עבור לתוכן העמוד
Menu

בעקבות פרסום דבר החבלה: האם איראן תממש את האיום שלה?

איראן אישרה אתמול כי פיצוץ פנימי הוא שגרם לנזק בכור בנתנז • ב-20 ביולי איים דובר משרד החוץ כי איראן תגיב אם יהיה מדובר בחבלה

דובר ארגון האנרגיה האטומית באיראן (AEOI), Behruz Kamalvandi), אמר כי אירוע שריפה במתקן העשרת האורניום בנתנז במרכז איראן ב -2 ביולי היה "מעשה של חבלה".

"חקירות ביטחוניות מאשרות כי הפיצוץ אירע בעקבות חבלה". עוד אישר כי פיצוץ פנימי הוא שהביא לנזק במקום ואישר את פרסום האתר הירושלמי לענייני ציבור ומדינה מה-6 באוגוסט.

 עוד אמר כי "אופן התרחשות הפיצוץ ואיזה סוג חומר נעשה בו שימוש, יוכרז על ידי פקידי הביטחון בזמן המתאים".

כמאלוונדי הוסיף כי מאגר המים הכבדים המיוצרים במדינה עלה על 3 טון וציין כי חלק מהמוצר ייצא למדינות אחרות, כולל מספר מדינות אירופיות. הוא סירב לציין לאילו מדינות על מנת שארה"ב לא תלחץ עליהן להפסיק את היבוא.

הוא גם התייחס לביקור משלחת הסוכנות לאנרגיה אטומית בטהראן השבוע ואמר כי שני האתרים באיראן, שהפקחים מבקשים להכנס עליהם, נמצאים בסמוך לשחרזה במחוז אספהאן ובסמוך לטהראן.

"איראן לא התנגדה בתחילה לבדיקה באתרי הגרעין, אך טוענת כי על שאלות הסוכנות להתבסס על ראיות ומסמכים רציניים", הוסיף.

"שאלות המבוססות על טענות סביב ריגול ומקרים דומים לא היו ולא היו מקובלות בשום אמצעי", הדגיש הדובר ואמר כי ל- IAEA תינתן גישה מותנית לאתרים בתנאי שהשאלות והספקות נגמרו פעם אחת ולתמיד .

קמלוונדי הוסיף כי גרוסי מתכוון לבקר בטהראן רק לדיונים בנושאי ההגנה, הפרוטוקולים וה- JCPOA, והדגיש כי לאיראן אין נתונים חסויים להסתיר מהסוכנות. הוא גם הביע תקווה כי המסע של המשלחת תפחית את המתיחות.

הכור בנתנז לאחר הפיצוץ
הכור בנתנז לאחר הפיצוץ

איראן תגיב 'בתקיפות', אם הוכחה התערבות זרה בנתנז

כזכור דובר משרד החוץ האיראני, עבאס מוסאווי, אמר במסיבת עיתונאים ב-20 יולי כי ארצו תגיב בתקיפות אם יוכח כי "משטר או ממשלה מסוימים" היו מעורבים באירוע הפיצוץ בראשית יולי באתר גרעיני במרכז איראן, כך דווח סוכנות הידיעות ISNA .

פיצוץ באתר הגרעין בנתנז ב -2 ביולי וניסיון הטיוח שלו הולידו ספקולציות כי נעשתה חבלה מקומית במקום.

"סיבת האירוע נחקרת ולא ניתנה חוות הדעת הסופית.  אם נגיע למסקנה שמשטר או ממשלה מסוימים היו מעורבים במישרין או בעקיפין, הדבר יוביל באופן טבעי לתגובה נוקשה מצד איראן והם יראו כי עידן המפגע וברח נגמר ", אמר עבאס מוסאווי בתדרוך העיתונאים שלו ב- 13 ביולי.

"ארגון האנרגיה האטומית של איראן והמועצה העליונה לביטחון לאומי ביצעו בירור מקיף של האירוע, אולם טרם הושגה מסקנה סופית. לכן מוקדם לשפוט מה קרה", הוסיף.

הבכיר אמר כי פעילויות הגרעין באתר נמשכו ללא הפרעה והוסיף כי "מה שקרה לא השפיע רבות" על הפעילות במקום.

מוסאווי אמר כי הרפובליקה האסלאמית לקחה בחשבון את כל הדיווחים, כולל דיווחים שפורסמו על ידי הניו יורק טיימס, שציטטה גורם מודיעיני במזרח התיכון באומרו כי ישראל מסוגלת להטמין חומר נפץ עוצמתי במחסן בו עבדו החוקרים. צנטריפוגות מתקדמות.