עבור לתוכן העמוד
Menu

ברזיל שוקלת להכריז על החיזבאללה כארגון טרור

הלחץ הבינלאומי מכיוון ארה"ב על מדינות דרום אמריקה נותן את אותותיו • לאחר שפרגוואי וארגנטינה הכריזו על הצעד גם ברזיליה שוקלת לעשות כן • הדבר יהווה מכה קשה לפעילות הכלכלית הלא חוקית של ארגון הטרור

על רקע הידוק הקשרים בין וושינגטון לברזיליה  ורצונו של הנשיא לחזק את קשריו עם טראמפ, דווח כי דרגים בכירים בברזיל בוחנים את האפשרות להכריז על ארגון חזבאללה כארגון טרור. יחד עם זאת נראה, כי  בברזיל ישנה עדין אי הסכמה בסוגיה. מכל מקום על פי דיווחים שונים הצפי להכרזה על המהלך הוא לקראת חודש אוקטובר לפני ביקורו של הנשיא הברזילאי באיחוד האמירויות וערב הסעודית, שהכריזו אף הן על הארגון כארגון טרור. בינתיים בכירי משרד החוץ ומשרד המשפטים של ברזיל הכחישו את הדברים. החוק הברזילאי לגבי הגדרת טרור  מעורפל ומוגבל מתייחס לפיגועים ולא לקבוצות טרור דבר המקשה על תהליך ההכרזה [1]

מלחמה גלוי מול איראן ושלוחותיה

אחד מבניו של הנשיא בולסאנארו, אדווארדו, המכהן כשגריר ברזיל בוושינגטון, הביע תמיכה ברעיון של הכרזה על חיזבאללה ועל החמאס כארגוני טרור, כבר במהלך הקמפיין לנשיאות. בנובמבר האחרון נפגש הנשיא בולנסארו עם ראש המטה לביטחון לאומי, ג'ון בולטון. הנשיא טראמפ העביר מסר כי הוא מצפה לשיתוף פעולה עם ברזיל במלחמה בטרור נגד חיזבאללה, חמאס ואחרים. אדמירל קריג' פואלר, מפקד פיקוד דרום של צבא ארה"ב, כי ארה"ב וברזיל משתפות במידע מודיעני לגבי החיזבאללה. באזור משולש הגבולות (ארגנטינה, ברזיל פרגוואי) פועלים מספר ארגוני טרור ובהם אלקעאדה וחמא"ס.

ארגנטינה, ברזיל ופרגוואי משתפות פעולה עם ארצות הברית כדי להילחם בהגברת הפעילות הלא חוקית והפלילית (הלבנת  וגיוס כספים, הברחת סיגריות, אמצעי לחימה  וסחר בסמים)  במשולש הגבולות (Tri-Border Area (TBA) במסגרת ה 3+ 1. על הפעילות המשותפת ששמה לה ליעד למגר את פעילות איראן ו"חזבאללה" באזור  הוחלט במהלך ביקור שה"ח האמריקני  פומפאו בבואנס איירס (יולי 2019), זמן קצר לאחר החלטת ארגנטינה להכריז על "חזבאללה" כארגון טרור, 25 שנים לאחר הפיגוע (1994) בבניין הקהילה היהודית AMIA מאחורי עמדו איראן ו"חזבאללה"[2].

הפיגוע בארגנטינה שנעשה על ידי חיזבאללה
הפיגוע בארגנטינה שנעשה על ידי חיזבאללה

שה"ח האמריקני אמר במהלך ביקורו בארגנטינה,  כי "שורשיהן של קבוצות הטרור אמנם נמצאים במרחק רב (מדרום אמריקה) אך הם שולחים זרועות לכל רחבי הגלובוס , הן מגייסים כספים, מגייסים לוחמים מחפשים נקודות חלקות ובוחנים את אמצעי ההגנה שלנו". מספר סנטורים רפובליקנים – (Ted Cruz (R-Texas), Marsha Blackburn (R-Tenn.), Kevin Cramer (R-N.D) – דחקו בפומפאו ערב ביקוריו בפרגוואי וברזיל לדחוק בראשיהן להכריז על חזבאללה כארגון טרור[3], במסגרת המערכה הכוללת שמנהלת ארצות הברית נגד ההשפעה האיראנית.


אם תבחר ברזיל לנקוט בצעד זה היא עלולה לגרום לקרע ביחסים עם טהראן  אחת משותפות הסחר הגדולות של ברזיל. איראן מייבאת מברזיל מוצרים בסכום של 2.5 מיליארד דולר ובברזיל קיימת קהילה לבנונית שיעית גדולה ומשפיעה מאוד. בהקשר זה קיים גם חשש מפיגועי טרור של חזבאללה במדינה. מעבר לזאת קשריה של ברזיל עם מדינות בעלות רוב שיעי גדול עלולות להיפגע.

מבוקשים
מבוקשים

מדינות דרום אמריקה מיישרות קו עם מדיניות טראמפ

בחודש האחרון ארגנטינה ופרגוואי הכריזו על חזבאללה כארגון טרור. בעקבות ההכרזה פרסמה יחידת המידע הכלכלי של ממשלת ארגנטינה צו המורה על הקפאת נכסי חזבאללה במדינה משום שהארגון מהווה איום על הביטחון ועל והסדר הכלכלי של המדינה. ההכרזה מעניקה לממשל הארגנטינאי כלים טובים יותר להתמודד עם פעילות הטרוריסטית-פלילית (נרקו-טרוריזם)  והחתרנית של חזבאללה בארגנטינה בפרט ובאמריקה הלטינית בכלל

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-08-19/brazil-mulls-labeling-hezbollah-as-terrorist-in-pivot-to-u-s

פעילות ענפה באזור דרום אמריקה

לפי דו"ח שפרסם מרכז המידע למודיעין ולטרור ע"ש האלוף מאיר עמית המרכז למורשת המודיעין בשנת 2012 עולה כי איראן רואה באזור דרום אמריקה כאזור משני לפעילות ענפה של טרור ומימונו. הרכב האוכלוסייה המקומית המונה שיעים רבים ומאפשרת קרקע פורייה לייצוא המהפכה.

https://www.terrorism-info.org.il//Data/articles/Art_20318/H_061_12_2078058313.pdf

אולם לא רק ייצוא המהפכה האסלאמית עומד על הפרק מבחינת איראן. גם פיתוח יכולות הטרור, החתרנות והפשיעה הם חלק מהתכנית של האיתתולות לביסוס מעמדה של טהראן במדינות הדרום. כמו במקרים אחרים גם כאן כוח "אל קודס" מוביל את העניין. דו"חות שונים של הקונגרס מעלים את הסכנה הנשקפת לארה"ב ולאינטרסים של באמריקה הלטינית בשל פעילות איראן, כמו פעילות שנאה ומימון טרור וסמים המוציאים את עצמם בפתחה של ארה"ב.

ל"וושינגטון פוסט" אמרו בכירים במודיעין של ארה"ב בשנת 2012  כי כוחות "קודס" וגורמי צבא איראנים פועלים בסיוע השגרירות המקומית וגורמים נוספים".

https://www.washingtonpost.com/world/national-security/iran-seeking-to-expand-influence-in-latin-america/2011/12/30/gIQArfpcUP_story.html

היכולות הצבאיות של חיזבאללה ואיראן בדרום היבשת הוצגו בשנות התשעים של המאה הקודמת הוכיחו בפיגועי הדמים בארגנטינה.

האחות התאומה

אחת המדינות הראשונות שאיראן בחרה להדק את הקשרים ברחבי יבשת היא ונצואלה של הנשיא לשעבר הוגו צ'אבס. העוינות המשותפת לארה"ב של צ'אבס ואחמדינג'אד, נשיא איראן דאז, הובילה להידוק היחסים בין המדינות ולשיתופי פעולה רבים הן בתחום הכלכלה (פתיחת בנק איראני במדינה), תחום הגרעין (כריית אוראניום משותפת) וכן בתחום הצבאי (אספקת נשק מאיראן ודיווח על הצבת טילים לטווח בינוני של איראן במדינה).

נשיא איראן לשעבראחמדיניג'ד ונשיא ונצואלה לשעבר הוגו צ'אבס. הביקור משנת 2012
נשיא איראן לשעבראחמדיניג'ד ונשיא ונצואלה לשעבר הוגו צ'אבס. הביקור משנת 2012

https://www.reuters.com/article/us-nuclear-iran-venezuela-sb/iran-helping-venezuela-look-for-uranium-idUSTRE58P03T20090926

https://foreignpolicy.com/2010/06/17/hugo-chavez-picks-up-irans-s-300-missiles/

https://www.gatestoneinstitute.org/1714/iran-missiles-in-venezuela

גם כיום בעת המשבר בו נמצאת ונצואלה לאחר הבחירות האחרונות, אנו רואים כי איראן ביחד עם רוסיה ומדינות אחרות תומכת במועמד האנטי אמריקאי ושמה את הדברים בראש סדר העדיפות הדיפלומטית שלה במסגרת הניסיון שלה להקל על הסנקציות הבינלאומיות נגדה והמאבק ליצירת דה- לגיטימציה לממשל טרמאפ.

פעילות הארגון הטרור בקולומביה

באפריל 2018 , בפעילות משותפת של ה DEI ושל משטרת קולומביה, נחשף היקף הפעילות של הארגון במדינה. לפי אתרים מקומיים נמצא כי החיזבאללה לבש את כסות של ארגון חוקי , תחת השם "הארגון לביטחון חיצוני" שהיה למעשה תחת פיקוד יחידה 910 , המנגנון המבצעי של החיזבאללה והיה הזרוע המתכננת של הפיגועים בארגנטינה.

החקירה העלתה כי החיזבאללה השתמש בחברות מסחריות ובפלטפורמות נוספות על מנת להסוות את פעילותו. בין השאר סחר בסמים, ייצוא ומכירה של מכוניות גנובות, הונאת בנקים וגיוס פעילי טרור לעתיד. הכסף כף לפי הדיווח ברובו הועבר דרך בנקים באירופה למימון פעילות החיזבאללה בלבנון ובחלקו הושקע בפנמה ובפעילות מקומית.

משטרת קולומביה זיהתה כי ההוראות מגיעות מטהרן דרך לבנון, ומשם למפקד הצבאי של הארגון. עבדאללה ראדה ראמל , אזרח לבנוני זוהה על ידי שירותי המודיעין במקום כראש הרשת והוא נהג לנוע במדינות היבשת על מנת לפקח על פעילות הארגון. הוא גורש בתחילת 2018 מקולומביה.

 

https://www.nytimes.com/2008/10/22/world/americas/22colombia.html

[1] https://oglobo.globo.com/mundo/governo-brasileiro-estuda-classificar-hezbollah-como-organizacao-terrorista-23886616

[2] https://www.counterextremism.com/countries/brazil

[3] https://www.cruz.senate.gov/?p=press_release&id=4596 ; https://www.cruz.senate.gov/files/documents/Letters/2019.07.19_Blackburn%2C%20Cruz%2C%20Cramer%20to%20Pompeo.pdf