עבור לתוכן העמוד
Menu

בן סלמאן מתכונן לגרוע ביותר

סעודיה מנהלת שיחות פיוס עם איראן בתיווכה של עיראק, אך במקביל היא מייצרת טילים בליסטיים בסיועה של סין ומתכוננת לאפשרות שתתוקף צבאית ע"י איראן • יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מנסה להחזיק את המקל משני קצותיו כדי לשמור על האינטרסים של ארצו • ממשל ביידן חושש שייצור הטילים הבליסטיים בסעודיה יסבך את שיחות הגרעין בווינה.

הסבב השמיני של שיחות הגרעין בווינה ייפתח מחר באווירה פסימית, אך נראה שארה"ב והמעצמות נחושות לברר עד הסוף אם אפשר להגיע להסכם עם איראן מבלי לפנות לאופציות אחרות כמו החרפת הסנקציות או פעולה צבאית נגד מתקני הגרעין האיראניים.

סעודיה בהנהגתו של מוחמד בן סלמאן, יורש העצר הסעודי ו"האיש החזק" בממלכה, נערכת לכל התרחישים במאבק בסכנת הגרעין האיראני.

הצטרפו עכשיו לקבוצת הטלגרם שלנו – לחץ כאן

שר החוץ העיראקי פואד חוסיין קרא בסוף השבוע שעבר ל"משא ומתן ישיר" בין איראן לארה"ב כדי להחיות את הסכם הגרעין בעוד ארצו מתווכת בין איראן לסעודיה.

המשא ומתן בין איראן לסעודיה

סעודיה הסכימה להעניק אשרות לשלושה דיפלומטים איראנים להישאר בממלכה, כסימן חדש לשיפור היחסים בין שתי המדינות, כך אמר שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן, במסיבת עיתונאים בטהראן עם עמיתו העיראקי פואד חוסיין.

הוא הודיע כי הסבב הבא של השיחות הסעודיות-איראניות יתקיים בקרוב בבגדאד, בירת עיראק. איראן וסעודיה ניתקו את הקשרים הדילומטיים ביניהן ב-2016, השנה הן החלו בשיחות ישירות שכללו ארבעה סבבים שהתקיימו בבגדאד, התיווך העיראקי נועד למנוע התנגשות צבאית ביניהן על אדמה עיראק.

סבבי השיחות החלו בחודש אפריל בבגדאד באופן חשאי. יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מנסה להציל את מה שנותר ולפחות לשים את ידו על הישג שיביא שקט לסעודיה כמו הפסקת ההתקפות הצבאיות של החות'ים מתימן על ערי סעודיה ומתקני הנפט שלה, לכן הוא פנה לערוץ החשאי עם איראן.

עיתון "אל-אח'באר" הלבנוני, שהינו השופר של עמדות חזבאללה ואיראן ,דיווח ב-19 באפריל כי סעודיה ואיראן פתחו בדיאלוג אסטרטגי בכל הנושאים הקשורים אליהן, דבר שעשוי להביא לשינוי גדול באזור במיוחד בחזית לבנון וחזית תימן.

המתווך הראשי בין איראן לסעודיה הינו ראש ממשלת עיראק מוצטפא כאט'מי המקובל על שני הצדדים.

להבין את המזרח התיכון – הטלגרם השקט של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה- לחץ כאן

איראן הינה ראש הציר השיעי ואויבתה הגדולה של סעודיה והעולם הסוני, אך יורש העצר הסעודי חש במצוקה גדולה שכנראה לא הותירה לו ברירה אלא להסתגל למצב החדש.

מצוקתו של יורש העצר הסעודי נובעת מכמה סיבות:

א.מוחמד בן סלמאן איננו מקובל על ממשל ביידן שמאשים אותו באחריות לרצח העתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י ובהפרה שיטתית של זכויות האדם בסעודיה.

ב. מוחמד בן סלמאן הסתבך בפרשת קשירת הקשר נגד עבדאללה מלך ירדן ומקורביו באסם עוואדללה והשריף חסן בן זיד שפוטים בירדן לעונשי מאסר ארוכים לאחר שהואשמו כי ביחד עם הנסיך חמזה ניסו לתכנן הפיכה נגד המשטר ההאשמי.
ג.המלחמה של סעודיה נגד המורדים החות'ים בתימן, שנאמנים לאיראן הולכת ומסתבכת, היא נמשכת כבר יותר מ-6 שנים ללא הכרעה עם יתרון ברור של החות'ים. המלחמה הפכה לסיוט פנימי ויום יומי בסעודיה, החות'ים תוקפים מדי יום בטילים בליסטיים ומל"טים ממולכדים מטרות אזרחיות בתוך סעודיה, כולל את הבירה ריאד, ואת מתקני הנפט של חברת "אראמקו".

ד.שיחות הגרעין בוינה- סעודיה מצאה את עצמה מחוץ לשיחות הגרעין של נציגי המעצמות עם נציגי איראן בוינה, הנשיא ביידן לא מתחשב בעמדת סעודיה ושועט לעבר חזרה להסכם הגרעין עם איראן ללא התחשבות בעמדתה של סעודיה.

ה. מוחמד בן סלמאן חושש ממהלך של נורמליזציה גלויה עם ישראל. למרות שישראל וסעודיה נמצאות באותו הצד של המתרס, הוא חושש מתסיסה פנימית בממלכה על רקע כשלונותיו המדיניים והצבאיים ומהאפשרות כי ממשל ביידן ינסה למנוע ממנו להפוך למלך הבא של סעודיה.

ההכנות הצבאיות

במקביל למשא ומתן החשאי של סעודיה עם איראן, עוסק יורש העצר הסעודי בהכנת ארצו לאפשרות של מלחמה עם איראן או פרוץ מלחמה אזורית במזרח התיכון.

החשש הסעודי הוא מהמבוי הסתום בשיחות הגרעין בווינה, סיום השיחות בכישלון עלול לזרז את אופציית תקיפת מתקני הגרעין באיראן על ידי ישראל.

איראן כבר הודיעה כי במקרה כזה היא תגיב מיידית בתקיפת הבסיסים האמריקנים במדינות המפרץ ובתקיפת כל מדינה הקשורה לישראל ושסייעה לה בגלוי ובחשאי.

רשת CNN האמריקנית דיווחה בסוף שבוע שעבר כי סוכנויות המודיעין של ארה"ב מעריכות כי סעודיה מייצרת באופן פעיל טילים בליסטיים בסיוע סין.
סעודיה רכשה בעבר טילים בליסטיים מסין, אך לא הצליחה לבנות בעצמה את הטילים שלה. ממשל ביידן חושש כי המהלך הסעודי עלול לסבך את מאמציו להרחיב את הסכם הגרעין מ-2015 להסכם גדול יותר שיכלול גם את פרוייקט הטילים הבליסטיים של איראן ויטיל עליו מגבלות וכי הוא יסבך את מאזן הכוח האזורי.

סביר להניח כי איראן תיאחז במהלך הסעודי לייצור טילים בליסטיים כדי להתנגד לכל נסיון להטיל מגבלות על פרוייקט הטילים הבליסטיים שלה.

פרשנים ערבים טוענים כי גורמים בכירים בממשל הם שעומדים מאחורי הפרסום ברשת CNN כדי להפעיל לחץ על יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן להפסיק את ייצור הטילים הבליסטיים שלו בסיוע סין,הם אומרים כי בן סלמאן נערך לתרחיש הגרוע ביותר כדי להגן על ארצו מפני איראן, סעודיה הרשמית שומרת על שתיקה ואיננה מתייחסת לפירסומים ברשת CNN.
על פי דיווח בעיתון "וול סטריט ג'ורנל", הנשיא ביידן זועם על המהלך הסעודי ונערך להטיל סנקציות על סין, ארה"ב חוששת גם מהתגברות תופעת מרוץ החימוש במזרח התיכון.


ממשל ביידן לא שש להטיל סנקציות על סעודיה שהינה שותפה אסטרטגית של ארה"ב במזרח התיכון, ראוי לזכור כי הממשל האמריקני סירב במשך זמן רב למכור טילים בליסטיים לסעודיה.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן מודאג מהמדיניות של הנשיא ביידן כלפי איראן, הוא ראה גם כיצד נסוגה ארה"ב מאפגניסטן, מדינות המפרץ חוששות שארה"ב איננה מוכנה עוד למלא תפקיד מכריע באזור והן עלולות להישאר לבדן מול הסכנה האיראנית.

בן סלמאן לא שכח כיצד ממשל טראמפ לא עשה דבר כאשר איראן, באמצעות המורדים החות'ים, תקפה ב-2019 באמצעות טילים בליסטיים ומל"טים מדוייקים את מתקני הנפט של חברת "אראמקו" באלבוקייק שבסעודיה והותיר את סעודיה לבדה במערכה.

המשא ומתן בין המעצמות לאיראן על הסכם הגרעין רק עלול להסתבך עוד יותר, הסעודים לא יוותרו על האינטרסים הביטחוניים שלהם.