עבור לתוכן העמוד
Menu

ברש"פ מבינים כי השת"פ מול ישראל חייב להימשך

ישראל והרש"פ הגיעו להבנות על פעילות צה"ל בתוך שטחי הרש"פ כדי ללכוד את המחבלים האחראים לגל הפיגועים האחרון באזור רמאללה • שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לרש"פ הוכיח את עצמו בשעת המבחן

בשבועות האחרונים פועלים כוחות צה"ל באזור רמאללה במרדף אחרי חברי חוליות מחבלים שביצעו שורה של פיגועי ירי באזור. צה"ל והשב"כ הצליחו ללכוד את חוליית המחבלים של חמאס שביצעה את הפיגועים בצומת עופרה ובצומת גבעת אסף ועכשיו מתמקד המצוד אחרי המחבלים שירו כבר פעמיים לעבר אוטובוס ישראלי באזור הישוב בית אל.

"המרדף החם" של צה"ל אחרי המחבלים מצריך כניסה לשטח A ולמרכזי הערים רמאללה ואלבירה, שהינן מרכז השלטון הפלסטיני בגדה ולאזורים הקרובים למוקאטעה ברמאללה ולביתו של יו"ר הרש"פ.

בתחילה מחתה הרש"פ בתוקף על הכניסה למרכזי הערים הפלסטיניות, למרות שעל פי הסכם אוסלו צה"ל רשאי לנהל "מרדף חם" בתוך שטחי A של הרש"פ. יו"ר הרש"פ פנה לנשיא מצרים, לעבדאללה מלך ירדן ולליגה הערבית כדי שיעצרו את הפעילות של צה"ל בתוך שטחי הרש"פ בטענה שמדובר בהפרת הסכמי אוסלו וכי הדבר מציג את הנהגת הרש"פ בפני בני עמה כמשתפת פעולה עם ישראל.

במהלך "המרדף החם" נכנסו חיילי צה"ל למשרדי סוכנות הידיעות הרשמית של הרש"פ "וופא" , הנחשבת לאחד מסמלי השלטון, והחרימו סרטונים ממצלמות האבטחה במקום, דבר שהרתיח את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי ברגע שבכירי הרש"פ הבינו כי צה"ל והשב"כ נחושים ללכוד את המחבלים וכי הפעילות בתוך שטחי A באזור רמאללה לא תיפסק עד שתושג המטרה, הם יזמו פגישות עם הצד הישראלי כדי למצוא דרכים לשמור מחד על כבודה של הרש"פ אך מאידך גיסא לאפשר לצה"ל לפעול במינימום של חיכוך עם מנגנוני הביטחון הפלסטינים.

ואכן, במהלך החודש האחרון לא היו שום חיכוכים בשטח באזור רמאללה בין צה"ל לבין מנגנוני הביטחון הפלסטינים. ברגע שכוחות צה"ל והשב"כ נכנסים לשכונות ברמאללה ואלבירה לצורך חיפושים, מעצרים או החרמת סרטונים ממצלמות אבטחה, מנגנוני ביטחון של הרש"פ נעלמים מייד והם חוזרים לעמדותיהם רק לאחר שכוחות צה"ל סיימו את משימתם.

צה"ל נזהר שלא להיכנס למתקני הרש"פ ומשרדיה הרשמיים והסרטונים של מצלמות האבטחה מגיעים אליו דרך צינור שיתוף הפעולה הביטחוני בין השב"כ למנגנוני הביטחון הפלסטינים.

זאת ועוד, מנגנוני הביטחון הפלסטינים מעבירים מידע מודיעיני לשב"כ הישראלי על חוליות הטרור הפועלות באזור.
גורמים בחמאס טוענים כי המחבל עאצם ברגותי, מבצע הפיגוע בצומת גבעת אסף, נלכד בזכות סרטונים ממצלמות האבטחה של משרד האוצר הפלסטיני ברמאללה שמנגנוני הביטחון הפלסטינים העבירו לשב"כ הישראלי.

בעקבות ההתקפות של חמאס על הרש"פ על כך שהיא מאפשרת לצה"ל לפעול בשטחי A ולעצור את פעילי הזרוע הצבאית של חמאס, יצא הגנרל עדנאן דמירי, דובר מערכת הביטחון הפלסטינית, לאמצעי התקשורת כדי להגן על הרש"פ.
בראיונות שונים שהוא העניק בימים האחרונים לכמה אמצעי תקשורת פלסטינים דחה דמירי את האפשרות שפעילי מנגנוני הביטחון הפלסטינים יתעמתו בנשק עם חיילי צה"ל הפועלים בשטחי A.

" עדיף שיגידו עלינו שאנו לא מתעמתים עם צה"ל מאשר שיאשימו אותנו כי גררנו את השטח לאנדרלמוסיה והרס,אנו מבצעים את החלטות הדרג המדיני, אין לנו יכולת (צבאית) להתעמת עם הכיבוש ואיננו מוכרים אשליות, אנו זקוקים להחלטה פוליטית של הנשיא מחמוד עבאס ושל הפלגים הפלסטינים כדי להתעמת עם צה"ל" הסביר הגנרל דמירי בלהט.

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, מבין היטב את מגבלות הכוח שלו, הוא יודע כי כל פעולה של הרש"פ למנוע כניסה של כוחות צה"ל לשטחי A כדי ללכוד את מחבלי החמאס תתקל בתגובה נחרצת של ישראל. מלבד זאת, מדובר גם באינטרס שלו, תשתיות החמאס בגדה חותרות גם נגד שלטונו ומאיימות להפילו מכסאו.

לכן, ההבנות שהושגו בין ישראל לרש"פ בנושא פעילות צה"ל בתוך רמאללה ואלבירה כדי ללכוד את מחבלי החמאס הן טובות לשני הצדדים, ישראל שומרת על כבודה של הרש"פ ואיננה נכנסת למוסדות פלסטינים או למוקאטעה והרש"פ ממשיכה לספק לה מידע מודיעיני בהתאם לשת"פ הביטחוני על פי הסכמי אוסלו.

ארגוני האופוזיציה הפלסטינית מאשימים את הרש"פ בהפגנת חולשה גדולה מול ישראל אך ברש"פ מעדיפים להציג זאת כגישה פרגמטית, ומנמקים זאת בכוח הצבאי של ישראל הגדול בעשרות מונים מכוחה הצבאי של הרש"פ ובעובדה שתשתיות הטרור פועלות גם נגד הרש"פ, ראה ההפגנות הגדולות שארגון חמאס ניסה באחרונה לארגן בשכם ובחברון נגד יו"ר הרש"פ.

בשורה התחתונה, השת"פ הביטחוני בין ישראל לרש"פ מוכיח את עצמו בשעת המבחן החשובה, לא סתם הגדיר מחמוד עבאס את שת"פ הביטחוני עם ישראל במילים "דבר קדוש", הוא מבין היטב את המשמעויות של הפסקת השת"פ הזה ולמרות המחלוקות המדיניות הקשות עם ישראל הוא מקפיד שלא לפגוע בו.