עבור לתוכן העמוד
Menu

חשש בלבנון: מחנות הפליטים -החוליה החלשה במלחמה בקורונה

לאחר שזינק מספר החולים במדינה ל-120 נדבקים ו-3 אנשים שמתו מהנגיף עוברת תשומת הלב אל עבר מחנות הפליטים הסורים והפלסטינים המוזנחים על ידי השלטונות • עד עתה לא דווח על מקרי הדבקות

ממשלת לבנון הכריזה על מצב חירום לאומי עקב עליה חדה בשיעור הנדבקים בווירוס הקורונה (COVID-19). נכון לעכשיו עומד מספר הנדבקים במדינה על 120 בני אדם. הממשלה מזהה את הפליטים הסורים שמספרם מוערך בלמעלה ממיליון בני אדם ואת הפליטים הפלסטינים החיים במחנות בתנאים קשים, עם גישה מוגבלת למערכת הבריאות, כחוליה החלשה במניעת ההדבקות בקורונה.

 

הקורונה במזרח התיכון: WHO בביקורת על העברת המידע מהמזה”ת

ממשלת לבנון הכריזה ביום ראשון על התגייסות כללית עד לסוף חודש מרץ. עסקים, בנקים, מפעלי תעשיה, שדות תעופה ונמלי ים סגורים וזאת במטרה להכיל את המגפה שהרגה עד עתה 3 בני אדם.

אבו חמזה, אב לארבעה, הוא פליט סורי המתגורר בפרברים המאוכלסים של עיר הבירה ביירות. "אני מרוויח 15 דולר ליום כצייר. לא עבדתי השבוע. הפחד מהנגיף החמיר עוד יותר את המצב הכלכלי שהיה גרוע" . את הדברים אמר לאתר "אל ערביה".

 

ארה”ב נסוגה מאזור גבול עיראק-סוריה

הצהרתו של אבו חמזה מהדהדת ברחבי העולם על ידי פליטים סורים ופלסטינים אחרים שמצאו מקלט בלבנון. לפי נתוני נציבות הפליטים של האו"ם (UNHCR) אוכלוסיית הפליטים הסורית עומדת על קרוב ל-900 אלף, אולם המספר האמיתי מוערך ב-1.5 מיליון בני אדם. לפחות 20 אחוז מהם גרים במחנות אקראיים בלי ביוב, מים וחשמל כמעט. אחוז אחר של הפליטים מתגורר בצפיפות רבה, בצפון לבנון ובאזור בעל באק, הנחשבים לאזורים מוזנחים ביותר בלבנון. על פי נתוני האו"ם, 73 אחוז מהפליטים הסורים החיים תחת קו העוני, ומשתכרים מ- 3.80 דולר ליום.
בנוסף, בלבנון חיים כ -200,000 פליטים פלסטינים, שמצבם אינו שונה בהרבה. הפליטים גרים ב -12 מחנות, בתנאי דיור ירודים, אבטלה, עוני ואלימות.

דוברת מטעם האו"ם, ליסה אבו חאלד, מסרה כי עד כה לא דווח על מקרים של הדבקות בקורונה בקרב הפליטים וכי האו"ם פתח בקמפיין מודעות בקרב הפליטים.

במחנות פלסטינים מדגיש, ד"ר סאמר שחאדה, מהסהר האדום כי הצפיפות והתשתיות הלקויות מקשות מאוד על רקע המשבר הנוכחי. "לפליטים אין גישה למערכת הבריאות הלבנונית. יש לנו חמישה בתי חולים במחנות, אבל אין לנו את היכולת לטפל במקרים של הדבקות בקורונה, הדורשים אמצעים מיוחדים כמו בידוד", אמר.

הסיוע הכספי לפליטים פלסטינים בלבנון נמצא בירידה בשנים האחרונות. מאז 2018 סוכנות הסעד והעבודה של האו"ם במזרח התיכון (UNRWA) מתמודדת עם המשבר הכלכלי הקשה ביותר שלה לאחר שממשל טראמפ קיצץ את המימון האמריקני.

עד כה גייס הארגון רק 300 מיליון דולר מהתקציב השנתי, המוערך בכ -1.4 מיליארד דולר. בלבנון, הסוכנות מספקת סיוע רק ל 61,000 איש. לפי הנתונים שלה מעל 65 אחוז מהפליטים הפלסטינים חיים תחת קו העוני.

דובר אונר"א, הודא סמרה, מעריך שמספר האנשים החיים בעוני הוא גבוה בהרבה.