עבור לתוכן העמוד
Menu

ג'בריל רג'וב שובר את שתיקתו

יו"ר הרש"פ אבו מאזן יציג לראשונה בפני הנשיא ביידן את יורשו המיועד חוסיין א-שיח' כדי שיקבל ממנו את ברכת הדרך • מזכ"ל פת"ח ג'בריל רג'וב מזהיר מפני ניסיון של "גורמים חיצוניים" לעצב את המשטר הפלסטיני ואומר כי יו"ר הרש"פ ייקבע רק בתהליך דמוקרטי של בחירות

רג'וב זועם: ביקור הנשיא ביידן במזרח ירושלים ובבית לחם בסוף השבוע מעסיק רבות את ההנהגה הפלסטינית, אשר דנה בו, קיימה הערכת מצב, ואף החליטה כי למרות האכזבה שלה מההבטחות של הנשיא ביידן, שלא קויימו, כי היא לא תשבש את הביקור.  זו אחת הסיבות שיו"ר הרש"פ נועד עם שר הביטחון בני גנץ ברמאללה כדי לתאם עמו את הצעדים הביטחוניים הדרושים שביקור ביידן יעבור בשלום.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

הביקור הזה הינו חשוב מאוד גם מבחינת קרב הירושה. גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי יו"ר הרש"פ אבו מאזן אמור להציג בפעם הראשונה בפני הנשיא האמריקני את יורשו המיועד חוסיין א-שיח' שמונה באחרונה לתפקיד מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ.

הנשיא ביידן קיבל דו"ח מלא על חוסיין א-שיח' מראש הCIA- וויליאם ברנס אשר תומך בו, והוא אמור לתת את הגושפנקא הנשיאותית למהלך של אבו מאזן.

חוסיין א-שיח' זוכה גם לתמיכה של ישראל,מצרים, ירדן, סעודיה וקטאר כיורש המיועד של אבו מאזן.

אולם, יריביו של חוסיין א-שיח' בקרב הירושה ובראשם יריבו המר ג'בריל רג'וב ,מזכ"ל תנועת פת"ח,אינם מתכוונים לשבת בשקט לקראת ביקור הנשיא ביידן בבית לחם ומאותתים לנשיא ביידן כי לא יסכימו למינויו של חוסיין א-שיח' ליורשו של אבו מאזן.

עבאס ויורשו?
עבאס ויורשו?

מזכ"ל פת"ח ג'בריל רג'וב המחשיב את עצמו כיורשו של אבו מאזן איבד את תפקיד יו"ר המל"פ לטובתו של רוחי פתוח', הוא מאוכזב וכועס על המינויים החדשים בצמרת אש"פ, במיוחד זה של יריבו המר חוסיין א-שיח'.

רגו'ב שמר על שתיקה רועמת בחודשים האחרונים מחשש לעימות עם יו"ר הרש"פ כדי להבטיח את עתידו בצמרת פת"ח החדשה, אך לקראת ביקור הנשיא ביידן החליט להפר אותה.

בראיון שהעניק ג'בריל רג'וב לערוץ הטלוויזיה הסעודי "א-שרק" ב-7 ביולי הוא מתח לראשונה ביקורת על יו"ר הרש"פ אבו מאזן על שביטל את הבחירות הכלליות בשטחים במאי 2021 מחשש לתבוסה של תנועת פת"ח בפני חמאס בבחירות לפרלמנט ותבוסה אישית שלו מול מרוואן ברגותי בבחירות לנשיאות.

אז תירץ זאת יו"ר הרש"פ בטענה כי ישראל  מתנגדת לעריכת הבחירות במזרח ירושלים ולכן לא ניתן לקיימן.

בראיון לערוץ הסעודי "א-שרק" אמר ג'בריל רג'וב:

" אנו משלמים את המחיר על דחיית הבחירות הכלליות וכולם מבינים שההחלטה לדחות אותן הייתה טעות".

רג'וב גם העביר בראיון רמז עבה לישראל ולממשל ביידן על תמיכתם בחוסיין א-שיח' כיורשו של אבו מאזן ואמר:

"לא נאפשר לכוחות חיצוניים לעצב את המשטר הפוליטי הפלסטיני, אף אחד לא יגיע לפסגת ההיררכיה הפלסטינית שלא באמצעות תהליך דמוקרטי(של בחירות)."

רג'וב הביע גם חשש בראיון מתרחיש של התערבות "כוחות חיצוניים" בביסוס הפיצול בין הגדה לרצועה והדגיש כי לאחר ביקור הנשיא ביידן בתחומי הרש"פ  "כל האפשרויות פתוחות"  וכי ההנהגה הפלסטינית תדון ביישום ההחלטות של הוועדה המרכזית של אש"פ בדבר השעיית ההכרה בישראל והתיאום הביטחוני עמה.

" לא ניכנע ולא נרים דגל לבן" הדגיש רג'וב..

לג'בריל רג'וב, שהיה מפקד מננגון המודיעין המסכל בגדה, יש יותר כוח בשטח ופעילים חמושים הסרים למרותו, אולם חוסיין א-שיח' יותר ערמומי וממולח ממנו, הוא שולט היטב ברזי הפוליטיקה הפלסטינית והצליח לרכוש את אמונו של יו"ר הרש"פ אבו מאזן, הוא עשה זאת בעבר גם מול יאסר ערפאת ושרד בהצלחה את כל הניסיונות של ג'בריל רג'וב לחסל אותו פוליטית בתקופתו של ערפאת.

בן בריתו הנאמן של חוסיין א-שיח' הינו הגנרל מאג'ד פרג' שלרשותו עומדים 30 אלף אנשי ביטחון חמושים בשטחי הגדה.

יו"ר הרש"פ אבו מאזן חשדן מאוד, הוא רואה בג'בריל רג'וב "חתרן בלתי נלאה" שאי אפשר לסמוך עליו, הדאגה העיקרית שלו בערוב ימיו היא מי ישמור עליו ועל האימפריה הכלכלית שהקים עבור שני בניו ברגע שיירד מהבמה הפוליטית, הוא הגיע למסקנה שניתן יותר לסמוך על חוסיין א-שיח' ועל ראש המודיעין הכללי מאג'ד פרג' מאשר על ג'בריל רג'וב או על מחמוד אלעאלול סגנו בתנועת פת"ח, הנאמנות שלהם לאבו מאזן גדולה יותר.

בכיר בתנועת פת"ח אומר : "לג'בריל רג'וב יש שם בתנועת פת"ח של אחד שבוגד בחבריו ונאמן רק לאינטרסים שלו",נראה כי הנאמנות הזו והאינטרסים המשפחתיים של אבו מאזו הם הסיבה העיקרית לקידומם של השניים לתפקידי מפתח בהנהגה הפלסטינית.

לג'ברל חשוב מאוד "להישאר על הגלגל" של הנהגת פת"ח כחבר הועדה המרכזית, בקרוב אמורה להתקיים הועידה ה-8 של פת"ח שבה תיבחר מחדש הנהגת פת"ח, רג'וב תלוי לחלוטין באבו מאזן כדי לשמור על מעמדו, לכן הוא נזהר מלהתעמת עמו והמרוויחים הם חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג'.

גם בכירים נוספים בצמרת פת"ח כמו מחמוד אלעאלול ותוופיק טיראווי אוחזים באותה ההערכה והטקטיקה שמוביל ג'בריל רג'וב, גם הם מתנגדים לחוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' ותלויים באבו מאזן כדי להישאר בהנהגת פת"ח החדשה.

הפגנה ברמאללה נגד ביקור ביידן
הפגנה ברמאללה נגד ביקור ביידן

חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' הצליחו לנטרל את כוחו הפוליטי של ג'בריל רג'וב ואת השפעתו על אבו מאזן, רג'וב היה זה שיזם ביחד עם צאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס את שיחות הפיוס באיסטנבול בין פת"ח לחמאס, לדברי גורמים בפת"ח, הם הוכיחו לאבו מאזן שכל המהלך הזה של רג'וב נבע מסיבות אישיות ונועד לקדם את ג'בריל רג'וב לתפקיד יו"ר המל"פ הפלסטיני כשהוא מתכנן להשתמש בתפקיד הזה כקרש קפיצה בהמשך לתפקיד יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס עצר את תהליך הפיוס עם חמאס ובסופו של דבר מינה את מקורבו רוחי פתוח לתפקיד יו"ר המל"פ והנחית מכה פוליטית כואבת על ראשו של רג'וב.

חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' מיקמו את עצמם בחוד החנית של המלחמה של הרש"פ נגד חמאס לעומת ג'בריל רג'וב שטוען כי אין ברירה וחייבים לחלק את "עוגת השלטון" עם חמאס למען פיוס לאומי והמאבק נגד ישראל, א-שיח' ופרג' סבורים כי ארגון חמאס אינו מעוניין באמת בפיוס לאומי וכי הוא משתמש בסיסמא הזו כדי לחתור תחת שלטון הרש"פ בשטחי הגדה כדי להפילו ולהשתלט על אש"פ, לטענתם, ג'בריל רג'וב יודע זאת אך הוא מקווה לזכות בתמיכה עממית ותמיכת חמאס לתפקיד יו"ר הרש"פ.

השניים הצליחו לטרפד את כוונתו של ג'בריל רג'וב להתמנות לתפקיד יו"ר המל"פ, רג'וב מאשים בשיחות סגורות כי ישראל וארה"ב עמדו מאחורי המהלך הזה כדי למנות דמויות פלסטיניות בהנהגה הנוחות להן שיקדמו את האינטרסים הישראלים-אמריקנים, גורמים בפת"ח טוענים כי בשיחות סגורות מאשים ג'בריל רג'וב את חוסיין א-שיח' כי הוא "סוכן של ישראל" , מקורביו של א-שיח' אומרים בתגובה כי ג'בריל רג'וב מכונה אצל בכירי השב"כ הישראלי בכינוי "גבריאל רגב" וכי כשרג'וב שימש כראש מנגנון המודיעין המסכל בגדה הוא הסגיר לידי השב"כ הישראלי את חוליית הטרור של חמאס מהכפר צוריף.

קרב הירושה רק בתחילתו והוא צפוי להתעצם בחודשים הקרובים.