עבור לתוכן העמוד
Menu

בפנים מטושטשות: איראן מפרסמת "הודאות" של עצורים

מהדורות החדשות ברחבי איראן מפרסמות עדויות של עצורים על כך שהופעלו על ידי גורמים זרים • את תחקיר רויטרס כינו "פייק ניוז"

איראן: הטלוויזיה הממלכתית שדרה  בשעות השיא של הצפייה, כמה "הודאות" של עצורים, שנתפסו באזורים שונים במדינה במהלך ההפגנות נגד העלאת מחירי הדלק בנובמבר. זאת, במקביל, לפרסומים בסוכנות הידיעות "רויטרס" לפיהם הוראתו של המנהיג  ח'אמנהאי "לעשות ככל הנדרש" למחוץ את ההפגנות במהירות האפשרית, הובילה למספר ההרוגים הגבוה בהפגנות העומד על 1,500, בהם  נערים ונשים[1]. מקור המידע במשרד הפנים של איראן אומת על ידי מקורות בלשכת המנהיג.  הודגש, כי המידע נאסף מכוחות הביטחון, חדרי מתים, חוקרי מקרי מוות ובתי חולים[2].  עלי רצ'א ט'ריפיאן, ראש המרכז למידע ולהסברה במועצה העליונה לביטחון לאומי דחה את הפרסום של "רויטרס" והגדיר אותו "פייק ניוז"[3].

היעד הבא לחיסול?

פרסום "הודאות" כפויות באשמה מתבצע לעיתים קרובות ברשתות השידור הממלכתיות במהלך מהדורות החדשות באיראן וביתר שאת לאחר גלי הפגנות. המשטר האיראני מנסה להציג באמצעותן, לאחר שהפעיל לחץ כבד על העצורים ובני משפחותיהם, כי ההפגנות הובלו על ידי גורמים חיצוניים וגורמים המתנגדים למשטר האסלאמי באיראן מחוץ לאיראן. על רקע זה דיווחה הטלוויזיה האיראנית כי אלו שפגעו ברכוש, במבני ציבור (בנקים, תחנות דלק) ובכוחות הביטחון וניסו לזרוע כאוס   במדינה במהלך המהומות ברחבי איראן היו בעיקר "בריונים" או "אלמנטים הנמנים עם קבוצות אופוזיציה מחוץ לאיראן".

דו"צ: בקרוב נפרסם מידע על ילדי מנהיגי איראן

במסגרת התוכנית הוצגו עצורים מאזור טהראן ומחוזות נוספים במדינה כשפניהם מטושטשות ולגביהם נטען כי היו "מנהיגי המהומות". העצורים "הודו" כי עסקו בפעולות חבלה בטהראן וברחבי איראן ופרטו את מעשיהם. אחד העצורים אמר כי קבוצות האופוזיציה המג'האדין ח'לק יצרה עימו קשר והא התבקש להסריט את ההפגנות ולשלוח צילומים למפעיליו. עצורים אחרים ציינו כי חסמו צירי תנועה מרכזיים דוגמת הכביש המהיר אמאם עלי בטהראן. עצור נוסף מבושהר טען כי קבוצה האופוזיציה של המלוכנים (תומכים בהחזרת השאה לאיראן) פתחה עבורו ערוץ טלגרם ובקשה ממנו לשלוח תמונות וסרטונים המתעדים את ההפגנות. אישה אף היא מבושהר הודתה כי חסמה את ציר התנועה Jam-Asalouyeh בדרום מערב מחוז בושהר וחברה לאדם בארצות הברת שהורה לה כיצד לפעול.

עצור אחד ממחוז חוזסטאן, היה אחד ממוקדי ההפגנות המרכזי, ובו ביצעו כוחות הביטחון ירי חי נגד מפגינים, הודה כי במהלך ההפגנות הוא נשא נשק בו השתמש נגד אנשי כוחות הביטחון ואזרחים. באותו הקשר הוצג עצור נוסף שהודה כי הוא חבר בקבוצת אופוזיציה ערבית באהואז ואך אומן על ידי גורמים חיצוניים בלוחמת גרילה והוראות כיצד לתכנן ולהוציא לפועל פעולות טרור. עצור אחר הודה כי קבל לידיו עשרות רובים שהוברחו מתורכיה כדי להשתמש בהם נגד כוחות הביטחון של המשטר. הוא נעצר בח'רמאבאד.

 

[1] https://www.mashreghnews.ir/news/1022799/%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%81-%D9%85%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%BA%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B4%D8%A7%D8%AA%DB%B9%DB%B8

[2] https://www.reuters.com/article/us-iran-protests-specialreport/special-report-irans-leader-ordered-crackdown-on-unrest-do-whatever-it-takes-to-end-it-idUSKBN1YR0QR

[3] https://preview.tinyurl.com/FakeIran22122019 F