עבור לתוכן העמוד
Menu

גידול של 120% בתיירות להר הבית ב-2018

נמשך גם הגידול במספר היהודים שמבקרים בהר, ובעשור האחרון גדל מספרם פי שש • הסיבה: הרחקת הארגונים המתסיסים מהאזור

גם השנה המשיך מספר המבקרים היהודים (הישראלים) בהר הבית לגדול, ובשנה היוצאת, 2018, ביקרו בהר 35,695 איש, המספר הגבוה ביותר של מבקרים יהודים במקום בשנה מאז מלחמת ששת הימים.

עם זאת בהשוואה לשנת 2017, אז זינק מספר המבקרים היהודים בלמעלה מ-100% והכפיל את עצמו ואף יותר,  הרי שבשנת 2018, הגידול היה מתון יותר והגיע לכ-18.5% בלבד.

לעומת זאת, שנת 2018 עמדה בסימן גידול גבוה פי כמה במספר התיירים שביקרו בהר הבית והוא הכפיל את עצמו ויותר בהשוואה לשנה הקודמת:    663,063  תיירים ביקרו בהר ב-2018, לעומת 291,087 בלבד בשנת 2017. עלייה של קרוב  ל – 120% !

הנה נתונים מפורטים על שני התהליכים:

ביקורי יהודים בהר גדלו פי שש ויותר

 

לאורך העשור שחלף, המגמה מצביעה על גידול תמידי. ( ראו גרף). בכל אחת מהשנים 2009 ו-2010 ביקרו כ-5,700 יהודים.

בשלושת השנים הבאות, 2011-2013 ביקרו בהר בממוצע מדי שנה 8,170 יהודים ( גידול של שנתי ממוצע של כ-43%).

בשנים  2014 ו-2015 נמשך הגידול, ובכל אחת מהשנים הללו ביקרו בהר בממוצע  כ-10,830 יהודים ישראלים – גידול של למעלה מ-30% נוספים.

הקפיצה הגדולה התרחשה בשלש השנים האחרונות:

ב-2016 גדל שיעור המבקרים היהודים בהר הבית בכ – 30% נוספים והגיע ל – 14,054 נפש.

ב- 2017 גדל שיעור המבקרים היהודים בהר הבית בכ –  110% והגיע ל – 30,219 נפש

ב – 2018 כאמור, גדול שיעור המבקרים היהודים בהר הבית בכ-18.5% והגיע ל- 35,695 אלף נפש.

בסך הכל גדל מספר המבקרים היהודים בהר מאז 2009 פי ששה ויותר!

הנתונים פורסמו באתר הפייסבוק של השר גלעד ארדן ועיקרם, עוד קודם לכן ב'דף הבית' של העיתון מקור ראשון, והם מתפרסמים כאן באדיבותו של עורך מדור 'דף הבית' ופעיל תנועות הר הבית ארנון סגל.

 

ביקורי תיירים בהר -מהפך.

נתוני ביקורי תיירים בהר הבית
נתוני ביקורי תיירים בהר הבית

לאורך העשור האחרון חלו עליות וירידות במספר השנתי של התיירים שביקרו בהר הבית, כ-400 אלף למשל בשנת 2010, ורק כ-190 אלף בשנת 2015, שהייתה שנת טרור. בעשור האחרון כולו  ( למעט 2018), עמד מספר התיירים השנתי הממוצע שביקרו בהר על כ-290 אלף נפש, אולם  בשנה שעברה, חל כאמור שינוי גדול ונרשם גידול של כמעט 120% במספר התיירים שפקדו את ההר: 663,063  תיירים.

ההסבר לקפיצה הגדולה במספר התיירים נעוץ בשיפור מצב הביטחון בהר; באכיפת יתר של משטרת ישראל על גורמי קיצון וטרור; בשיתוף פעולה הדוק יותר בין ישראל לבין ירדן, שנועד למתן את גורמי קיצון כחמאס ו'הפלג הצפוני' של התנועה האסלאמית שהיו אחראים לרבות מהפרות הסדר בהר בשנים האחרונות; וכן בהבנות עם הוואקף, שגם לו יש עניין בהגדלת התיירות להר. לעלייה הגדולה בתיירות תרמה גם הוצאתם אל מחוץ לחוק של 'הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית הישראלית' ותנועות הבת שלו: המוראביטון והמוראביטאת.שלושת הארגונים הללו  היו אחראים לרבות מהפרות הסדר שהתרחשו בהר מאז 2012.

להוצאתם אל מחוץ לחוק והרחקתם מההר, היה משקל מצטבר ומכריע על מצב הביטחון בהר, והגידול החד בתיירות אליו.

שינוי בפסיקה ההלכתית והתאמות משטרתיות

באשר לגידול המתמשך במספר היהודים שמבקרים בהר, הנה מעט רקע בעניין:

ב-1967 גיבש דיין את הסטטוס קוו בהר הבית. אחד המרכיבים המרכזיים  שלו קבע שיהודים יורשו לבקר בהר, אך לא יורשו להתפלל בו. אלא שלאורך השנים מומש גם חופש הגישה והביקור ליהודים להר הבית באופן חלקי בלבד. לא פעם הוא אף נמנע. בשנתיים האחרונות חל שינוי והמשטרה מאפשרת ליהודים רבים יותר לבקר בהר הבית, המקום הקדוש ביותר לעם היהודי. יש להדגיש שוב: מדובר בביקור, ולא בתפילה!

השינוי שמתחולל בשנים האחרונות נובע מכמה תהליכים שנגזרים זה מזה ומהתאמות שהמשטרה והדרג המדיני ביצעו לנוכח תהליכים אלה ( כבר לפני למעלה משנה הצבענו כאן על תהליכים אלה):

* התהליך הראשון נוגע לעמדת הרבנים בנוגע לכניסת יהודים להר הבית. האיסור ההלכתי הגורף על עליית יהודים להר שבו נקטו כמעט כל חוגי הרבנים בישראל – חרדים ודתיים לאומיים , מתמוסס בהדרגה.

הרבנים החרדים עדיין אוסרים לעלות להר, אולם בקרב הציבור הדתי לאומי חל מפנה: מעל 600 רבנים , מכל גווני הציונות הדתית, מתירים כיום בדרך כזאת או אחרת כניסת יהודים להר הבית, ומוצאים פתרונות הלכתיים, (תנאים מוקדמים והגבלות שונות), שמאפשרים ביקור יהודים בהר.

הרבנים שמתירים עתה ביקורי יהודים בהר, מגבילים בדרך כלל את מסלול הביקור של היהודים שם לאיזורים ההיקפיים שלדעת הרוב המכריע של החוקרים, המקדש לא עמד בהם. הרבנים גם מתנים את הביקור בטבילה מוקדמת במקווה.

כל עוד הייתה עמדת הרבנים בנוגע לביקור בהר שלילית, הרחיק עצמו הציבור הדתי לאומי מההר, והותיר את הביקורים שם לקבוצות תיירים ולישראלים חילונים. ברגע שבו השתנתה מפת הפסיקה ורבנים דתיים-לאומים רבים, החלו להתיר כניסת יהודים להר, החלו מעגלי הביקוש לביקור בהר, בעיקר מקרב הציבור הדתי לאומי , להתרחב. מגמה זו התעצמה ב-2017 ונמשכה גם ב-2018.

* התהליך השני משמעותי לא פחות: על רקע הביקוש הגדל לביקורי יהודים בהר, ולאחר השתהות ארוכה, חל שינוי בעמדת המשטרה בנוגע לביקורי יהודים דתיים בהר. השינוי הוא פרי חשיבה מחודשת של השר לביטחון פנים גלעד ארדן ושל מפקד משטרת מחוז ירושלים יורם הלוי. השניים  עדכנו את מדיניות המשטרה בעניין זה, באופן שמצד אחד,  יתאפשר להרבה יותר יהודים לבקר בהר, ומצד שני ,ימנע מצב שבו היהודים הרבים שיתאפשר להם לבקר שם, לא יסתפקו בביקור, יפרו את 'הסטטוס קוו' שנקבע בהר הבית אחרי 1967, וינסו גם להתפלל שם.

במסגרת השינוי הוקם פורום הידברות ותיאום בין המשטרה לבין תנועות ושוחרי הר הבית. בפורום חברים כמה פעילים מרכזיים של תנועות ההר, וכן קציני משטרה ממחוז ירושלים. במסגרת הפורום המתאם הושגה הבנה בלתי פורמלית בין המשטרה לבין רבים משוחרי הר הבית ותנועותיהם ( לא כולם). מדובר בסוג של עסקה: ויתור דה פקטו – אם כי לא מוכרז מצד העולים להר – על ניסיונות למימוש זכות התפילה הפומבית שם, שהמדינה כאמור אוסרת כבר שנים. ב'תמורה' המשטרה הסכימה להגדיל משמעותית את מספר היהודים שרשאים לבקר בהר. ראו טבלה.

השינוי מאפשר לכל אחד מ'השחקנים' בצד היהודי של הר הבית להרוויח דבר מה:

* הציבור היהודי מרוויח מכיוון שהר הבית נפתח לראשונה בפניו באופן אמיתי יותר מאשר בכל נקודת זמן אחרת מאז 1967.

* המשטרה וגורמי הביטחון שאמונים על שמירת הביטחון והסדר הציבור בהר הבית מרוויחים, מכיוון שהם מצליחים למנוע ניסיונות לתפילת יהודים בהר,  ניסיונות  שבעבר היו לכאורה אחד הגורמים להתססת הרוחות בהר הבית.

* מדינת ישראל מרוויחה, מכיוון שהר הבית מצטייר פחות כאקס טריטוריה מוסלמית, ולראשונה המדינה מממשת את החלק בסטטוס קוו הנוגע לצד היהודי שמתיר ביקורי יהודים באתר, וזאת כאמור לצד איסור התפילה על היהודים במקום.

סימני שאלה לגבי העתיד

"עסקת החבילה', הזאת לא הייתה מתאפשרת כאמור ללא הרחקתם מההר של אחד הגורמים הכי מתסיסים שפעלו בו בשנים האחרונות. שתי תנועות הבת של 'הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית הישראלית' , המורביטון והמורביטאת.

מדובר בקבוצות נשים וגברים, 'קבוצות לימוד' לכאורה, שהפריעו באופן קבוע לביקורי יהודים בהר, קיללו אותם, ואף ניסו לפגוע בהם, תוך יצירת אין ספור פרובוקציות. פעילי ופעילות המורביטון והמורביטאת מומנו לאורך חודשים ארוכים בתמורה לפעילותם בהר ותוגמלו בסך של אלפי שקלים לחודש  לפעיל, על ידי גורמים המזוהים עם חמאס ו"האחים המוסלמים". במימון הסעתם להר השתתפו גם ארגונים תורכים.  'המורביטון' 'המורביטאת', וכן תנועת האם שלהם, 'הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית', הוצאו כזכור אל מחוץ לחוק, לאחר שגובשה לכאורה תשתית ראייתית על קשרים בינם לבין  ארגון הטרור חמאס לאורך שנים ארוכות, ובכלל זה מימון על ידי קרנות המזוהות עם חמאס.