עבור לתוכן העמוד
Menu

בכיר פת"ח: הבחירות – התאבדות פוליטית

גובר החשש בצמרת פת"ח, בישראל, בירדן ובמצרים כי תנועת פת"ח תובס בבחירות לפרלמנט על ידי תנועת חמאס בגלל הפיצול בתנועה • מרוואן ברגותי הקים רשימה עצמאית עם נאצר אל-קידווה שמחלישה את כוחה של תנועת פת"ח • בכירים בפת"ח דורשים ממחמוד עבאס לדחות את הבחירות

בעקבות ההתפתחויות האחרונות בזירה הפוליטית הפלסטינית ולאחר סגירת הרשימות, גובר החשש בקרב בכירים בצמרת הרש"פ, בישראל, ירדן ומצרים כי תנועת פת"ח, מפלגת השלטון ועמוד השדרה של הרש"פ, תפסיד בבחירות לפרלמנט בחודש מאי. ההערכה היא שתנועת חמאס, שמתמודדת בבחירות ברשימה אחת מגובשת, תביס את תנועת פת"ח שמתמודדת בשלוש רשימות נפרדות ותחזור על ההישג שלה בבחירות לפרלמנט שהיו ב-2006, דבר שיחזק את מעמדה בשטחי הגדה ויחליש את שלטון הרש"פ.

ברקע הדברים ביקורת חריפה על יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, בצמרת פת"ח על כך שלא עצר בזמן את תהליך הבחירות ואיפשר לתנועת פת"ח להתפצל וכי ההימור שלו על עיתוי הבחירות היה מוטעה.

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי האופן הכושל שבו ניהל יו"ר הרש"פ ביחד עם החבורה הקרובה אליו:חוסיין א-שיח', מאג'ד פרג' וג'בריל רג'וב, יביא לפילוג היסטורי בתנועת פת"ח ולהתרסקותה הפוליטית והשלטונית באופן שיהיה קשה לשקם אותה מחדש. גורמים בכירים בפת"ח המליצו ליו"ר הרש"פ לדחות למועד בלתי ידוע את הבחירות בתירוץ של התפשטות מגיפת הקורונה  בשטחי הגדה והרצועה והמכשולים שישראל מציבה כביכול על השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות לפרלמנט.

על פי גורמים בפת"ח, יו"ר הרש"פ שיגר בימים האחרונים שני אנשי עסקים שמקורבים לו בשליחות בלתי רשמית לוושינגטון כדי שיגששו במסדרונות הממשל מה תהיה התגובה שלו לאפשרות דחיית הבחירות. ממשל ביידן לא פירסם שום עמדה רשמית בנושא הבחירות ברש"פ מאז הכריז עליהן מחמוד עבאס לפני כמה חודשים. שליחיו של מחמוד עבאס התרשמו כי ממשל ביידן יגלה הבנה למצוקתו הפוליטית של יו"ר הרש"פ ולהחלטה אפשרית מצידו לדחות את הבחירות מכיוון שהוא איננו מעוניין  בניצחון חמאס או החלפתו של מחמוד עבאס על ידי מרוואן ברגותי.

החשש של מחמוד עבאס הוא בעיקר מתגובת האיחוד האירופי לאפשרות דחיית הבחירות, גורמים בכירים ברש"פ טוענים כי יו"ר הרש"פ יצא למהלך הבחירות בעקבות איום של האיחוד האירופי כי הוא יפסיק את הסיוע הכספי לרש"פ אם לא יתקיימו הבחירות.

המהלך של ברגותי ואל-קידווה

מרוואן ברגותי המרצה עונש של 5 מאסרי עולם בכלא הישראלי על רצח אזרחים ישראלים השכיל להיזהר מהמלכודת הפוליטית שטמן לו מחמוד עבאס כדי לנטרל את כוחו הפוליטי בבחירות לפרלמנט והקים רשימה עצמאית מאוחדת תחת השם "אל-חוריה" ( החופש-בערבית).

יו"ר הרש"פ הציע לברגותי באמצעות שליחו חוסיין א-שיח', שביקר את ברגותי בכלא "הדרים", לקבל סכום של 2 מיליון דולר כפיצוי על תקופת מאסר וכי תינתן לו האפשרות לשבץ 10 ממקורביו ברשימת פת"ח לבחירות בתמורה לכך שימנע מהקמת רשימה עצמאית נפרדת מרשימת פת"ח.

ברגותי דרש גם זכות וטו על שמות ברשימת פת"ח של פעילים הנחשבים למושחתים ברחוב הפלסטיני אך יו"ר הרש"פ סירב, הוא ניסה להרוויח זמן ומשך את ברגותי באף, ברגותי התעשת אמש והודיע על הקמת הרשימה העצמאית המאוחדת ביחד עם נאצר אל-קידווה.

פדווא ברגותי,רעייתו של מרוואן, תהייה מספר שתיים ברשימה שבראשה יעמוד נאצר אל-קידווה לבחירות לפרלמנט ב-22 במאי, דבר שיאפשר למרוואן ברגותי להתמודד חזיתית מול יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בבחירות לנשיאות ב-31 ביולי.

לרשימה העצמאית החדשה של ברגותי ואל-קידווה יש בסיס תמיכה נרחב בשטחי הגדה וביחד עם הרשימה העצמאית של מוחמד דחלאן הן יכרסמו באופן משמעותי בתמיכה ברשימה הרשמית של פת"ח שהקים מחמוד עבאס, דבר שיחזק את הכוח הפוליטי של רשימת חמאס ויגדיל את הסיכוייים שלה לנצח בבחירות.

השאלה הגדולה הנשאלת בשטחים היא האם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יעז להדיח מתנועת פת"ח את מרוואן ברגותי כפי שהדיח את נאצר אל-קידווה ומוחמד דחלאן. לברגותי יש תמיכה גדולה ברחוב הפלסטיני של כל הפלגים והוא נחשב ל "גיבור לאומי".

לאן פני הדברים?

גורם בכיר בפת"ח אומר כי בתנועת פת"ח נוצר פצע פתוח שמדמם ומחליש אותה כתוצאה מההתנהלות הכושלת של יו"ר הרש"פ וכי התמודדות כעת בבחירות לפרלמנט הינה בבחינת "התאבדות פוליטית" ולכן יש לדחות את הבחירות לאלתר.

הפיצול איננו רק בתנועת הפת"ח, גם פלגי השמאל של אש"פ: החזית העממית,החזית הדמוקרטית ומפלגת "העם" מתמודדות בבחירות לפרלמנט ברשימות נפרדות, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, שהינו גם יו"ר אש"פ, לא הצליח לשמור על אחדות הארגון בהתמודדות מול תנועת חמאס.

מחמוד עבאס ניצב כעת בפני דילמה קשה נוכח כישלונו לאחד את תנועת הפת"ח והחשש הגדול בשטחים, בישראל ובכמה מדינות ערביות מתונות כי תנועת חמאס תנצח בבחירות,דבר שיש לו השלכות מסוכנות על היציבות האזורית,יו"ר הרש"פ יצטרך להחליט האם הוא דוחה את הבחירות או ממשיך בתהליך.

הרחוב הפלסטיני בגדה תוסס, יש התמרמרות גדולה בקרב בכירים בצמרת הפת"ח שיש להם קבוצות פעילים חמושים בשטח על כך שלא הוכללו ברשימת פת"ח הרשמית לפרלמנט.

כל המהלך הכושל הזה קשור לקרב הירושה, גורמים פת"ח אומרים כי בכירי פת"ח, ג'בריל רג'וב, חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג', תיעלו את מחמוד עבאס למצב הזה כדי לשמור על מעמדם בצמרת ולדחוק החוצה מפת"ח את נאצר אל-קידווה ומרוואן ברגותי כפי שעשו למוחמד דחלאן ב-2011 והביאו לגירושו מתנועת פת"ח.

עכשיו כל המהלך הזה עלול לחזור כבומרנג למחמוד עבאס ואם הוא לא ידחה את הבחירות הוא מסתכן בהפסד מחפיר של תנועת פת"ח מול חמאס ובעוד ציון דרך שחור בקריירה הפוליטית הכושלת שלו.