עבור לתוכן העמוד
Menu

משה"מ נוטל אחראיות על ירי הטילים ומנסה לרכך את תגובת ארה"ב

הירי בתגובה על הריגת פעילי משה"מ בשבוע שעבר על ידי ישראל בסוריה • בהודעה הרשמית ניסו משה"מ ליצור הקשר ישראלי לתקיפת הטילים באירביל כדי להצדיק את התקיפה משה"מ נוטל אחריות לירי הטילים הבליסטיים

12 טילים בליסטיים לטווח קצר  , ששוגרו ככל הנראה מאיראן, פגעו סמוך לקונסוליה האמריקנית בארביל הנמצאת בשלבי בנייה ובמשרדי רשת טלוויזיה כורדית ( (kurdistan24בצפון עיראק. באזור שוהים כוחות ביטחון וגורמי מודיעין אמריקניים. גורמים אמריקניים, כורדים ועיראקים פתחו בחקירה וממצאים ראשונים עולה כי הטילים שנורו היו מסג פתאח- 110 (טיל בליסטי לטווח קצר של עד  300 ק"מ, ישנם דגמים שונים אחד מהם הוא הד'אלפקאר שנורה לכיוון איחוד האמירויות מתימן).

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

משמרות המהפכה של איראן נטלו אחריות לביצוע הירי וכתבו כי היעד היה " מרכז אסטרטגי המפיץ את הרוע הציוני". בהודעה נטען כי "בעקבות הפשעים האחרונים (הריגת אנשי משה"מ בסוריה) והדגשת איראן כי תגיב עליהם הותקף המרכז הציוני בטילים עוצמתיים ומדויקים של משמרות המהפכה של איראן". ההודעה הזהירה את "המשטר הציוני כי "ביצוע פשעים חדשים יענה בתגובה קשה והרסנית.. ביטחון המולדת האיראנית מהווה קו אדום ולא נאפשר לאיש להפר אותו"[1].

למרות ההסכם: אירן בדרך הבטוחה להפוך למעצמה גרעינית

קודם לכן גורמים אמריקנים העריכו, כי שיגור הטילים בוצע על ידי איראן בתגובה למותם של שני אנשי משמרות המהפכה בסוריה בשבוע שעבר[2]. דוברים איראנים שונים ומאמרי מערכת בעיתונות האיראנית קראו לנקום את מותם של השניים ו"ללמד את ישראל לקח".

כלי תקשורת איראניים שדיווח על ההתקפה צטטו גורמים  כי היעד היה בניין הקונסוליה החדש שבונה ארה"ב וכן שני מתקני הדרכה מתקדמים אותם מפעיל ה"מוסד" הישראלי ובסיסים ישראלים סודיים בכורדיסטן".

ביולי ובספטמבר 2021 הותקף הבסיס האמריקני בארביל באמצעות מל"טים מתאבדים. ב-13 פברואר סוכל ניסיון לתקוף את בסיס בו שוהים חיילים אמריקנים בארביל

 גורמי הכוח המרכזיים בעיראק מגנים

ממשלת עיראק גינתה את ההתקפה. היחידה ללוחמה בטרור של כורדיסטן [3] ומרכז המידע הביטחוני [4]של עיראק פרסמו הודעה לפיה 12 הטילים הבליסטיים נורו מכיוון מזרח (איראן) מחוץ לגבולות עיראק. ראש ממשלת עיראק מצטפא אלכאט'מי צייץ[5] כי "מדובר בהתקפה על ביטחונו של העם העיראקי" וכוחות הביטחון יחקרו אותה ויבואו חשבון עם התוקפים" ; נשיא עיראק הגדיר את ההתקפה "פשע טרור ונשיא החבל הכורדי Nechirvan Barzani אמר כי ההתקפה פוגעת בעתידה של כל עיראק.

המנהיג השיעי מקתצ'א אלצדר הדגיש כי "ארביל, מהווה חלק בלתי נפרד מעיראק ולא תכרע ברך בפני אף אחד" וקרא לכורדים "לגלות סבלנות עד לכינון ממשלת אחדות לאומית"[6]

(בעקבות ההתקפה מנהיג השיעים קורא לאחדות ולסבלנות)
(בעקבות ההתקפה מנהיג השיעים קורא לאחדות ולסבלנות)

 

לחץ בתוך איראן להגיב להריגת אנשי משה"מ בסוריה

בעקבות חיסול שני אנשי משה"מ בסוריה שעבר גבר הלחץ הפנימי באיראן להגיב, כולל בעיתון "כיהאן" המשקף את עמדות מנהיג איראן. איראן מעריכה, כי תקיפת האזור הכורדי, בו נמצאים גורמי אופוזיציה כורדים, הזוכים, לטענת איראן, לסיוע מצד ישראל, וכן כוחות אמריקנים לא תגרום  להסלמה.

איראן הדגישה – בעיקר לצרכים פנימיים ודעת הקהל מבית  – את אופייה הישראלי של המטרה שנבחרה כדי  ול"רכך" תגובה אמריקנית וביקורת עיראקית נגדה. גם הפעם בחרה טהראן מבחינתה במטרה שלא עלולה לסבך אותה מול ישראל וארה"ב נוכח הערכתה כי ארה"ב תמנע בתגובה נוכח המשך עניינה בשיחות הגרעין.

מעבר לכך ההתקפה ארעה במהלך התקדמות במגעים לכינון ממשלה חדשה בעיראק ויתכן כי בכוונת איראן לסכל את המהלך בו מעורבים הפלגים השיעים היריבים בעיראק, שהגיעו להסכמות ראשוניות ביניהם.

[1] https://tinyurl.com/4pm3nxdu

[2] https://jcpa.org.il/article/%d7%94%d7%a0%d7%a9%d7%a7-%d7%94%d7%92%d7%a8%d7%a2%d7%99%d7%a0%d7%99-%d7%a9%d7%91%d7%99%d7%93%d7%99-%d7%99%d7%a9%d7%a8%d7%90%d7%9c-%d7%9c%d7%90-%d7%99%d7%9e%d7%a0%d7%a2-%d7%90%d7%aa-%d7%94%d7%a9/

[3] https://www.ina.iq/151132–12-.html

[4] https://twitter.com/SecMedCell/status/1502896795315326976

[5] https://twitter.com/MAKadhimi/status/1502807415808475136

[6] https://twitter.com/Mu_AlSadr/status/1502785143379005449?s=20&t=epgRHUN-zGGD58e37-qScw

 

הרש"פ דחתה לחצים של ארה"ב ואירופה לגנות את הפלישה לאוקראינה

**********************************

ב-10 פרסם סא"ל במיל. מיקי סגל ודסק איראן של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה כי באיראן קוראים לנקמה בישראל לאחר הריגת שני אנשי משמרותמשה"מ , אחסאן כרבלאא'י-פור (Ehsan Karbalaeipour) ומרתט'א סעיד נג'א (,(Morteza Saeednejad , בתקיפה המיוחסת לישראל בסוריה. בהודעה נמסר כי שניים ממגני "המסגד הקדוש" (אתר הקבר של סית זינב, נכדתו של הנביא מחמד) נהרגו בתקיפה מדרום לדמשק. בהודעה הוזכרו גם שמותיהם של שלושה אנשי כוחות הביטחון האיראנים שנהרגו בתקיפה ישראלית ליד שדה התעופה 4T במהלך 2018 : סיד עמר מסוי, מהדי לטפי ניאסר ואכבר זואר ג'נתי[1]. עוד דווח כי שלושה חברי מיליציות הקשורות למשמרות המהפכה נהרגו השבוע מפיצוץ מוקש באזור חמס[2].

בטקס הלוויתם של ההרוגים נכחו מפקד משה"מ, חסן סלאמי, מפקד זרוע הטילים והחלל חאג'יזאדה וכן מספר שרי ממשלה. סוכנות הידיעות האיראניות צטטו כלי תקשורת בישראל שהתייחסו להעלאת הכוננות בישראל בעקבות האיומים האיראנים[3].

 

משרד החוץ האיראני פרסם הודעת גינוי והודגש כי "פעולות מכונת ההרג הישראלית לא יישארו ללא עונש"[4]. העיתון "כיהאן", שופרו של מנהיג איראן, כתב במאמר המערכת שלו (10 מרץ) כי "הגיעה העת ללמד לקח בלתי נשכח את הישות הציונית במהלך השנים המעטות שעוד נותרו עד מחיקתה בסופו של דבר מאדמת פלסטין… ישראל טועה אם היא חושבת שהנשק הגרעיני שברשותה, ממנו העלימה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית עין, יציל אותה מהשמדה…למען האמת (הכור) בדימונה מהווה עקב אכילס של ישראל והוא זה שיוביל בסופו של דבר להשמדתה". בהלוויה הוזכרו דבריו של מנהיג איראן ב-2015 לפיה ישראל תחדל להתקיים עוד 25 שנים והודגש, כי הפעולה בסוריה מקרבת את מועד זה.

מאמר המערכת מציין עוד, כי הריגתם של ה"יועצים איראנים לממשלת סוריה" מחייבת "הפעם" תגובה נחרצת, כפי שהבטיחו משרד החוץ האיראני ומשמרות המהפכה "אסור דמם של החפים משפע יישפך לריק ומשמעות הדבר היא שזעם הנקמה של המוני המדוכאים צריך להתממש באופן מעשי ולא להצטמצם למישור הגינויים בלבד…טהראן אינה יכולה להתעלם מההרג החצוף של אזרחיה ועל ישראל להתמודד על השלכות מעשיה".

 

"כיהאן" כותב כי מאז "הולדתה הבלתי חוקית של ישראל לפני 74 שנים על אדמת פלסטין היא פעלה נגד המדינות באזור ובאחת עשרה השנים האחרונות במיוחד נגד סוריה שהפכה לקוץ בבשרה (של ישראל) נוכח הצלחת היועצים האיראנים לסייע לה להדוף את "הטרוריסטים הכופרים של המדינה האסלאמית". לדעת כותב המאמר זוהי הסיבה לתסכול הישראלי ולהמשך ההפצצות בסוריה בהסכמתם בשתיקה של ארה"ב ומדינות המערב ובהעלמת עין של האו"ם.

"כיהאן" חותם באזהרה כי הפעם הלכה ישראל רחוק מדי ו"עליה לצפות לעונש שיזעזע אותה"[5].

 

 

 

[1] https://tinyurl.com/yupman3y

[2] https://tinyurl.com/3vddebyn

[3] https://tinyurl.com/3pps9wjp

[4] https://twitter.com/IRIMFA/status/1501424536029474816

[5] https://kayhan.ir/files/en/publication/pages/1400/12/18/2243_17896.pdf