עבור לתוכן העמוד
Menu

גלידה פרוגרסיבית

השפה והמונחים שבהם מדברים בחוגים הפרוגרסיבים נשאבים מהעולם השמאלי-רדיקלי, ומאחר שאף אחד מהם אינו מקבל את קיומה של ישראל כמדינת העם היהודי, הנושא גם אינו קשור לנושאי הגבולות של ישראל

מזה כשני עשורים, ישראל נמצאת תחת מתקפת דה-לגיטימציה שבאה לערער על זכות קיומה כמדינת העם היהודי. המתקפה מתמקדת במגוון תחומים, ומקודמת דרך מוקדי כוח אזרחיים שבהם קיים יתרון לנקודת מבט שמאלית-רדיקלית, בהם העולם האקדמי, התקשורת, איגודי עובדים, מערכות פוליטיקה ומשפט בינ״ל, כנסיות אנטי-ישראליות וארגוני ״חברה אזרחית״.

בשבועות האחרונים, לאחר מבצע ״שומרי החומות״, ברור יותר מתמיד שהמתקפה זאת מובילה להישגים רבים מבחינת הגורמים האידיאולוגיים המובילים אותה – יותר ויותר נראטיבים אנטי-ישראליים שמוכתבים במסגרתה, ובהם ישראל היא ״מדינת אפרטהייד״ המבצעת ״רצח עם״ בפלסטינים מתקבלים בעולם בכלל ובעולם היהודי בפרט (והנושא משתקף בסקר שפורסם לאחרונה וממנו עלה שכרבע מהיהודים בארה״ב מקבלים את אותם נראטיבים), והמעגלים האידיאולוגיים שמובילים אותה – בעיקר גורמי שמאל-רדיקלי מערביים; אנשי האסלאם הפוליטי, בראשם אלה המזוהים עם פעילות ״האחים המוסלמים״ (תנועת האם של ארגון החמאס); ודמויות המזוהות עם ״החזית העממית לשחרור פלסטין״ ופעילות בגופים ״הומניטריים״ שונים הקשורות אליה ואל רשת צאמדון במדינות המערב – הופכים את השיח שהם מובילים ואת עצמם ללגיטימיים יותר ויותר. השפה והמונחים שבהם מדברים בחוגים אלה נשאבים מהעולם השמאלי-רדיקלי, ומאחר שאף אחד מהם אינו מקבל את קיומה של ישראל כמדינת העם היהודי, הנושא גם אינו קשור לנושאי הגבולות של ישראל.

החיבור הטקטי בין פעילי שמאל-רדיקלי ובין אנשי האסלאם הפוליטי במסגרת ה״ברית האדומה-ירוקה״ שנוצר בראשית שנות ה-2000  על רקע פיגועי 9/11 בארה״ב והמלחמה בטרור ממשיך לצמוח. במיוחד בארה״ב – במסגרת תהליך ההצטלבות (intersectionality) – ההתחברות בין קבוצות מיעוט המחשיבות עצמן למודרות ומדוכאות, המציאות כיום היא שהסכסוך הישראלי-פלסטיני מוכנס ללב הנושאים שנמצאים על סדר היום ה״פרוגרסיבי״, כמו הקמפיין שטוען כי המשטרה האמריקאית לומדת מזו הישראלית כיצד לפגוע בשחורים; או קמפיינים נוספים במוקד המאבק בשינויי האקלים שבהם מוצגת ישראל כמי שגונבת ומזהמת קרקעות ומקורות מים פלסטיניים. בהדרגה מתפתח מצב שבו מי שמעוניין להיות מוכר כ״פרוגרסיבי״ חייב לקבל את כל הנושאים האלה כחבילה אחת. כל זה מוביל בסופו של דבר לטשטוש  הגבולות בין העיסוק בישראל ובקהילות היהודיות במדינות המערב, ובפועל ראיית שניהם כנציג המובהק של ה״אדם הלבן״ ה״פריבילגי״ ו״המדכא״ את הפלסטינים ה״ילידים״ ו״מיעוטים מדוכאים״ בכלל. מכאן, הדרך לעליה התלולה במספר התקיפות האנטישמיות קצרה.

הקמפיין נגד בן אנד ג׳ריס מקודם מאז 2013 בידי כמה קבוצות מקומיות בוורמונט, אך ייתכן שמה שהביא להצלחתו הוא הצגתו בדיוק באופן הזה – השאלה שעלתה במהלך מבצע ״שומר החומות״ הייתה כיצד החברה מציגה את עצמה כ״פרוגרסיבית״ ועדיין שותקת לנוכח הפגיעה בפלסטינים. נראה שהשאלה נפלה כפרי בשל לידי דירקטוריון החברה, שלפי טענות שונות רואה ב״פרוגרסיביות״ חלק חשוב מהמיתוג של החברה, ומעוניין להגיע כך לקהלים חדשים. ואכן, לפחות חלק מהתגובות שהתקבלו באתר החברה על ידי גורמים שונים שהזדהו כ״פרו-פלסטינים״ דיברו על כך שהם יעברו לראשונה לרכוש גלידות Ben & Jerry’s מתוך כבוד לחברה ולהחלטתה.

מבצע ״שומר החומות״ והאירועים החמורים בישראל וברחבי העולם במהלכו ואחריו, והשינויים בעבודת הממשלה בנושאים אלה הם הזדמנות אמיתית לישראל ולעולם היהודי לעצור ולהבין שהגיע הזמן לחשוב ולפעול אחרת. זיהוי הגורמים המחוללים את עליית האנטישמיות והפעילות נגד ישראל, הבנת האידיאולוגיות שעומדות מאחוריהם, דרכי פעילותם ומעורבותם בתחומים האזרחיים הם המפתח שממנו צריכות להיבנות תובנות, אסטרטגיות ודרכי פעולה חדשות ורלוונטיות.