עבור לתוכן העמוד
Menu

ברקע המאבק על השליטה בי-ם – חמאס מנסה לחזק את מעמדו בירדן

ארגון חמאס התערב בסכסוך המשפטי בשכונת שיח' ג'ראח בירושלים והשפיע על המשפחות הפלסטיניות לדחות את הצעת הפשרה של בית המשפט, מנהיג חמאס הבטיח למשפחות הגנה של הארגון מפני פינויין • חמאס פועל לשמר את הנוסחה "עזה-ירושלים" כדי לשמר את מעמדו תדמיתו כ"מגן ירושלים ומסגד אלאקצא"

ב-21 במאי, לפני כחצי שנה, קבע ארגון חמאס נוסחה חדשה לעימות עם ישראל שאותה הוא כינה נוסחת "עזה-ירושלים", בשם הנוסחה הזו הוא יצא למלחמה נגד ישראל שנמשכה 11 ימים שלה תחת הכותרת "חרב ירושלים".

המלחמה התחילה בהתקפת רקטות של חמאס על מצעד הדגלים בירושלים ב"יום ירושלים" , כשחמאס מציג את עצמו כ"מגן ירושלים ומסגד אלאקצא" על רקע העימותים הקשים שהיו בירושלים, בהר הבית ובשכונת שיח' ג'ראח.

מאז פועל חמאס לקבע ולנסות לשמר את הנוסחה שהוא קבע, כל אימת שמתגלעות בעיות במזרח ירושלים או בהר הבית הוא מעביר אזהרות לישראל באמצעות המודיעין המצרי והשופרות התקשורתיים שלו כי הוא "עומד על המשמר" ולא יאפשר פגיעה באינטרסים הלאומיים של הפלסטינים בירושלים.

מאז סיום מבצע "שומר החומות" לא היו שיגורי רקטות של חמאס לעבר ישראל על רקע המצב בירושלים. משטרת ירושלים השתלטה על המצב הביטחוני ברחבת שער שכם ובהר הבית והסכסוך המשפטי על פינוי כמה משפחות פלסטיניות משכונת שיח' ג'ראח' עבר לבירור בבית המשפט.

לפני כמה ימים התקשר מנהיג חמאס אסמעיל הניה אל נציגי המשפחות הפלסטיניות בשיח' ג'ראח והבטיח להן כי ארגונו עומד מאחוריהן והוא לא יאפשר את פינויין מהשכונה במקרה שיפסידו במאבקן בבית המשפט.

לאחר שבית המשפט הציע לכמה משפחות משכונת שיח' ג'ראח הצעת פשרה שעל פיה הן ישארו בבתיהן במעמד של "דיירים מוגנים" לתקופה של 15 שנים או עד שיושג הסדר אחר, מיהר הצטרף ארגון חמאס למכבש הלחצים הכבד שהפעילה הרש"פ על המשפחות שלא להסכים להצעת בית המשפט, בסופו של דבר הן נכנעו ללחצים והודיעו על דחיית ההצעה.
חמאס חרד מאוד לשמור על המעמד שהשיג לעצמו ברחוב הפלסטיני במזרח ירושלים כתוצאה מהמלחמה האחרונה ברצועת עזה.

מעמדו התחזק מאוד, מהרגע שנציגי הרש"פ התערבו והפעילו לחצים על המשפחות הפלסטיניות לדחות את הצעת הפשרה הוא מיהר להתערב בעניין כדי לנסות ולהוביל אותו,התחרות בין הרש"פ לבין חמאס על מעמדם בירושלים מביאה להקצנת העמדות,האינטרסים של המשפחות הפלסטיניות לא בדיוק מעניינים אותם אלא גזירת הקופון הפוליטי.

על פי גורמים במזרח ירושלים, הרש"פ הפרה הבטחה שנתנה לממשל ביידן כי לא תתנגד לפשרה בעניין שיח' ג'ראח אם המשפחות הנוגעות בדבר יסכימו לכך.

הארון נאצר א-דין, חבר הלשכה המדינית של חמאס, פירסם הודעה ב-2 בנובמבר שבה נאמר כי "לא יהיה שום הסדר עם הכיבוש, כל האדמות הכבושות הם שלנו וזו זכותנו ועל הכיבוש ומתנחליו להסתלק".
הוא טען כי בית המשפט הוא חלק מהמנגון הביטחוני שמגן על עמותות המתנחלים להשתלט על הקרקעות בירושלים והאשים את ישראל כי היא מנסה להשתלט במרמה על כל הנדל"ן של ירושלים.

הוא הכריז כי מבצע "חרב ירושלים" היה ניצחון על ישראל במסגד אלאקצא ובשכונת שיח' ג'ראח וכי יש קונסנזוס לאומי ובינלאומי כי שכונת שיח' ג'ראח "היא האדמה של הפלסטינים".

מעמדה של ירדן בירושלים

בחודשים האחרונים הוסיפה תנועת חמאס אלמנט חדש למאבקה על ירושלים ועל הר הבית והוא תמיכה במעמדה של ירדן, ולא ברש"פ, כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים.

מי שמוביל את הקו הזה הינו מנהיג חמאס אסמעיל הניה ש"יישר קו" עם העמדה של המלך עבדאללה.
בשיחת טלפון של מנהיג חמאס אסמעיל הניה עם נציגי איגוד המהנדסים הירדני שערך מסע תרומות ב-2 בנובמבר למען שיפוץ בתים בעיר העתיקה בירושלים הוא אמר:

"ירדן האחות היא הדופק של ירושלים, לעם הירדני ולעם הפלסטיני יש גורל משותף והם נפש אחת בשני גופים, אנו דבקים באפוטרופסות הירדנית ההאשמית בירושלים ובמקומות הקדושים".

חמאס מגביר בחודשים האחרונים את החיזורים אחרי ירדן, בחודש אוגוסט האחרון ביקר אסמעיל הניה בירדן לצורך השתתפות בהלוויתו של בכיר חמאס אברהים רושה והשמיע הצהרות בזכות ירדן:

"ההתנגדות” מתייצבת לצדה של ירדן וכי “פתרון בעיית הפליטים לא יהיה על חשבונה של ירדן”.  “ירדן איננה המולדת החלופית של הפלסטינים, ירדן היא ירדן ופלסטין היא פלסטין” הדגיש אסמעיל הניה.

ארגון חמאס מחדש את החיזורים אחרי ירדן כדי שתאפשר לו לפתוח מחדש את משרדיו בעמאן לאחר נתק של 20 שנים,חברי פרלמנט ירדנים מתנועת "האחים המוסלמים" הגבירו את הלחץ על ממשלת ירדן בעקבות המלחמה האחרונה ברצועת עזה להדק את הקשר עם ארגון חמאס.

ארגון חמאס משמר את הנוסחה "עזה ירושלים" כדי להמשיך ולשמור על המעמד החדש במזרח ירושלים שאותו השיג בעולם הערבי והאסלאמי בעקבות מבצע "שומר החומות" וכדי שיהיה לו תירוץ קבוע לפתוח במערכה צבאית נגד ישראל, כל אימת שהדבר ישרת את האינטרסים שלו. המצב בירושלים ובהר הבית הוא נפיץ מבחינה ביטחונית והדבר מאפשר לחמאס להדליק את השטח בכל רגע נתון באמצעות התפרעויות ומשם הדרך אל ירי רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל היא קצרה.

שימור הנוסחה הזו מאפשר לו להציג את עצמו בעולם הערבי והאסלאמי כ"מגן של ירושלים ומסגד אלאקצא".

ישראל לא הצליחה עד כה לנתק את הלינקג' החדש הזה שחמאס מייצר באמצעות טרור מהרצועה ובאמצעי התקשורת אבל היא תצטרך לעשות זאת כדי לשמור על ריבונותה בירושלים אחרת הדבר יתקבע בתודעה הפלסטינית והערבית ויכרסם במעמדה בירושלים ובהר הבית.

גורמים ביטחוניים בכירים בישראל, שמודעים לבעייתיות והסכנות שבנוסחה הזו שקבע חמאס, סבורים שישראל חייבת להנחית מכת פתע צבאית חזקה על חמאס ברצועת עזה כדי לשנות את המשוואה.