עבור לתוכן העמוד
Menu

ברקע התקדמות הטאליבן – סמל השליטה באפגניסטן ננטש על ידי ארה"ב

20 שנה לאחר שהקימה מחדש את הבסיס הרוסי ליד קאבול, Bagram, נסוגה ארה"ב בהתאם למתווה של הנשיא ביידן במטרה לעמוד בלוחות הזמנים של הנסיגה עד ה-11 לספטמבר

לאחר שהשבוע דווח על סגירת בסיסיים של ארה"ב בקטאר, כמעט במקביל ולאחר 2 עשורים הודיעה ארה"ב כי שדה התעופה באגרם, שהיה לב הפעילות של כוח הצבאי של ארה"ב באפגניסטן, פונה אף הוא. לפי דיווח ב"וושינגטון פוסט", הבסיס ננטש ללא הודעה מוקדמת לכוחות הצבא האפגני.

הפיקוד המרכזי של צבא ארצות הודיע ב- 6 ליולי כי תשעים אחוזים מכל כוחות צבא ארצות הברית באפגניסטן כבר עזבו את המדינה. בהצהרה שפרסם הפיקוד נכתב כי שבעה מתקנים צבאיים ששימשו כוחות מיוחדים אמריקנים, הועברו לידי משרד הביטחון האפגני.

העיר רחבת הידיים ,מאחורי גדרות וחומות, רק שעה נסיעה צפונית לקאבול. שהייתה לסמל של הכניסה של ארה"ב בתגובה לפיגועי ה-11 בספטמבר במטרה להפיל את שלטון הטאליבן.

"פיקוד המרכז האמריקני אמר בשבוע שעבר כי כבר סיימו 50% מהאריזה של הציוד בבסיס וכי היא תסתיים במהירות. גורמים אמריקנים אמרו כי ככל הנראה כי כל נסיגת כוחות ארה"ב תסתיים לחלוטין עד יום ראשון. לאחר מכן הצבא האפגני ישתלט על באגרם כחלק ממאבקו המתמשך נגד הטאליבן – ונגד מה שרבים במדינה חוששים שיהיה התפרצות חדשה של תוהו ובוהו .

בימים האחרונים נדמה כי הטאליבן שב וצובר כוחות ופועל על מנת לסיים במהרה את ההשתלטות שלו על אפגניסטן.

הבסיס בן ה-40 שנה, היה לבסיס של הכוחות של ברה"מ עם הפלישה לאפגניסטן. לאחר מכן הוא ננטש לחלוטין ונהרס ונבזז על ידי המקומיים. לאחר שהביסו את הטאליבן , הקואליציה בראשות ארה"ב החלה לעבוד עם בני בריתם של אנשי המלחמה כדי לבנות מחדש את באגרם, תחילה עם מבנים זמניים שהפכו לאחר מכן לקבועים. בסיום התהליך גודלו היה 30 מייל רבוע.

"סגירת באגרם היא ניצחון סמלי ואסטרטגי מרכזי עבור הטליבאן", אמר ביל רוג'יו, עמית בכיר בקרן להגנת הדמוקרטיות.

"אם הטאליבן יצליח להשתלט על הבסיס, הוא ישמש כבסיס לתעמולה אנטי-אמריקני לשנים הבאות", אמר רוג'יו, שהוא גם עורך כתב העת Long War של הקרן. לדבריו הדבר יהווה גם רוח גבית צבאית.

לבסיס העצום יש שני מסלולים. האחרון, באורכו 12,000 רגל, נבנה בשנת 2006 בעלות של 96 מיליון דולר.

GlobalSecurity, צוות חשיבה ביטחוני, אומר כי Bagram כולל שלושה האנגרים גדולים, מגדל שליטה ובנייני תמיכה רבים. בבסיס יש בית חולים עם 50 מיטות עם מיון טראומה, שלושה חדרי ניתוח ומרפאת שיניים מודרנית. יש גם מרכזי כושר ומסעדות מזון מהיר. במדור אחר נמצא בית כלא, ידוע לשמצה וחשש בקרב אפגנים .
ג'ונתן שרודן, מארגון המחקר והניתוח האמריקני CNA, מעריך כי למעלה מ -100,000 איש בילו זמן משמעותי בבגרם בשני העשורים האחרונים. "באגרם היווה בסיס לחוויה המלחמתית של חלק גדול מחברי הצבא והקבלנים האמריקניים ששירתו באפגניסטן", אמר שרודן, מנהל המרכז ליציבות ופיתוח של CNA.

"עזיבתם של כוחות ארה"ב אחרונים משם, תשמש ככל הנראה את התפנית האחרונה עבור רבים מאנשים אלה ביחס לתקופתם במדינה זו", אמר.

עבור אפגנים במחוז באגרם, אזור המונה יותר ממאה כפרים הנתמכים בפרדסים ושדות חקלאיים, הבסיס היה מעסיק מרכזי. הנסיגה האמריקנית משפיעה כמעט על כל משק בית, אמר דרוויש ראופי, מושל המחוז.

האמריקנים העבירו לידי צבא אפגניסטן כלי נשק וחומר אחר. צבא ארה"ב לא השאיר מאחור כלום והכול או נהרס או נמכר לסוחרים ברחבי באגרם. גורמים רשמיים בארה"ב אומרים שעליהם להבטיח ששום דבר שמיש לעולם לא יכול ליפול לידי הטאליבן.

בשבוע שעבר הודיע פיקוד המרכז האמריקני כי הוציא 14,790 ציוד ושלח 763 מטוסי C-17 טעונים מחוץ לאפגניסטן. תושבי הכפר בגרם אומרים שהם שומעים פיצוצים מתוך הבסיס – כנראה האמריקאים שהרסו בניינים וחומר. ראופי אמר כי תושבי כפר רבים התלוננו בפניו על כך שארה"ב משאירה רק את הזבל שלהם מאחור.

בתוך כך דווח כי אלף חיילים של הצבא הלאומי האפגני נמלטו ממחוז טחר בצפון המדינה לכיוון הגבול הטג'יקי, בעוד כוחות הטאליבן כובשים כפרים ועיירות ברחבי המחוז. האזורים הצפוניים של המדינה היו בעבר מרכז התמיכה של ממשלת קאבול, וכוחות ארגון "הברית הצפונית" הם שהקימו את הצבא הלאומי האפגני לאחר נפילת הטאליבן בשנת 2001.

מפת ההתקדמות של הטאליבן באפגניסטן
מפת ההתקדמות של הטאליבן באפגניסטן