עבור לתוכן העמוד
Menu

מצרים: "גרעון מוחלט" במשק המים

עם מחסור במשקעים וטכנולגיה מתאימה , מצרים מתמודד עם מחסור חמור ביותר במים בדרך ל"גרעון מוחלט" לפי הגדרת הנשיא

נשיא מצרים, א- סיסי, הכריז בינואר 2022 כי מצרים נמצאת בגרעון מוחלטת של מים. לפי דיווח בעיתונות המקומית מצרים דוהרת לכיוון של העדר מוחלט של היכולת להבטיח מים לאוכלוסייה שלה.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

על פי דו"ח של יוניס"ף משנת 2021 , מצרים נאבקה בגירעון שנתי של כשבעה מיליארד מטרים מעוקבים במהלך השנים האחרונות; עד 2025, למדינה עשויה " להיגמר מהמים " לחלוטין. בין המתיחות בדרום, עם סכר הרנסנס הנבנה במהירות, ומתח אל מול אתיופיה, הטבע הצחיח של מצרים והמציאות המכריעה של שינויי האקלים, מובילה למשבר חמור.

משפחות רבות במצרים עילית ובמחוזות עניים יותר מחוברים באופן לא חוקי לרשת המים הלאומית. לא פחות מ-10% מהכפרים הללו אינם יכולים לעמוד בעלויות של שילוב טכנולוגיות נחוצות או להתחבר לתשתית הרחבה יותר ברמת המדינה.

בנוסף לפערי העוני והפילוח החברתי-כלכלי, מצרים כולה נאבקה בהתחדשות המים. ב-2017, המדינה כבר פעלה מתחת לרמת המחסור במים, לפי מדד Falkenmark משאב המים המתחדש הכולל לנפש היה 628 מטר מעוקב בשנה, קורס תחת עומס עצום כיום עקב הגידול באוכלוסיה שממשיכה לגדול ביותר מ-1.8 עד 2.1 אחוזים בשנה מאז 1989.

ההערכה היא שעד 2025, אספקת המים של מצרים תרד מתחת לחמש מאות מטרים מעוקבים לנפש, מדיניות שהידרולוגים מגדירים כ"מחסור מוחלט ". עם שינוי האקלים שיוצר תנאים יבשים עוד יותר עבור קהיר, מתברר שמחסור במים אזורי ימשיך להיות בעיה כרונית.

"השנים הקרובות יבחנו את עמידותה של מצרים למחסור במים, את יכולתה להסתגל וחוזקה של הדיפלומטיה הבינלאומי" נכתב בדו"ח של מכון המחקר Atlantic Council.

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2019-12-11 12:41:09Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

במאי 2022 השר לפיתוח מקומי, הגנרל מחמוד שעראווי, הציג תכנית ממשלתית לשיפור השימוש במים, התפלת מי ים וטיהור אגמים מקומיים. זאת בנוסף לפרויקטים לאומיים שונים שמטרתם ריפוד תעלות מים, מעבר למערכות השקיה מודרניות, והפעלת דרכים טובות יותר לחיסכון במים ברמה הלאומית.

מוקדם יותר בשנת 2018, הממשלה הקצתה 900 מיליארד EGP לטובת תוכנית ניהול מים על פני 20 שנה. עם זאת, למרות התקציב הנכבד, המשבר של ארץ הדלתא ממשיך להחמיר.