עבור לתוכן העמוד
Menu

בתו של רפסנג'אני קוראת למנהיג העליון להתפטר: "להציל את איראן מההתפוררות וודאית"

במשטר האיראני חשבו כי ההמונים שיצאו לרחובות מאשרים את המשך הדרך של ההתנגדות, אולם הופתעו מעוצמת הזעם על השקרים בנוגע להפלת המטוס • שדרנים בכירים מתפטרים על רקע השקרים אותם נאלצו לשדר

המשטר האיראני הופתע מחדש מול התפרצות המחאות לאחר שרק מספר ימים קודם לכן מיליוני איראנים השתתפו בטקסי ההלוויה והאזכרה של קאסם סולימאני מפקד זרוע אל קודס של המשמרות אשר חוסל (3.1) בידי ארה"ב בבגדאד. במקביל הלחץ הבינלאומי לאור הצעדים האחרונים של איראן מוביל, לפי סוכנות הידיעות רויטרס את גרמניה בריטניה וצרפת  להפעיל היום (שלישי) את מנגנון הסכסוך בהסכם הגרעין, שיכול לאפשר להן לחדש את הסנקציות.

ראשי המשטר האיראני הדגישו בטקסים לזכרו של  סולימאני את ההמונים שהשתתפו במסע הארוך עד לקבורה באיראן. רבים בהנהגת המשטר רואים בהשתתפות ההמונים ככריתת "ברית מחדש" של האזרחים עם הרפובליקה האסלאמית והבעת תמיכה במשטר ובהמשך דרך ההתנגדות, כפי שנכתב גם במכתב של אסמעיל ק'אאני, יורשו של סולימאני כמפקד כוח אל קודס למנהיג המשטר[1].

אך לא חלפו ימים שהשלטונות באיראן מוצאים את עצמם מול גל חדש של מחאות שפרצו (מיום ש' 11.1) לכאורה במחאה על שקרי המשטר בנושא הפלת מטוס הנוסעים של אוקראינה שעליה היו  147 נוסעים איראנים, רובם צעירים בוגרי אוניברסיטאות מובילות של איראן וכן תושבי קנדה שמצאו את מותם. 57 מהנספים הם אזרחי קנדה שרובם היו בסגל האקדמי של מיטב האוניברסיטאות של המדינה שהיגרו אליה או שלמדו שם.

איראן: בדרך אל "הסערה המושלמת"?

הנשיא חסן רוחאני, אשר דובריו טענו כי הוא יחד עם ח'אמנאי, מנהיג המשטר, לא היו בסוד הפלת המטוס עד יומיים לאחר הטרגדיה, בהתייחסותו הפומבית הראשונה לאירוע, קרא (14.1) להקמת "בית דין מיוחד בראשות שופט עליון ונוכחות עשרות מומחים" במטרה לבחוון את ההשתלשלות האירועים.  לדבריו, מדובר ב"תיק חריג" ולכך ש"כל העולם צופה בנו". רוחאני ניסה לברוח מלקיחת אחריות, ואמר כי הטרגדיה התרחשה "לא רק מפני שאיש אחד לחץ על כפתור ירי הטיל לעבר המטוס על שמי טהראן, ליד שדה התעופה הבינלאומית החשוב של המדינה, אלא כי ישנם גורמים אחרים המעורבים וגם להם יש חלק בטעות זו, ויש צורך לנהוג בשקיפות על כל המהלך מול העם"[2].

 

רוחאני העומד בראש המועצה העליונה לביטחון הלאומי של המשטר התנער מלקיחת אחריות וקרא להקמת בית דין מיוחד שישפוט את "כל המעורבים בהפלת המטוס לא רק הקצין שלחץ על כפתור שיגור הטיל לעבר מטוס הנוסעים". התמונה איסנ"א 14.1.2020.
רוחאני העומד בראש המועצה העליונה לביטחון הלאומי של המשטר התנער מלקיחת אחריות וקרא להקמת בית דין מיוחד שישפוט את "כל המעורבים בהפלת המטוס לא רק הקצין שלחץ על כפתור שיגור הטיל לעבר מטוס הנוסעים". התמונה איסנ"א 14.1.2020.

האם חמאס מתקרב לאיראן?

אתר החדשות אנתח'אב (12.1) זעם  על כך שאף אחד מבכירי המשטר לא התפטר לאחר שחיל האוויר של משמרות המהפכה לקחת אחריות על האירוע מתוך "טעות אנוש" של אחד מאנשי ההגנה האווירית של המשמרות. האתר קרא לגנרל עלי שמח'אני מזכיר המועצה העליונה לביטחון הלאומי להתפטר.  לפי האתר, כלל הנראה הוא שמנע את העברת המידע הנחוץ בדבר הפלת המטוס לאייתוללה ח'אמנאי ולנשיא רוחאני לאחר יומיים ורק אז מצא לנכון לעדכנם. אך שמח'אני לא רק שלא התפטר אלא הגיש באופן מיידי תלונה למשטרה נגד עורך אתר החדשות והדבר גם לסגירה בהולה של האתר[3].

זעם במשטר על הורדת תמונות של סולימאני

בינתיים נמשכות הפגנות בטהראן וערים נוספות במחאה על שקרי המשטר בנושא הפלת מטוס. בניגוד למחאות של בנובמבר ודצמבר, כוחות הביטחון נוהגים באיפוק יתר מול המפגינים הזועמים למרות דיווחים שונים על ירי לעבר מפגינים. לקח 1,500 ההרוגים נלמד כנראה אצל אנשי הבסיג' בטח לאחר הביקורת הבינלאומית והפנימית על המהלך.

לפי דיווחים רבים ברשות החברתיות, מספר מפגינים ברחוב אזאדי בטהראן, נורו (ב-12.1) מכדורים חיים[4]. במקביל כוחות המשטרה הרחיבו את המעצרים בערים נגד המפגינים ברחובות. בי בי סי בפרסית דיווח (14.1) על עשרות עצורים, בייחוד צעירים אשר נעצרו ליל קודם לכן בטהראן, אמול, באבול, ק'זווין, שיראז, אספהאן ועוד.

גנרל חסין רחימי, מפקד משטרת טהראן הכחיש נמרצות כי כוחותיו ירו לעבר המפגינים[5]. יחד עם זאת, לפי כתבת בי בי סי בפרסית, צילומים של הרשתות החברתיות מעידות על כך שחמושים בלבוש אזרחי יורים על המפגינים במקומות שונים בטהראן. החמושים ככל הנראה הם מכוחות המגויסים בלבוש אזרחי הפועלים בחסות משמרות המהפכה.

עבדאלרחים מוסווי, מפקד הצבא הסדיר, אמר בישיבת המטכ"ל (מיום 14.1) כי גם הצבא מביע צער על הפלת המטוס האזרחי, ולדבריו "בכלל שומרי ביטחון המדינה עצובים יותר מכל אזרח אחר", אך הטרגדיה הזו קרתה כתוצאה מטעות אנוש ומתוך תמימות, ואוסר לפגוע בכוחות המזוינים. המפקד הדגיש כי "האויבים שוב מראים התלהבות כדי לנצל את האירועים ועושים הכל כדי לפגוע במשטר ויציבות וביטחון המדינה".

האייתוללה אבראהים רייסי, ראש הרשות השופטת, המסומנת כמנהיג הבא לאחר עלי ח'אמנאי, אמר (13.1) כי המשטר מבין את הצער והכעס של האזרחים, אך לא יאפשר שהמחאות יימשכו. לדבריו, גורמים שונים הרוצים בסילוק המשטר, מנצלים לרעה את רגשות הצער והכעס שהתעוררו בצדק בעקבות הפלת המטוס. הוא הביע זעם שבמחאות נקרעו או הורדו עשרות מתמונות של קאסם סולימאני "הגיבור הלאומי".

תקרית השגריר הבריטי – בייש עצמו

בינתיים, נוכחותו של השגריר הבריטי בעת הפגנות הסטודנטים במרכז טהראן (ב-11.1) אשר הביא את כוחות המשטרה לעכב אותו למספר דקות, גורמת למתיחות חדשה ביחסי טהראן-לונדון. משרד החוץ האיראני הזהיר (ב-14.1) כי "כל שגיאה חדשה מצד בריטניה, תביא לתגובה חריפה של איראן, ובריטניה צריכה לשאת בהשלכות".

גורמים שמרנים אשר קיימו בימים האחרונים הפגנות מול שגרירות בריטניה בטהראן בזעם על כך נציג "השועל הזקן" לקח חלק בהפגנות הסטודנטים, דורשים את סילוק השגריר הבריטי. איראנים רבים מכנים את השלטון הבריטי מאז אירועי 1953 "שועל הזקן" או "שועל הזומם מזימות". העיתון כיהאן המקורב למנהיג המשטר טען כי בדקות שהשגריר הבריטי עוכב לצורך זיהוי בידי משטרת טהראן, הוא "הרטיב" פעמיים את מכנסיו ובייש עצמו.

" להציל את איראן מההתפוררות הוודאית "

פאיזה האשמי רפסנג'אני, בתו של האייתוללה אכבר רפסנג'אני, בכיר לשעבר של המשטר, קראה (12.1) לאייתוללה ח'אמנאי להתפטר כדי להציל את איראן מההתפוררות הוודאית שכבר מתרחשת מול עיניי כולם.

נאומה של הבת הגיע לידי בי בי סי בפרסית ושודר. היא מדגישה כי איראן נמצאת כבר בשלבים המתקדמים של ההתפוררות מכל הבחינות, וכל מדיניות הפנים והחוץ של המשטר נקלעו למבוי סתום. היא קרא לח'אמנאי לקחת דוגמא ממיכאל גורבצ'וב ש"כאשר הבין שמדיניות ברה"מ לא מובילה לשום מקום, בעצמו הביא לסילוק המשטר הרודני והכושל". היא מסבירה בנאומה את התנאים החמורים הנוכחיים של איראן והמצב הבלתי נסבל שנכפה על עשרות מיליוני איראנים בכל ההיבטים ומוסיפה כי המשטר שרד עד כה אך ורק בזכות הדיכוי הקשה והפעלת נשק מול האזרחים. היא הדגישה כי המיליונים שהשתתפו בטקסי האזכרה של קאסם סולימאני ממורמרים אף הם מהמשטר.  יחד עם זאת היא הביעה ביקורת על כך כי רבים מהאזרחים צאו להזדהות עם סולימאני והמשטר רק בגלל רגשות ולא הפעילו שכל[6].

בתו של רפסנג'אני קראה בגלוי לח'אמנאי להתפטר כדי למנוע את ההתפוררות הוודאית של איראן
בתו של רפסנג'אני קראה בגלוי לח'אמנאי להתפטר כדי למנוע את ההתפוררות הוודאית של איראן

כזכור האייתוללה האשמי רפסנג'אני אשר נחשב שנים רבות האיש החשוב ביותר המשטר האיראני לאחר המנהיג, מת לפני שלוש שנים (בשבוע זה) בנסיבות חשודות. משפחתו ותומכיו הרבים מביעים בטחון רב על סמך עדויות של רופאים, כי השמרנים במשטר הם שחנקו אותו בעת שחייה בבריכה לפי "הוראה מלמעלה" (ברמז לעלי ח'אמנאי).

אמנים ושדרנים נגד שקרי המשטר

בימים אלה, עשרות אומנים, אנשי קולנוע, שחקנים, זמרים ואנשי רוח באיראן ביטלו את הופעותיהם בשבועות הקרובים לאות הזדהות עם העם ויותר לאות הבעת הזדהות עם המחאות והפגנות המתקיימות בתגובה לשקרי המשטר והמשך הדיכוי. מסעוד קימיאי, במאי קולנוע בולט, היה המוביל במחאה מתפשטת בקרב האומנים. כמו כן, המשטרה עצרה (13.1) את רחשאן בניאעתמאד במאית ידועה אשר קראה לאומנים ואזרחים להתקהל בכיכרות של כל הערים לזכר נספי המטוס. היא שוחררה לאחר שהוזהרה כי עליה לבטל את הקריאה.

מסעוד קימיאי, במאי דגול איראני מוביל את מחאות האומנים נגד המשטר, רחשאן בניאעתמאד במאית מפורסמת נעצרה והוזהרה לבטל את קריאתה למחאות ברחבי הערים
מסעוד קימיאי, במאי דגול איראני מוביל את מחאות האומנים נגד המשטר
רחשאן בניאעתמאד במאית מפורסמת נעצרה והוזהרה לבטל את קריאתה למחאות ברחבי הערים
רחשאן בניאעתמאד במאית מפורסמת נעצרה והוזהרה לבטל את קריאתה למחאות ברחבי הערים

מספר מגישים בערוצי הטלוויזיה של רשות השידור האיראנית הגישו התפטרות במחאה על השקרים שנאלצו לומר בשידוריהם בימים האחרונים בנושא הפלת המטוס. מצד שני, המגישים השמרנים תקפו בחריפות את עמיתיהם שהתפטרו והאשימו אותם שהם "משחקים במגרש האויב". מגישה שמרנית התומכת במשמרות המהפכה, אף קראה בשידור ישיר לכל האיראנים הממורמרים לצאת לתמיד מאיראן ולהשאיר את המדינה לנאמנים לרפובליקה האסלאמית.

[1] https://www.farsnews.com/news/13981019000272/%D9%82%D8%A7%D8%A2%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%B4%DB%8C%DB%8C%D8%B9-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DA%A9%D9%88%D9%87-%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D9%84%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DA%A9%D8%A8%D8%A7%D8%B1

[2] https://www.irna.ir/news/83633103/%D8%B1%D9%88%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%AD%D9%87-%D8%B3%D9%82%D9%88%D8%B7-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%D8%AA%D8%B4%DA%A9%DB%8C%D9%84

[3] https://www.radiofarda.com/a/30375160.html

[4] https://www.bbc.com/persian/iran-51095076

[5] http://tnews.ir/news/b8d9149948685.html

[6] https://www.bbc.com/persian/iran-51092244