עבור לתוכן העמוד
Menu

ביקור ביידן: באיראן חוששים, בסעודיה נערכים

מסע דילוגים בין מדינות של יורש העצר הסעודי ושל מספר מדינות מפרציות בקהיר כחלק מהערכות לקראת ביקורו של נשיא ארה"ב באזור • פרשן איראני: דאגה בטהראן מהתגבשות הציר ישראל-סעודיה

קאסם מוהבלי, אנליסט בטהרן, טוען כי נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, משנה את גישתו ומתכוון להעמיד את איראן אל מול מצור וזאת על ידי הקמה של קואליציה אזורית.

לפי Khabar Online, מדובר בפניית פרסה של ביידן שעד כה לא ייחס חשיבות לבעלי בריתה הוותיקים של וושינגטון באזורו .

מוהלבי אמר כי  ההתפתחויות באוקראינה, כמו גם השעיית המשא ומתן הגרעיני של איראן, מילאו את חלקם בהחזרת וושינגטון למדיניות הישנה של קשרים הדוקים עם ערב הסעודית.  התוצאה, אמר מוהבלי, תהיה קואליציה בין ארצות הברית, ישראל וסעודיה ושחקנים אזוריים אחרים.

במהלך ביקורו הקרוב של ביידן באזור, תהיה לישראל הזדמנות לשכנע את וושינגטון שהחזרה ל-JCPOA היא חסרת משמעות ושארה"ב צריכה להפעיל לחצים נוספים על איראן, אמר מוהבלי, בעוד שארה"ב תנסה לשכנע את ישראל להימנע מפרובוקציות נגד טהראן.

מעמדה של איראן נחלש

 חבר לשעבר בוועדה לביטחון לאומי ומדיניות חוץ של הפרלמנט האיראני, השמעטוללה פלאחטפישה, אמר ל-Nameh News בראיון ב-20 ביוני , שאיראן בוודאי תהיה המפסידה הגדולה אם לא יושג הסכם גרעין.

בינתיים, בהתייחסו לתגובות המתריסה של איראן להחלטת סבא"א מ-8 ביוני, שגינתה את חוסר שיתוף הפעולה של טהראן עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, הזהיר פלאהטפישה כי "זה לא הזמן הנכון עבור איראן להתייצב נגד סבא"א. זה יגרום למצבה של טהראן אפילו רע יותר."

בהצביע על מעמדה החלש של טהראן, אמר פלאהטפישה: "פעם יכולנו לקבוע את גורלנו בשולחן המשא ומתן, אבל עכשיו עלינו לחכות ולראות אילו החלטות מתקבלות על ידי לוביסטים מאחורי הקלעים במועצת הנגידים של סבא"א.

בהסבירו מדוע איראן תהיה המפסידה אם המשא ומתן לא יצלח, אמר פלאהטפישה: "כל ההסכמים שאיראן חותמת עם מדינות אחרות, כולל חוזים ארוכי טווח ל-20 שנה, נכרתים תחת סנקציות, כך שאלו אינם יכולים לשרת את האינטרסים של איראן". הוא הוסיף כי איראן החמיצה את כל הסיכויים להתקרבות לארצות הברית לפני המלחמה באוקראינה. כעת, כל המדינות כולל רוסיה חושבות רק על האינטרסים שלהן".

הוא מתח ביקורת על חוסר המעש של פקידים איראנים במצב הנוכחי באומרו, "זה כאילו אין להם הבנה טובה של המצב ולא רואים את היחלשות המטבע של איראן על בסיס יומי. בזמן שהמחירים עולים, הממשלה מגבירה מסים ומכפיל את הלחץ על העם".

בעוד פלאהטפישה הדגיש כי על הממשלה לבטל את הסיסמאות ולקבל החלטות פוליטיות חשובות כדי לפתור את בעיות המדינה. בינתיים, המחוקק סומאיה רפי אמר בראיון ל- Rouydad24 ב-19 ליוני  "האנשים בקושי יכולים לסבול את המצב יותר… והם מחפשים תוצאות והממשלה צריכה להכניס שינויים מהותיים".

הגנה אווירת אזורית

בני גנץ טען ב-20 ליוני  כי ההגנה האווירית האזורית בהובלת ארצות הברית עצרה את התקיפות האיראניות על ישראל ו"מדינות אחרות".

בנאום בפני ועדת הביטחון והחוץ התייחס גנץ הן לחזון משותף והן ל"תוכנית" ש"כבר פעלה". גנץ אמר כי ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בישראל ובסעודיה באמצע יולי "יתמוך בתהליך הזה".

"אני מוביל בשנה האחרונה יחד עם עמיתיי לפנטגון וממשל [ביידן] תוכנית נרחבת לחיזוק שיתוף הפעולה בין ישראל למדינות האזור, בהנהגה אמריקאית וסנטקום ", ​​אמר גנץ.

"חלק מהחזון הזה הוא מה שאני מכנה MEAD, ההגנה האווירית של המזרח התיכון, שאנו בונים על רקע הניסיונות של איראן לפגוע במדינות האזור באמצעות רקטות, טילי שיוט ומל"טים [כלי טיס בלתי מאוישים או מל"טים]".

לפי הדיווח , אפשרויות לתיאום הגנה אווירית נדונו בפגישת שרי חוץ מישראל, איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו, מצרים וארה"ב במרץ בנגב.

 

מסע הדילוגים יוצא לדרך

ברקע ביקורו של נשיא ארה"ב באזור החלו מנהיגי מדינות ערב בתאום עמדות לקראת ביוקרו הצפוי ובדיונים לקראת שיחות על נושא ברית הביטחונית האזורית כנגד איראן.

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, התחיל ב-20 ליוני מסע דילוגים אזורי במצרים, ירדן וטורקי, כך הודיע משרד החוץ הסעודי.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

לפי משרד החוץ, במהלך הסיור הוא ידון ב"נושאים אזוריים ובינלאומיים ועתיד שיתוף הפעולה הבינלאומי", עוד נמסר כי אמורות להיחתם עסקאות השקעה ואנרגיה.

הנשיא טאיפ רג'פ ארדואן הודיע ​​ביום שישי כי הנסיך הסעודי יבקר בטורקיה ב-22 ביוני.

זה יהיה הביקור הראשון של המלוכה הסעודי בטורקיה מאז רציחתו של ג'מאל חאשוקג'י בתוך הקונסוליה של סעודיה באיסטנבול, שהוביל ליחסים קשים באזור.

הביקור, בא בעקבות ביקור של ארדואן בסעודיה באפריל במסגרת הניסיון לשקם את היחסים בין המדינות.

דיפלומט סעודי אמר שהנסיך מוחמד צפוי לבקר גם ביוון, קפריסין ואלג'יריה, "כנראה בסוף יולי".


בקהיר ביקר ב-18 ביוני מלך בחריין, חמאד בן עיסא אל ח'ליפה ומלך ירדן עבדאללה עם נשיא מצרים , א-סיסי. השלושה נפגשו לפגישת תאום עמדות לקראת הועידה האזורית של ארה"ב בג'דה, עם ביקורו של ביידן.

המנהיגים הדגישו את הצורך להרחיב את שיתוף הפעולה המשולש בכל המגזרים כדי להגשים את שאיפות עמיהם ולשפר את הביטחון והיציבות האזוריים.

הפגישה הדגישה את הצורך להמשיך ולפעול להגברת הפעולה הערבית המשותפת כדי להתגבר על אתגרי הביטחון התזונתי, עליית המחירים ועלויות האנרגיה לאור ההתפתחויות העולמיות.

המנהיגים הדגישו את הצורך לתמוך במאבק הפלסטיני ה"לגיטימי" וב"פתרון שתי המדינות", שיובילו להקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות ה-4 ביוני 1967 עם מזרח ירושלים כבירתה, לדבריהם.

כמו כן, נדונו המאמצים להגיע לפתרונות פוליטיים למשברים אזוריים, וכן מאמצים למלחמה בטרור בגישה הוליסטית.

שלושת המנהיגים בירכו על הפסגה ביולי בסעודיה ביולי הקרוב עם נשיא ארה"ב ביידן.

בפגישה דו-צדדית, אל-סיסי והמלך חמאד דנו גם בשיפור שיתוף הפעולה הכלכלי וההשקעות.

הדובר הרשמי של הנשיאות המצרית אמר: "הנשיא אל-סיסי אישר את גאוותה של מצרים בקשרים ההיסטוריים המאחדים את שתי המדינות והעמים האחים".

הוא הוסיף כי מצרים מעוניינת "להמשיך להגביר את שיתוף הפעולה הבילטרלי עם בחריין בתחומים שונים, להגביר את קצב התיאום המשותף לקראת התפתחויות במזרח התיכון, ולשפר את האחדות והפעולה הערבית המשותפת בהתמודדות עם אתגרים אזוריים ובינלאומיים שונים".

המלך חמאד אמר כי ביקורו במצרים הוא "המשך של היחסים ההיסטוריים והמכובדים המחייבים את שתי המדינות, הממשלות והאנשים, ואת גורלם ועתידם המשותף".