עבור לתוכן העמוד
Menu

דאגה ישראלית-מצרית מפינוי הנוכחות האמריקנית בסיני

ארה"ב שוקלת לפנות או לצמצם את הכוח הצבאי האמריקני הפועל במסגרת הכוח הרב לאומי בחצי האי סיני • בישראל ומצרים חוששים שהמהלך האמריקני יגרום למדינות נוספות ללכת בעקבותיו ויעודד את הטרור בחצי האי סיני

הודעת הפנטגון לקונגרס האמריקני על האפשרות לבטל או לצמצם את ההשתתפות האמריקנית בכוח הרב לאומי בסיני לאחר 38 שנים מדאיגה את ישראל ומצרים.
ההודעה נמסרה לקונגרס במהלך שימוע בשבוע שעבר וגם ישראל עודכנה בנושא. גורמים אמריקנים מסרו כי המהלך נשקל במסגרת מדיניותו של הנשיא טראמפ להפחתת המעורבות הצבאית האמריקנית ברחבי העולם וגם מסיבות תקציביות.

ארה"ב מחזיקה גדוד חי"ר המונה כ-450 חיילים בחצי האי סיני והכוח הזה צומצם כבר בעבר לאחר שמנה כ-700 חיילים. תפקידו לפקח על ביצוע ההיבטים הצבאיים של הסכם השלום בין ישראל למצרים.

פעולת הפיקוח מתמקדת בפירוז ודילול הכוחות המצרים לאורך גבול מצרים עם רצועת עזה וגם ברצועה צרה בצד הישראלי.
שר ההגנה האמריקני, מרק אספר, אמר לוועדה בבית הנבחרים כי הממשל בוחן את ההצדקה בהחזקת כוחות כאלה וכי הממשל מעוניין לבטלם או לשלבם בעתיד בעימותים הצפויים עם רוסיה ועם סין.

לא מן הנמנע כי אחת הסיבות לצמצום הנוכחות האמריקנית בסיני קשורה להתחזקות הנוכחות של ארגון דאע"ש בחצי האי סיני. הצבא המצרי מתקשה לחסל את כוחות הטרור של הארגון הפועלים בחצי האי סיני והמעוגנים ב"שלוחת סיני" של הארגון שמתמקדת בעיקר בצפון סיני ופועלת נגד הצבא המצרי באופן יומי.

לפני כמה שנים העביר הכוח הרב לאומי את המפקדה שלו מאזור אלעריש לשארם א-שיח' כצעד מנע מפני התקפות של ארגוני הטרור בסיני וגם ביטל פעילות של סיורים לאורך הגבול של מצרים עם רצועת עזה.

ב-2016 פינה הכוח הרב לאומי עמדות שהיו לו בצפון סיני ובמרכז סיני מחשש לפיגועי טרור מצד הארגונים האסלאמים הקיצוניים.

כוח המשקיפים הרב לאומי החל לפעול בחצי האי סיני ב-25 באפריל 1982 והתפקיד שהוא ממלא הינו תפקיד חשוב, ארה"ב מממנת את פעילותו וגם מדינות נוספות תורמות כספים לאחזקתו.
הכוח הרב לאומי בסיני מהווה דוגמא טובה לכוח שמירת שלום מוצלח ופעילותו יכולה לשמש תקדים לפריסה עתידית של כוחות כאלה במסגרת הסכמי שלום במזה"ת, אולם נראה כי מצרים מתקשה לספק לכוח הזה סביבת פעולה בטוחה ולערוב לשלומו, דבר שכנראה מעודד את הממשל לשקול את המשך נוכחותו בסיני.

אפשרות פינוי הכוח האמריקני מסיני או צמצומו הינה כנראה אחת הסיבות שמצרים החליטה להקים חומת בטון גדולה באורך של 14 ק"מ לאורך גבול מצרים עם רצועת עזה כדי לסכל בין היתר מעבר של מחבלים מרצועת עזה לסיני כדי להצטרף לשורות דאע"ש , בחודשים האחרונים התגברה התופעה הזו והמצרים האיצו את בניית החומה.

במצרים ובישראל חוששים כי פינוי או צמצום הכוח האמריקני יצור בלבול ביטחוני בחצי האי סיני ויעודד גם מדינות נוספות החברות בכוח הרב לאומי לנקוט בצעדים דומים.

מהלך אמריקני כזה עלול לעודד את ארגוני טרור להגביר את פעילותם בחצי האי סיני או ליזום מתקפות על הכוח הרב לאומי כדי לזרז את פינויו, כמו כן להגביר את ניסיונות הפיגועים בצבא המצרי ובכוחות צה"ל.

שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל למצרים בחצי האי סיני הינו הדוק ביותר. שתיהן פועלות נגד הטרור של ארגוני חמאס ודאע"ש, גורמים בכירים בירושלים אומרים כי שתי המדינות יבקשו מארה"ב להימנע מכל מהלך של פינוי או צמצום הכוח האמריקני בחצי האי סיני.

הצבא המצרי עשה שורה של פעילויות בצפון סיני כדי לצמצם את סכנת פעילות ארגוני הטרור, הוא הקים אזור חיץ גדול בגבול רצועת עזה, הרס את בתי העיר רפיח בצד המצרי ופינה אלפי תושבים מהאזור, אולם הוא מתקשה מאוד במיגור פעילות הטרור של שלוחת דאע"ש בצפון סיני.

יש לקוות שהפעילות המדינית של ישראל ומצרים תצליח לשכנע את ממשל טראמפ להימנע מהמהלך הזה שעלול לפגוע בהסכם השלום בין ישראל למצרים.