עבור לתוכן העמוד
Menu

דאעש מכה במצרים

עשרות הרוגים במתקפה בסופ"ש • החשוד כה"מוח" מאוחרי הפעולה הוא השאם עשמאווי

בסוף השבוע האחרון היכו מחבלי דאעש בכוח של מהמשטרה המצרית ופגעו בו קשה • דאעש מנסה להוכיח כי הוא לא נפגע בחזית המצרית ומקבל גב מהארגונים באזור לוב על מנת לערער את שלטון א-סיסי

נשיא מצרים, א-סיסי, כינס בתחילת השבוע בקהיר את הצמרת הביטחונית המצרית לדון בהשלכות של הפיגוע החמור שאירע בסוף השבוע שעבר באזור הק"מ ה-135 המוביל מקהיר לאזור אלוואחאת במחוז אלג'יזה בלב המדבר.

כוח של המשטרה המצרי תכנן לעצור קבוצה של מחבלים שהסתתרה באזור והקימה בסיס אימונים,אולם המחבלים הצליחו להפתיע את אנשי המשטרה ולהסב להם אבידות קשות.

אזור הפיגוע במצרים // צילום: גוגל מפות
אזור הפיגוע במצרים // צילום: גוגל מפות

עפ"י הודעה רשמית של משרד הפנים המצרי נהרגו בקרב 16 שוטרים מצרים ונהרגו ונפצעו 15 מחבלים, אולם אמצעי תקשורת זרים כמו ערוץ אלג'זירה, סוכנות הידיעות "רויטרס" ורשת ה-BBC דיווחו על יותר מ-50 אנשי משטרה שנהרגו בקרב.

משרד הפנים של מצרים טוען כי מדובר במספר מנופח שנועד לפגוע בתדמיתה של מצרים.

ברשות חברי ההתארגנות החבלנית נמצאו כלי נשק רבים, חומרי חבלה, מרגמות ומטולי נ"ט מסוג RPG.

עפ"י גורמי ביטחון במצרים, הנשק הוברח מלוב וההתארגנות החבלנית שנחשפה תכננה לבצע בימים הקרובים סדרה של פיגועים באזורי אלג'יזה ופיום נגד מתקני משטרה, כנסיות ואוטובוסים כדי לערער את היציבות של השלטון המצרי.

לוב- הבסיס החדש להתקפות על מצרים

עפ"י הערכות של גורמי הביטחון במצרים מאחורי הפיגוע הקשה באלווחאת עומד השאם עשמאווי "המוח המתכנן" של פיגועי דאע"ש במצרים המסתתר באזור דרנה שבלוב.

אחד מעשרת המבוקשים של הצבא המצרי
אחד מעשרת המבוקשים של הצבא המצרי

עשמאווי היה קצין בקומנדו המצרי ושמו מופיע ברשימת 10 הטרוריסטים המבוקשים ביותר במצרים שאחראי לפיגועים רבים.

בעבר הפעיל עשמאווי חוליית טרור שניסתה להתנקש בחייו של שר הפנים המצרי לשעבר, הגנרל מוחמד אברהים, וביצעה פיגועים נגד כוחות הביטחון של מצרים.

השאם עשמאווי היה פעיל בארגון אל-קאעדה, אח"כ הצטרף לשלוחת דאע"ש בצפון סיני ונשבע אמונים לאבו בכר אלבגדאדי.

לאחר שהסתסכך עם פעילים בכירים בדאע"ש עבר עשמאווי ללוב ושם החל להקים תשתית חבלנית עצמאית משלו במצרים שנקראת "חיילי המדבר", באחרונה שוב נפוצו ידיעות כי הוא התפייס עם דאע"ש וחזר לפעול במסגרת הארגון.

במקביל להיחלשות דאע"ש בעיראק ובסוריה, גברה פעילות הארגון מלוב נגד מצרים.

הארגון מבריח כמויות גדולות של אמצעי לחימה למצרים דרך המדבר המערבי וחוליות טרור שלו הסתננו לתוך מצרים והקימו כמה מחנות אימונים במקומות שונים במדבר משם הם מגייסים מתנדבים ומאמנים אותם לביצוע פיגועים.

המגמה של דאע"ש היא להגדיל את מספר פעיליו בתוך מצרים עצמה ולעבור ל"מלחמת גרילה" נגד הצבא והמשטרה.

הצבא המצרי מפעיל מודיעין ואף מבצע טיסות צילום לאורך הגבול הארוך עם לוב כדי לנסות ולמנוע את הברחות הנשק לתוך מצרים.

במספר מקרים תקף חיל האוויר המצרי שיירות של מבריחים שניסו להחדיר כמויות גדולות של אמצעי לחימה באמצעות משאיות לתוך מצרים דרך הגבול הלובי.

דאע"ש מנסה להתאושש

עפ"י גורמי הביטחון במצרים, ישנה מגמה של תנועת "האחים המוסלמים" הפועלת נגד שלטונו של הנשיא א-סיסי בשיתוף עם ארגון דאע"ש להגביר את הפיגועים במצרים בתקופה הקרובה מ 3 סיבות עיקריות.

א.להראות כי ארגון דאע"ש לא נפגע באופן משמעותי כתוצאה מהתבוסה שלו בעיראק ובסוריה ואיבוד רוב שטחי הח'ליפות האסלאמית שהקים ויש לו יכולת מודיעינית ומבצעית להוציא לפועל פיגועים קשים.

ב.להעסיק את כוחות הביטחון של מצרים בפיגועים קשים בלב המדינה כדי להפחית את הלחץ הצבאי המצרי על שלוחת דאע"ש בצפון סיני.

ג.לערער את היציבות במצרים לקראת פתיחת המרוץ לבחירות לנשיאות.

המטרה של דאע"ש ו"האחים המוסלמים" היא להביא להחלפת שלטונו של הנשיא א-סיסי שהוא אוייבם המר ביותר.

לכן, הם ממקדים את הפיגועים במטרות צבא ומשטרה שעליהם נשען השלטון המצרי ובכנסיות של הנוצרים הקופטים במדינה כדי לפגוע במרקם העדין בין מוסלמים ונוצרים ולהביא למהומות דמים.

כאמור, הצפי של גורמי הביטחון במצרים הוא שצפויה מערכה חדשה של טרור מצד דאע"ש ו"האחים המוסלמים", המפעילים טרור באמצעות ארגון הנקרא "חסם".

ארגון דאע"ש מתבסס מחדש בלוב ומנצל את השטח המדברי הגדול שבה, מיעוט התושבים בו וחוסר היכולת של השלטון הלובי לשלוט מבחינה ביטחונית על המרחבים העצומים האלה.

האווירה הפוליטית בתוך מצרים מתחילה להתחמם לקראת הבחירות לנשיאות וארגוני הטרור יעשו את הכל כדי למנוע את בחירתו מחדש של הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי.

הנשיא המצרי נחשב לאויב המושבע של האסלאם הקיצוני, ארגון "האחים המוסלמים" פרסם כבר כמה פסקי הלכה המתירים התנקשות בחייו ולא מן הנמנע שארגוני הטרור ינסו לחסלו כפי שחיסלו את הנשיא אנוואר סאדאת.