עבור לתוכן העמוד
Menu

גולד: צריך לזכור מה היעד הסופי שלך – איראן

הדברים באים על רקע המשבר הדיפלומטי מול טורקיה שהביא להחזרתה שגרירים מן המדינות

"בדיפלומטיה צריך לזכור מה היעדים שלך" ,אומר מנכ"ל משרד החוץ לשעבר ונשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, ד"ר דורי גולד, בהתייחסו למשבר שפרץ מול טורקיה לאחר חילופי המהלומות בין הנשיא ארדואן לבין ראש הממשלה נתניהו והחזרת השגרירים מן המדינות, משבר המוגדר כחמור ביותר מאז השייט של ה"מאווי מרמרה".

לראיון המלא:

לדבריו של ד"ר גולד התגובה של ישראל בהחזרת השגריר מטורקיה וגירוש הקונסול מדובר בצעד נכון המהווה מדיניות של "מידה כנגד מידה" וכך יש להמשיך ולנהוג לדבריו. "אם הם יעלו את נושא הפרת זכויות האדם יש להזכיר לארדואן את מעשיו, הם יעלו את נושא 'הטבח בפלסטינים' יש להזכיר לנשיא הטורקי את המעשים של צבאו וכן הלאה", אומר מנכ"ל משרד החוץ לשעבר.

ד"ר גולד שחתם על מזכר ההבנות מול הטורקים לאחר ביקור הנשיא אובאמה בישראל מסביר מדוע לדעתו יש להמשיך ולראות לטווח ארוך את המטרה –איראן: "דיפלומטיה היא דבר מורכב", אומר ד"ר גולד "אתה לא בוחר את החברים שלך אבל אתה בוחר אתה יעדים שלך. והיעד שלנו אז, כמו היום, הוא להגיע להסכמות עם כמה שיותר מדיניות סוניות נגד המטרה העיקרית של כולם – איראן", מבהיר ד"ר גולד. "גם ראש ממשלת בריטניה, וינסטון צ'רצ'יל, ששנא שנאת מוות את הקומוניזם, הבין כי עליו לפנות אל סטלין ולהגיע עימו להסכמות ולהבנות על מנת להילחם באויב המשותף שלהם – גרמניה הנאצית, וכך עשה".

 

את התנהגותו של ארדואן והמילים אותן הוא בוחר מכנה ד"ר גולד כמגעילות. לדבריו של נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה חשוב לזכור כי לטורקיה ישנן גם נוקדות תורפה זו ו תמיכתם בחמאס. לדבריו של גולד על ישראל להזכיר לעולם כי ארדואן אוהד את הרעיון של ה"אחים המוסלמים" והחמאס ואף אירח את ערעורי במדינתו ויש ליידע את העולם בנושא זה. דבר נוסף העומד על הפרק הוא הניסיון האיראני להשפיע על רבע מן האוכלוסייה הטורקית בת העדה ה"לווים" החיים בטורקיה דבר הגרום לארדואן אי נחת גדול ויכול להוות גורם שיוביל אותו להבנה כי לישראל וטורקיה ישנו יעד משותף והיא איראן.