.

איראן תגיב ‘בתקיפות’, אם הוכחה התערבות זרה בנתנז

כזכור דובר משרד החוץ האיראני, עבאס מוסאווי, אמר במסיבת עיתונאים ב-20 יולי כי ארצו תגיב בתקיפות אם יוכח כי “משטר או ממשלה מסוימים” היו מעורבים באירוע הפיצוץ בראשית יולי באתר גרעיני במרכז איראן, כך דווח סוכנות הידיעות ISNA .

פיצוץ באתר הגרעין בנתנז ב -2 ביולי וניסיון הטיוח שלו הולידו ספקולציות כי נעשתה חבלה מקומית במקום.

“סיבת האירוע נחקרת ולא ניתנה חוות הדעת הסופית.  אם נגיע למסקנה שמשטר או ממשלה מסוימים היו מעורבים במישרין או בעקיפין, הדבר יוביל באופן טבעי לתגובה נוקשה מצד איראן והם יראו כי עידן המפגע וברח נגמר “, אמר עבאס מוסאווי בתדרוך העיתונאים שלו ב- 13 ביולי.

“ארגון האנרגיה האטומית של איראן והמועצה העליונה לביטחון לאומי ביצעו בירור מקיף של האירוע, אולם טרם הושגה מסקנה סופית. לכן מוקדם לשפוט מה קרה”, הוסיף.

הבכיר אמר כי פעילויות הגרעין באתר נמשכו ללא הפרעה והוסיף כי “מה שקרה לא השפיע רבות” על הפעילות במקום.

מוסאווי אמר כי הרפובליקה האסלאמית לקחה בחשבון את כל הדיווחים, כולל דיווחים שפורסמו על ידי הניו יורק טיימס, שציטטה גורם מודיעיני במזרח התיכון באומרו כי ישראל מסוגלת להטמין חומר נפץ עוצמתי במחסן בו עבדו החוקרים. צנטריפוגות מתקדמות.

 

איראן בביקורת על צרפת : “לעג למחמד – חופש ביטוי ; הכחשת השואה –  פשע”

 

 

"הצנטריפוגות IR-6, IR-8 ו- IR-9 נבדקות היטב"

כמאלוונדי  הודיע כי הארגון עבר את שלבי ההשלמה בייצור צנטריפוגות מתקדמות.

"הצנטריפוגות IR-6, IR-8 ו- IR-9 נבדקות היטב ואנחנו נמצאים כעת בתהליך של השלמת מחקר", אמר בראוז קמלוונדי ל- ISNA ביום ראשון.

"הצנטריפוגות הללו הופכות ליעילות יותר מיום ליום, ואם יוחלט יהיה ניתן לייצר באופן תעשייתי את המכונות הללו", הוסיף.

הדובר התייחס גם לדו"ח שנערך לאחרונה על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (IAEA) על הפעילות הגרעינית באיראן, ואמר כי הדו"ח עולה בקנה אחד עם ציפיות איראן.

"יישום ההסכם הדו-צדדי בין איראן לסבא"א התקדם בהתאם לציפיות שלנו עד כה. ציפינו למה שהוזכר בדו"ח סבא"א. "

בדו"ח הרבעוני שלה על הסכם ההגנה על NPT עם איראן ביום שישי, הודיעה IAEA כי איראן העניקה לפקחי הסוכנות גישה לאחד משני האתרים עליהם הסכימה בשבוע שעבר לצורכי אימות.

בהתייחס לאישור הדו"ח כי מאגר המים הכבדים של איראן היה מתחת למגבלת 130 הטון שסוכמו הצדדים להסכם הגרעין, ציין קמלוונדי, כי איראן מכירה היטב את עודפי המים הכבדים שלה.

"עוד לפני ה- JCPOA, הודענו שנצא את עודפי המים הכבדים שלנו; לא אמרנו שלא נפיק יותר מ -130 טון. "

הדובר ציין כי המוצר משך את תשומת ליבם של קונים זרים בתחום המחקר והרפואה, "הרווחנו עשרות מיליוני דולרים באמצעות מכירת מים כבדים בנסיבות הנוכחיות."

בתוך כך הודיעה בהודעה של הסוכנות נמסר כי איראן מחזיקה כעת בכמות של 2105 ק"ג של אורניום מועשר, מעל פי עשרה מהכמות שהוסכמה במסגרת הסכם הגרעין עם המעצמות בשנת 2015.

על פי ההסכם מותר לאיראן להחזיק במלאי אורניום מועשר במשקל של עד 202.8 ק"ג. ההודעה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מגיעה לאחר שאיראן העניקה לפקחי הסוכנות גישה לאחד משני אתרי הגרעין החשודים לשעבר.

ראשי הסוכנות הודיעו כי הפקחים יקחו דגימות מהאתר השני בהמשך החודש.בשבוע שעבר הודיעה איראן כי הסכימה "מתוך רצון טוב" לאפשר לפקחי הנשק לגשת לאתרים החשודים "על מנת לפתור נושאים בולטים הקשורים לאמצעי הגנה גרעיניים".

הסוכנות לאנרגיה אטומית מתחה ביקורת על איראן לאחר שלטענת ראשי הסוכנות השלטונות בטהרן סירבו לענות לשאלות אודות חומר גרעיני בלתי מוכרז ופעילויות הקשורות לגרעין בשני האתרים, ושללה גישה אליו מפקחי הסוכנות.

בהצהרת הסוכנות לאנרגיה אטומית נמסר כי "איראן סיפקה לפקחי הסוכנות גישה לאתרים על מנת לקחת דגימות. הדגימות ינותחו על ידי מעבדות שהן חלק מרשת הסוכנות לאנרגיה אטומית".