עבור לתוכן העמוד
Menu

בלבנון חוששים – ישראל פתחה בגל חיסולים נגד חיזבאללה

בחזבאללה מאשימים את המוסד הישראלי בחיסולו של מוחמד עלי יונס, בכיר הארגון בדרום לבנון שעסק בלכידת משתפי פעולה עם ישראל • החיסול מעורר חשש בלבנון כי חזבאללה נכנס למלחמה חשאית של חיסולים מול ישראל שתערער את היציבות במדינה הסובלת ממשבר כלכלי קשה וממגיפת הקורונה

חיסולו של מוחמד עלי יונס, בכיר חיזבאללה בדרום לבנון ב-4 באפריל מעורר עניין רב בלבנון ובעולם הערבי. בלבנון ממתינים לנאומו הערב של חסן נצראללה מזכ"ל חיזבאללה בתקווה שישפוך אור על נסיבות החיסול שעדיין לוטות בערפל.

החיסול האחרון של בכיר חיזבאללה בלבנון היה בדצמבר 2013. אז נורה למוות בביירות על ידי אלמונים חסאן לקיס, ראש מערך הטכנולוגיה ואמצעי הלחימה של הארגון, חיזבאללה האשים את המוסד הישראלי בחיסול.


עיתון "אל-נהאר" הלבנוני דיווח ב-6 באפריל כי יתכן שחיסולו של מוחמד עלי יונס קשור לבעיות פנימיות בארגון חזבאללה וכי החשוד שנעצר לאחר החיסול משתייך לאחת המפלגות הלבנוניות.

גם אתר החדשות "לבנאן 24" העריך ב-6 באפריל כי מדובר בחיסול פנימי על רקע שחיתות כספית בחזבאללה, אך הדיעה הרווחת בלבנון ובעולם הערבי היא כי חזבאללה נכנס למלחמת מודיעין חשאית חדשה עם ישראל בעקבות פרשת הברחתו מלבנון של עאמר אלפאח'ורי ב-21 במרץ באמצעות מסוק אמריקני.

אלפאח'ורי הנושא אזרחות אמריקנית וישראלית היה בכיר בצד"ל לשעבר ומפקד כלא אלח'יאם. הוא נעצר לפני כמה חודשים בלבנון בלחץ של ארגון חזבאללה והועמד לדין.

ממשל טראמפ הפעיל לחץ כבד על ממשלת לבנון לשחררו תחת איומים להטלת סנקציות כבדות וביטול הסיוע הכספי והביטחוני לצבא לבנון, ממשלת לבנון נכנעה ללחץ והוא שוחרר בחשאי בניגוד לעמדת חזבאללה. עאמר אלפאח'ורי, החולה במחלה קשה, הוטס במסוק מביירות לקפריסין ומשם לארה"ב.

בעקבות שחרורו דרש מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה להקים ועדת חקירה בנסיבות השחרור. נשיא בית הדין הצבאי שבפניו עמד עאמר אלפאח'ורי לדין התפטר מתפקידו במחאה על החלטת ממשלת לבנון.

 

האנטישמיות שבאה בעקבות הקורונה

זמן קצר לאחר הברחתו של עאמר אלפאח'ורי מלבנון נרצח בעיירה מיה מיה בדרום לבנון, אנטואן אלחאיק, ידידו של אלפאח'ורי אשר שירת עימו בצד"ל ובכלא אלח'יאם.
הוא חוסל ב-2 יריות בראשו והרצח התפרש בלבנון כנקמה של חזבאללה בעאמר אלפאח'ורי ומסר של אזהרה לארה"ב, לישראל ולממשלת לבנון.

גורמים בלבנון אומרים כי חיסולו של אנטואן אלחאיק היה רק אות הפתיחה של ארגון חזבאללה אשר פתח במבצע מצוד נרחב אחרי אנשי צד"ל לשעבר וחשודים בשיתוף פעולה עם ישראל.
על פי הודעת סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" מה-4 באפריל, בהסתמך על גורמים בחזבאללה, תפקידו של מוחמד עלי יונס היה "לצוד" משתפי פעולה עם ישראל וסוכנים של המוסד, לכן חיסולו נקשר בפרשת עאמר אלפאח'ורי.

גורמים בלבנון טענו כי מוחמד עלי יונס עמד מאחורי חיסולו של קצין צד"ל לשעבר אנטואן אלחאיק,ידידו של אלפאח'ורי, אך חזבאללה הכחיש את הדברים.

מי שחיסל את מוחמד עלי יונס עשה עבודה מקצועית מאוד, הוא נורה ממארב בעת שנסע בשעות הערב במכוניתו עם שומר ראשו על הציר שבין העיירה זווטר אלע'רביה לעיירה קעקיה אלג'יסר באזור נבטיה בדרום לבנון, גורמים בחזבאללה מסרו כי 3 כלי רכב חסמו את הציר ופתחו ביריות לעבר מכוניתו, הוא נהרג במקום ואילו שומר ראשו נפצע והועבר מאוחר יותר לטיפול בבית חולים, המתנקשים הצליחו להימלט. חזבאללה הטיל איפול על החקירה, אך הכחיש את הידיעות כי מוחמד עלי יונס נרצח בדקירות סכין.

 

ברקע משבר הקורונה: חמאס מבקש למלכד את ישראל

האזור שבו אירעה ההתנקשות הינו אזור ביטחוני רגיש הנתון לשליטה ביטחונית מלאה של חזבאללה והעובדה שבו נרצח מוחמד עלי יונס מתפרשת ככישלון ביטחוני של הארגון.
העיתון "אלקודס אלערבי" דיווח ב-5 באפריל כי בחזבאללה מעריכים כי המוסד הישראלי עומד מאחורי החיסול והוא הספיד רשמית את מוחמד עלי יונס והכריז עליו כ"שהיד".
עיתון "אלערב" היוצא לאור בלנדון טען ב-5 באפריל כי מוחמד עלי יונס עסק בפעילות של ריגול נגדי למנוע חדירות מודיעיניות לשורות חזבאללה והיה מפקד בכיר בדרג הביניים של הארגון, גורמים בדרום לבנון טענו כי הוא היה מיודד עם הגנרל האיראני קאסם סולימאני שחוסל לפני 3 חודשים בבגדאד על ידי ארה"ב.

חיסולים פוליטיים אינם דבר חדש בלבנון והציבור כבר מורגל להם, אולם, המצב בלבנון קשה מאוד מבחינה כלכלית ובעקבות מגיפת הקורונה והציבור הלבנוני איננו מעוניין שהיציבות במדינה תדרדר עוד יותר למלחמת חיסולים פנימית, יתכן שמי שחיסל את בכיר חזבאללה מוחמד עלי יונס שיגר בכך מסר אזהרה למנהיג הארגון כי כדאי לו לזנוח את תוכנית החיסולים שהוא מתכנן של חשודים בשיתוף פעולה עם ישראל מכיוון שארגונו ישלם על כך מחיר כבד.