עבור לתוכן העמוד
Menu

ג'ומבלט: האם איראן מכירה בלבנון ביישות עצמאית?

מנהיג המפלגה הדרוזית לשעבר אמר את הדברים במהלך פגישה עם גולים • "האם אנחנו תחת מנדט?", שאל • גם עיתונאי פרו חיזבאללה העביר ביקור על המעורבות האירנית במדינה

ראש המפלגה הסוציאליסטית המתקדמת בלבנון, וואליד ג'ומבלט, אמר ב-25 לינואר כי המדינה נפלה תחת "ההגמוניה" של איראן.

בפגישה עם גולים הוא תהה: "האם איראן מכירה ביישות הלבנונית?"

"זו שאלה מרכזית, כי אם כן, נוכל להתמודד עם זה. אם זה לא קורה, הפכנו להיות תחת שלטון מנדטורי או הפכנו למדינה ללא גבולות", אמר.

הוא ציין כי כאשר לבנון הייתה נתונה להגמוניה של סוריה בין השנים 1990 ל -2000 – שנת מותו של נשיא חאפז אסד – דמשק לא רדפה אחרי "חיסול מדינת לבנון".

"נכון שהמשטר הסורי שלט בכל היבט ביטחוני ולא ביטחוני של לבנון, אך הוא לא ביקש לחסל את הישות הלבנונית", המשיך ואמר.

ג'ומבלט ציין כיצד נהג אסד לומר כי הלבנונים והסורים הם עם אחד שחי בשתי מדינות, ואילו כיום איראן אינה רוצה ישות לבנונית.

חבר הפרלמנט לשעבר הודה כי בעברו היה בעל ברית לסוריה, והוסיף כי הוא יודע איראן עשויה לבקש מלבנון .

הוא פנה לאיראנים ושאל: "אתם מכירים בלבנון? או שיש לך דרך אחרת להפגין הכרה זו? "

 

הדברים הללו מצטרפים לדבריו העיתונאי הלבנוני תומך חיזבאללה, קאסם קסיר, שאמר בראיון בשבוע שעבר כי להערכתו חיזבאללה אינו יכול להמשיך במערכת היחסים הנוכחית שלו עם איראן וכי עליו להפוך למפלגה פוליטית לבנונית.

הצהרותיו של קסיר זכו לתגובות קשות בקרב תומכי ארגון הטרור לאחר הראיון שהעניק לערוץ NBN הותקפו קשות על ידי תומכי מיליציית חיזבאללה הנתמכת על ידי איראן לאחר שראיון שלו שודר בתחנת הטלוויזיה NBN, שממומנת ברובה על ידי תנועת אמל.

קאסם קסיר הוא סופר פוליטי המתמחה בתנועות איסלאמיסטיות וכתב ספר על השינוי בשיח חיזבאללה בין השנים 1982 ל -2016. הוא נתפס כסופר התומך בארגון החיזבאללה. “יש שני נושאים שחיזבאללה חייב לפתור. הנושא הראשון הוא הקשר עם איראן, חיזבאללה לא יכול להמשיך באותה מערכת יחסים שהייתה לו עם טהרן, חיזבאללה צריך להפוך למפלגה פוליטית לבנונית, [זה בסדר אם יש יחסי דת או יחסי קרבה עם איראן, אך חיזבאללה לא צריך לא יובל עם פקודות מוואלי אל פאקיה [המנהיג העליון עלי חמינאי], “אמר קאסר במהלך הראיון.

הנושא השני בו דן קסיר היה תפקידו של חיזבאללה ב”התנגדות לאיומי ישראל “על לבנון.

“חיזבאללה לא יכול להישאר בהתנגדות לבדו, הוא חייב להיות תחת אסטרטגיית הגנה לאומית, הרעיון שלשיעה יש תפקיד חוצה-לאומי צריך לממש את קיומו, עליו להשתלב בקהילות של מדינות “, הוסיף קסיר.

“אנו זקוקים לחיזבאללה, והשיעה בכלל, [ולהישאר צנועים],” הוסיף.

“בעשר השנים האחרונות, מסיבות גיאו-פוליטיות, הופעל לחץ על חיזבאללה להתגייס מחוץ ללבנון, אולם חיזבאללה בארגונו הפנימי ובמניפסט קובע כי אסור להתערב בסוגיות של מדינות אחרות, כך נודע לחיזבאללה מניסויים של התנגדות אחרת תנועות, כמו לפת”ח “, הוסיף קסיר.


“חיזבאללה התערב בענייני סוריה מסיבה זו או אחרת, זה קרה, אני לא צריך לציין את עמדתי בעניין זה, אבל מעתה על חיזבאללה לחזור ללבנון”, הוסיף קסיר.
קסיר התייחס לקמפיין התקשורתי ההמוני שנערך על אנדרטת המוות של סולימאני ואמר כי הוא השפיע לרעה על לבנון באופן פנימי.
“ללא קשר לתפקיד שמילא סלימאני בלבנון במהלך המלחמה עם ישראל בשנת 2006, עלינו לקיים ביקורת פנימית, [לכל מה שעושה יתר על המידה השלכות שליליות],” הוסיף.

קסיר קיבל תגובות שונות על הצהרותיו הקודמות אשר ספגו ביקורת קשה מצד חלק מחסידי חיזבאללה.
ערוץ NBN הסיר את הצהרותיו מרשתות המדיה החברתית שלו.

קסיר נאלץ להבהיר את עמדותיו בפוסט ברשתות החברתיות, שם הזכיר שהוא אינו מפלגתי ואין לו תפקיד או אחריות במסגרת חיזבאללה.
“אני רק סופר, עיתונאי או צופה צנוע וחוקר אוניברסיטאי הפועל להפצת דיאלוג. הייתי ועודני עם ההתנגדות בלבנון ובפלסטין ונגד כל כובש. אני מאחל למי שרוצה לדון בדעות שיעשה זאת ברוגע למען האומה שלנו ולמען אחדות ארצנו. עבדתי ועדיין עובד בשכנוע ובחופש שלי “, הוסיף.