עבור לתוכן העמוד
Menu

במוקד של חמאס: י-ם ולוד

ארגון חמאס מאיים בהסלמה חדשה מול ישראל על רקע הכוונה להרוס עשרות בתים בכפר סילוואן וקיום "צעדת דגלים" בשבוע הבא בערים לוד-רמלה • בשבועות האחרונים שומר חמאס על רגיעה בגבול הרצועה אך רק בימים הקרובים יתברר לאן מועדות פניו באמת

כלקח ממבצע "שומר החומות" ומתוך רצון לשמר את משוואת "עזה ירושלים" ארגון חמאס שוב מתערב בנעשה במזרח ירושלים וגם בערים המעורבות בישראל.

חמאס שוב מנסה למצב את עצמו כ"מגן ירושלים ומסגד אלאקצא" וגם מי ששומר על הזהות הפלסטינית של ערביי ישראל ומטפח אותה על חשבון הזהות הישראלית שלהם.

אמש הודיע הארגון כי יום השנה ה-34 להקמתו יתקיים תחת הסיסמא " מגן ירושלים והדרך לשחרור".

ארגון חמאס שואב עידוד מהעובדה שמעמדו ברחוב הפלסטיני בשטחים התחזק בעקבות מבצע "שומר החומות", גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי גם בקרב ערביי ישראל יש הלכי רוח התומכים בהתערבות החדשה של חמאס בנעשה במזרח ירושלים, בהר הבית ובערים המעורבות בישראל.

הפעם על הפרק פירסומים בתקשורת הישראלית על כוונת עיריית ירושלים לפנות ולהרוס מאה בתים של משפחות פלסטיניות בכפר סילוואן במזרח ירושלים שנבנו לא רישיון לצורך הקמת פרוייקט "גן המלך".

העתירות שהגישו המשפחות נגד ההריסה המתוכננת לבית משפט ישראלי נדחו ועל פי החלטת בית המשפט ועירית ירושלים יכולה לבצע את הריסות הבתים ופינוי המשפחות בטווח הזמן המיידי.

הבתים שוכנים בשכונת אלבוסתאן ב"אגן הקדוש",כמה מאות מטרים בלבד מדרום להר הבית, בכפר סילוואן קוראים לשכונה "המגן של מסגד אלאקצא", השכונה משתרעת על שטח של 70 דונמים ומתגוררים בה 1200 איש.

מאז שאושרה התוכנית לפרוייקט "גן המלך" היא מעוררת התנגדויות פלסטיניות, ערביות ובינלאומיות, כולל התנגדות של האו"ם.

גם ממשל ביידן קרא לפני כמה חודשים לישראל להימנע מהריסת הבתים.

ארגון חמאס הבטיח למשפחות מהכפר סילוואן לעמוד לצידן ולמנוע את פינויין ואת הריסת הבתים.

בשבועות האחרונים הגיעו המגעים בין עיריית ירושלים לבין המשפחות למבוי סתום. עיריית ירושלים דחתה את הצעת המשפחות להקים את פרויקט "גן המלך" רק על 40 אחוזים מהשטח שיפונה.

כעת נכנס ארגון חמאס שוב לתמונה, הוא שיגר לישראל אזהרה באמצעות עיתון "אל-אח'באר" הלבנוני אשר דיווח ב-1 בדצמבר כי הנהגת חמאס עוקבת אחר מה שקורה במזרח ירושלים וכי "יהיו לה החלטות מכריעות אם הכיבוש יבצע את תוכניותיו".

הנהגת חמאס הזהירה את ישראל "לא לבצע מעשים טפשיים בירושלים שיביאו לפיצוץ המצב".

בצד המתיחות בכפר סילוואן התגלה מוקד מתיחות חדש בערים לוד ורמלה על רקע הכוונה של ארגוני ימין ישראלים לקיים ברחובותיהן ב-5 בדצמבר "צעדת דגלים".

תנועת חמאס הודיע כי היא רואה בצעדה הזו "התגרות בפלסטינים".

דובר חמאס, עבד א-לטיף קטנוע קרא לתושבים הערבים בלוד וברמלה להיאבק ב"פשע" של צעדת הדגלים וגינה את כוונת "ארגוני המתנחלים הימניים" לקיים את הצעדה.

כזכור, ארגון חמאס תקף ב-10 במאי במטח גדול של רקטות את ירושלים על רקע "צעדת הדגלים" ביום ירושלים, דבר הביא למבצע "שומר החומות" ברצועת עזה.

בירושלים יש כבר כוחות מתוגברים של המשטרה ומשמר הגבול בעקבות פיגוע הירי הרצחני שעשה מחבל החמאס פאדי אבו שחידם אך המשטרה תצטרך לתגבר גם את כוחותיה בערים המעורבות בישראל בעקבות צעדת הדגלים המתוכננת לשבוע הבא.

בשבועות האחרונים גברה הביקורת על ארגון חמאס ברשתות החברתיות על כך שהסיסמא שלו כי הוא "מגן ירושלים" היא ריקה מתוכן וכי אינו עושה דבר נגד מאמצי ישראלי "לייהד" את מזרח ירושלים.

עד עתה שמר ארגון חמאס על שקט יחסי מרצועת עזה על פי בקשת מצרים וגם כדי לשקם את יכולותיו הצבאיות שנפגעו במלחמה האחרונה אך רק בימים הקרובים יתברר לאן מועדות פניו באמת, המצב במזרח ירושלים ובהר הבית ממשיך להיות גורם קבוע למתיחות שאותה מנסה חמאס לנצל כדי לבנות את מעמדו ברחוב הפלסטיני.