עבור לתוכן העמוד
Menu

ביקור ביידן מוביל את עבאס לתסכול מדיני

יו"ר הרש"פ אבו מאזן מתוסכל ומאוכזב מביקור הנשיא ביידן באזור ומתלבט באיזו מדיניות לנקוט לאור דרישות בצמרת פת"ח לנקוט צעדים תקיפים נגד ישראל • אבו מאזן מגביר את התיאום עם עבדאללה מלך ירדן ונערך לכינוס העצרת הכללית של האו"ם בחודש ספטמבר

המבצע המוצלח של צה"ל השבוע בעיר שכם שבו נהרגו 2 מחבלים שתכננו לבצע פיגוע בקבר יוסף הביך מאוד את הרש"פ ורק הגביר את הזעם ברחוב הפלסטיני על יו"ר הרש"פ אבו מאזן על כך שהוא ממשיך בתיאום הביטחוני עם ישראל בעוד צהל מחסל פעילים של "גדודי חללי אל-אקצא" שהם חלק מהזרוע הצבאית של תנועת פת"ח.

הרש"פ אובדת עצות אחרי ביקורו של הנשיא ביידן במזרח ירושלים ובבית לחם. לאבו מאזן אין שום בשורות לתושבי השטחים, הוא העריך מראש את תוצאות ביקורו של הנשיא ביידן ועליו להחליט כיצד הוא ממשיך מכאן.

בסביבתו של אבו מאזן אומרים כי הועד הפועל של אש"פ יתכנס בקרוב כדי לדון ביישום החלטות המועצה המרכזית של אש"פ להקפיא את ההכרה של אש"פ בישראל ואת ההסכמים עמה, כולל התיאום הביטחוני.

בצמרת תנועת פת"ח יש שתי אסכולות, האחת מיליטנטית שאותה מייצג מחמוד אלעאלול, סגן יו"ר תנועת פת"ח הגורסת שישראל מבינה רק את שפת הכוח, אלעאלול אמר לאחר חיסול המחבלים בשכם כי "ישראל מבינה רק את שפת ההתנגדות", דהיינו פיגועי טרור.
לעומתו, חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' מובילים אסכולה פרגמטית. א-שיח', המיועד להיות יורשו האפשרי של אבו מאזן, אמר לפני כמה ימים לעיתון "ניו יורק טיימס": " ישראל איננה רצינית לגבי סיום הכיבוש, לפלסטינים אין ברירה אלא לפעול בתנאים הנוכחיים".

יו"ר הרש"פ אבו מאזן הוא בעל ניסיון מדיני רב, הוא יודע היטב שפנייה לאלימות לטרור מצד הפלסטינים רק תפגע בהם , מאידך גיסא, אין לפלסטינים כרגע אופק מדיני למרות שהנשיא ביידן חזר על מחויבותו לפתרון שתי המדינות.

הפלסטינים קיבלו מהנשיא ביידן בעת ביקורו במזה"ת סיוע כלכלי לבתי החולים במזרח ירושלים ולפליטים באמצעות אונר"א, אבל הם לא קיבלו שום תמורה מדינית ושום היענות לדרישותיהם כמו פתיחת הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים, פתיחת משרדי אש"פ בוושינגטון והסרת אש"פ מרשימת הטרור האמריקנית.

על פי דיווח פלסטיני שלא הוכחש, הנשיא ביידן אמר לאבו מאזן : "צריך את המשיח כדי שימלא את כל הדרישות שלך".

הפלסטינים ינסו לקבוע אסטרטגיה חדשה, אבל יו"ר הרש"פ אבו מאזן יודע כי הוא חייב להישאר פרגמטי ולא לנקוט בצעדים קיצוניים אחרת הוא ייכנס לעימות עם ממשל ביידן ורק יפסיד, גם התנאים הפוליטיים בישראל שנמצאת במערכת בחירות אינן מאפשרות לאבו מאזן למצוא בקרוב פרטנר ישראלי, מצבו הפוליטי של שר הביטחון בני גנץ איננו ברור וראש הממשלה יאיר לפיד מגלה זהירות ואיננו ממהר להיפגש עם אבו מאזן מחשש שהדבר יפגע בו אלקטורלית.

ההערכה הרווחת בצמרת פת"ח היא שאבו מאזן יעשה הרבה רעש תקשורתי אך לא ישנה את מצב היחסים הקיים עם ישראל, זו גם ההמלצה של חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' שמחפשים דרכים להרגיע את הרחוב הפלסטיני המאוכזב והזועם.

אבו מאזן חולק כבוד למשפחה הערבית ישראלית של המחבל כרים יונס, רוצח חייל צה"ל, בעקבות מות אימו.
אבו מאזן חולק כבוד למשפחה הערבית ישראלית של המחבל כרים יונס, רוצח חייל צה"ל, בעקבות מות אימו.

ממשל ביידן איכזב מאוד את הרש"פ, הנשיא ביידן לוחץ על אבו מאזן לתמוך ברעיון הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב אך אבו מאזן מסרב בתוקף, הוא רואה בכך ניסיון של ממשל ביידן לעקוף את הבעיה הפלסטינית, אבו מאזן מאוכזב מאוד מהתמיכה של הנשיא ביידן בישראל, מ"הצהרת ירושלים" ומכך שהנשיא ביידן העניק עוד מיליארד דולר לסיוע השנתי, בסך 3.8 מיליארד דולר שארה"ב נותנת לישראל, וזאת לצורך חיזוק מערכת ההגנה האווירית שלה.

ההערכה בצמרת הרש"פ היא שלקראת הבחירות לקונגרס בחודש נובמבר, ממשל ביידן בוחר לחזק את היחסים הביטרליים עם ישראל ולחזק את תהליך הנורמליזציה והטמעת ישראל באזור על חשבונם של הפלסטינים.

הרצון של הפלסטינים לשנות את כללי המשחק עם ישראל נתקל במכשולים רציניים ובהתנגדות הממשל שרוצה כעת בניהול הסכסוך ולא בניסיון לפתור אותו, אבו מאזן לא יוכל להתעלם מרצונות הנשיא ביידן.

תיאום עם ירדן נגד ישראל

לכן, מה שנותר ליו"ר הרש"פ הוא לתאם עמדות עם עבדאלה מלך ירדן, השבוע הוא פגש בעמאן את המלך הירדני ועדכן אותו על הפגישה עם הנשיא ביידן ועל פגישתו בפאריז עם הנשיא מקרון.

מבחינתו, הביקור של הנשיא ביידן נכשל, הוא דן עם מלך עבדאללה ברעיונות לקדם יוזמה מדינית בדיוני העצרת הכללית של האו"פ שתפתח בחודש ספטמבר שתדגיש את מרכזיותה של הבעיה הפלסטינית בקהילה הבינלאומית.

אחד החששות הגדולים של אבו מאזן ועבדאללה מלך ירדן הוא חזרת הליכוד בראשות נתניהו לשלטון בישראל כתוצאה מהבחירות.
גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי תפקידה של ירדן הוא "קריטי", למלך עבדאללה יש אוזן קשבת אצל הנשיא ביידן ומנהיגי אירופה.
על פי גורמים יודעי דבר, ירדן והרש"פ ידרשו להתנות כל התקדמות בשיתוף הפעולה הכלכלי באזור בחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים.

הפגישות בין יו"ר הרש"פ אבו מאזן למלך עבדאללה יורחבו בשבועות הקרובים, מעניין יהיה לראות אלו מסרים ינסה להעביר אבו מאזן בנאומו הצפוי בעצרת הכללית של האו"ם, בכל שנה הוא משתדל להכין "הפתעות".

בינתיים הוא מדגיש כי למרות שהגיע לגיל 87 הוא במצב בריאותי טוב, לאחר חזרתו מירדן הוא עבר בדיקות רפואיות "שגרתיות" בבית החולים ברמאללה ומקורבו חוסיין א-שיח' מסר לאמצעי התקשורת כי "מצבו הבריאותי טוב".