עבור לתוכן העמוד
Menu

בפעם השנייה: נכשל ניסיון בחירת נשיא בעיראק

הקיפאון הפוליטי בעיצומו בעיראק • בשל אי נוכחות מספקת בפרלמנט לא הצליחו המחוקקים להוביל את תהליך הבחירה

לאחר חודשים של משבר פוליטי פנימי התכנס בעיראק הפרלמנט לאחר אישור תוצאות הבחירות במטרה לאשר בחירה של נשיא חדש במדינה, אולם בשל העדר מנין של חברי פרלמנט, הדיון נדחה. כך דווח ב"אל ערביה".

לתפקיד הגישו את מועמדותם 40 חברי פרלמנט, תפקיד שהוא ברובו טקסי ושמור לחברי המיעוט הכורדי במדינה.

בין המתמודדים נמצא ברהם סאלח , המכהן וחבר האיחוד הפטריוטי של כורדיסטן, המתמודד מול רבאר אחמד מהמפלגה הדמוקרטית של כורדיסטן (KDP), היריבה של ה-PUK.

לפי חוקת המדינה , על לפחות משני שליש מחברי הפרלמנט להיות נוכחים באירוע, אולם לא היו מספיק חברי פרלמנט בדומה לניסיון שנעשה בפברואר השנה. אי היכולת לבחור נשיא מעיקה פעם נוספת על השיתוק הפוליטי.

ניסיון נוסף יעשה כך לפי אחד מפקידי הפרלמנט ביום ריבעי.

הדחייה מחמירה את הבעיות הפוליטיות של עיראק, משום שמשימתו של הנשיא היא למנות רשמית ראש ממשלה, שחייב להיות מגובה ברוב מוחלט בפרלמנט.

ב-13 בפברואר, בית המשפט העליון של עיראק פסל את מועמדתו של  הושיאר זבארי , לאחר תלונה שהוגשה נגדו בגין אישומי שחיתות עתיקי יומין, שלא נוסו.

הפוליטיקה העיראקית נקלעה לסערה בעקבות הבחירות הכלליות שנערכו באוקטובר האחרון, שעמדו על אחוזי הצבעה נמוכים מאוד, אלימות ואיומים.

משא ומתן אינטנסיבי בין המפלגות הפוליטיות לא צלח בניסיון למצוא מחליף לאל קדומי.

הגוש הפוליטי הגדול ביותר, בראשותו של איש הדת השיעי הבוער, מוקטדה א-סאדר , תמך בצברי לנשיאות וכעת שינה את דעתו ועומד מאחורי אחמד.

הצבעה ראשונה בפרלמנט ב-7 בפברואר לא יצאה לפועל, שכן היא הוחרמה בהרחבה על רקע המחלוקת המשפטית של זברי.

המושב הכושל השבוע הדגיש את הפער החד בפוליטיקה העיראקית בין סאדר, המנצח הגדול של הבחירות הכלליות, לבין מסגרת התיאום החזקה, שקראה לחרם.

מסגרת התיאום כוללת את ברית הפת"ח הפרו-אירנית – הזרוע הפוליטית של הארגון החצי-צבאי לשעבר האשד א-שעבי בראשות השיעה.

בתמיכת המפלגות הסוניות והכורדיות, סאדר רוצה שתפקיד ראש הממשלה יעבור אל בן דודו ג'עפר סאדר, שגריר עיראק בבריטניה, לאחר ששאלת ארבע שנות הנשיאות תוסדר.