עבור לתוכן העמוד
Menu

ברש"פ חוששים מ"כיכר תחריר"

שביתה כללית וקריאה להפגנות המוניות היום מול המוקעטאה בעקבות סכסוך על תשלומי ביטוח לאומי

האם מתפתחת כיכר תחריר ברמאללה? האיגודים המקצועיים בגדה זימנו ליום ב' הפגנה גדולה ברמאללה נגד חוק הביטוח הלאומי שהרשות יוזמת. ברש"פ ישנו חשש רב כי  אכן תהיה התגייסות המונים נגד המוקאטעה, וקשה לדעת לאן זה יתפתח. חוק הביטוח הלאומי כבר עורר הפגנות פזורות בערי הגדה, כולל ברמאללה, וההתנגדות בציבור אליו צוברת תאוצה.

הסבר לבעיה: לפלסטינים יש פוליסות פרטיות לפנסיה ופציעה הטובות בהרבה מן החוק הממשלתי, והם לא רוצים לאבד אותן, זאת מכיוון הממשלה אמורה לקבל מונופול על הביטוחים האלה.

בשיחה עם אחד מן הפעילים נגד החוק הוא טען  כי הם חושדים שכל מה שהממשלה רוצה הוא לקבל מידי ישראל את הכסף של קרנות הפנסיה של העובדים שעבדו בישראל, ואשר על פי הסכמי פריס ישראל תעביר אותם לרשות, בדומה למה שקורה בישראל. הרשות מבקשת לקבל את הכספים האלה לפני שתבטל את הסכמי פריס. מדובר במיליארדי שקלים.

לפלסטינים ניסיון רע עם קופות פנסיה קודמות. קרן פנסיה שנוהלה בידי המנהל האזרחי הישראלי, "נעלמה" אחרי שהועברה לידי הרשות הפלסטינית עם כניסת אש"ף לרמאללה אחרי הסכמי אוסלו, תחת שלטון ערפאת ומנגנוני הביטחון שלו.

האיגודים המקצועיים כבר נמצאים בעמדת התנגשות עם הרשות בראשות אבו מאזן בעניינים אחרים, וראש האיגודים של עובדי המדינה, בסאם זכארנה, נכלא וסולק, אבל המחלוקת לא נסתיימה. הוא הואשם "בבגידה" כאשר הטיח מול הרשות כי היא מעדיפה את הנסיעות של בכיריה כדי לקדם "את המדינה הפלסטינית", במקום לשלם את המשכורות במועדן.

ראש האיגודים בשכם, שהר סעד, יצא נגד ארגוני ה-BDS עד אשר לא ימצאו מקורות תעסוקה חלופיים לעובדי אזורי התעשייה בניהול ישראלי בגדה.

בעבר הרשות תמיד דאגה למנוע התכנסויות מן הסוג הזה ברמאללה, מחשש למהומות ברחובות ונראה כי היום יעמוד במבחן נוסף.