עבור לתוכן העמוד
Menu

ביקורת על דברי שר המודיעין של איראן: "השר לא חשב לעומק על ההשלכות"

מאמר מערכת של העיתון תסנים, הנתמך על ידי משמרות המהפכה תוקף בחריפות את דברי שר המודיעין • באיראן ממשיכים טעון ל"פתווא" האוסרת על פיתוח נשק גרעיני

סוכנות הידיעות תסנים, המזוהה עם משמרות המהפכה, , מתחה ( 9 פבר') ביקורת חריפה וגלויה על מחמוד עלוי, שר המודיעין של איראן, בעקבות דבריו בראיון טלוויזיוני שבו התייחס לסוגיות בוערות כמו עתיד תוכנית הגרעין ותוצאות חקירות משרדו סביב ההתנקשות במדען הגרעין מחסן פח'ריזאדה .

עלוי (8 פבר') אמר כי איראן עלולה להיגרר לתוכנית גרעין צבאי "תוכנית הגרעין של איראן נועדה לצרכי שלום ומנהיג איראן אף קבע בפסק הלכה (פתוה) שפרסם כי ייצור נשק גרעיני עומד בניגוד להלכה הדתית ואיראן לא תנסה להשיגו ורואה בו נשק אסור, אולם, עלי להבהיר כי דוחקים חתול אל הפינה הוא עלול להתנהג באופן שונה מחתול המסתובב בחופשיות…אם ידחקו את איראן אל הפינה, לא יהיה זה באשמתה (במשתמע ייצור נשק גרעיני) אלא באשמת אלא שדחקו בה".

השר אמר כי "תעשיית הגרעין שלנו היא תעשייה שלווה. המנהיג העליון הצהיר במפורש בפתווא שלו כי 'ייצור נשק גרעיני הוא נגד השריעה והרפובליקה האסלאמית אינה הולכת אליה ואוסרת זאת'. אך אם חתול נתפס בפינה הוא עלול להתנהג באופן שחתול חופשי לא מתנהג כך. אם ידחפו את איראן לכיוון זה, אז זו לא אשמתה של איראן, אלא תהיה אשמה של אלה שדחפו אותה למרות שבנסיבות רגילות לאיראן אין כוונה או תוכנית כזו".
כמו כן שר המודיעין אמר כי "הבוגד שהכשיר את הקרקע להתנקשות במדען הגרעין מוחסן פח'ריזאדה, היה איש של כוחות המזוינים (הכוונה למשמרות המהפכה), בשעה למשרד המודיעין אין סמכות לחקור את אנשי כוחות המזוינים".

לוגו סוכנותה ידיעות של איראן "תסנים"
לוגו סוכנותה ידיעות של איראן "תסנים"

שר המודיעין האיראני : איראן יכולה לפעול לייצור נשק גרעיני

בסוכנות הידיעות "תסנים" נכתב כי השר לא חשב לעומק על השכלות של דבריו החמורים בשני נושאים חשובים הללו וכי "התחזיות שלו" לגבי עתיד תוכנית הגרעין "הדהימה" את המדינה, "היא שגויה מאוד כשלעצמה, אינה תואמת את המדיניות של הרפובליקה האסלאמית ומנוגדת לקביעותיו של המנהיג העליון של המהפכה, ועלולה להביא השלכות חמורות על המדינה".

הסוכנות מוסיפה כי "אם לשר עלוי יש דעה אישית בנושאים חשובים במדינה, הוא יכול לשמור אותה לעצמו או להציג אותה בשמו כאדם רגיל רק לאחר שלא תהיה לו כל אחריות ממלכתית, אך כל עוד הוא עומד בראש משרד כה חשוב כמו משרד המודיעין אינו יוכל לדבר בלי לשים לב אל השלכות דבריו או בשמה של הרפובליקה האיסלמית".

סוכנות המשמרות קובעת כי "ההתנגדות של הרפובליקה האסלאמית ומנהיג המהפכה העליון ויתר קברניטי המדינה לייצור ושימוש בפצצת אטום אינה עמדה צבועה ולא נאמרה רק כדי לרצות או להונות את המערב. לכן אין כלל צורך בלהציג מנוף לחץ מעין זה שמישהו ידבר על האפשרות להרכיב פצצה בנסיבות מיוחדות".
עוד נכתב כי "טיעוני הרפובליקה האסלאמית ונימוקי המנהיג העליון של המהפכה, אשר הועלו פעמים רבות בנאומים שונים, הם ברורים והגיוניים. מה איראן רוצה להשיג מייצור פצצה? האם איראן רוצה להשתמש בפצצה זו? בהחלט לא; כיצד המדינה יכולה להשתמש בפצצת האטום כאשר המנהיג העליון חוזר ומדגיש על הגבולות המוסריים והדתיים גם בעת קרבות המלחמה הקשים ביותר. השימוש בפצצות אטום ובכל כלי נשק להשמדה המונית, שיכולים להביא לשלכות חמורות על אזרחים ואף על הטבע, פירושו אי ציות לצווים דתיים ומוסריים והוא מנוגד מעצם יסודו לפילוסופיה של הקמת הרפובליקה האסלאמית. כאשר הגנרל החשוב ביותר של המהפכה (קאסם סלימאני) אף בשדה הקרב ובחזיתות המלחמה מול דאע"ש, דואג לאוכל של בעלי חיים בסביבה, איך המדינה יכולה להשתמש בנשק גרעיני או כל סוג אחר של נשק להשמדה המונית?"

"תסנים" ממשיכה ושואלת את שר המודיעין: "כאשר השימוש בכלי נשק להשמדה המונית אינו תואם באופן בסיסי את אופייה של הרפובליקה האסלאמית, איזו פונקציה יכולה להיחשב עבורה? האם הפצצה יכולה למנוע קריסה של המשטר? אם כן, מדוע נשק זה לא מנע את קריסת ברית המועצות כיצרנית הנשק הגרעיני השנייה בגודלה בעולם? הרי כל הנימוקים הללו הודגשו פעמים רבות בנאומיו של המנהיג העליון של המהפכה, כך שהצהרה האחרונה של שר המודיעין היא מוזרה מאוד וראויה לביקורת".

במאמר של סוכנות החדשות נכתב כי "אמירת שר המודיעין מנוגדת לחלוטין לאינטרס הלאומי בכך שהיא יכולה לחזק את מנוף הלחץ של המערב במו"מ, וחשוב מכך, לתת לגיטימציה לסנקציות האכזריות של האמריקנים. איראן תמיד הדגישה כי מעולם לא התכוונה להשיג פצצה, ואף לא נקטה בפעולה לשם כך, ולכן טהראן דורשת כי המשא ומתן צריך להתקיים על בסיס "צדק" לעומת "שקיפות"; כלומר, המערב מקבל את זכותה של איראן להעשרת תעשייתית בלתי מוגבלת של אורניום (כולל הזכות למים הכבדים והציוד לכך) לשימוש בגרעין לצורכי שלום, ובתמורה לא יהיו לה בעיות בנושא השקיפות, דהיינו פיקוח של הסוכנות הבינלאומי לאנרגיה הגרעינית והמשך דבקותה של איראן בפרוטוקול הנוסף…אך למרבה הצער, ההצהרה הלא שקולה של שר המודיעין, יכולה לקרב את רוסיה וסין לעמדות של ארצות הברית".

חיסול פחריזאדה – חילופי האשמות

בנושא ההתנקשות במדען הגרעין, מוחסן פח'ריזאדה, השר עלוי אמר כי "רק עבור שעתיים מהאירוע, (גורמים פנימיים) החלו להשמיע ביקורת על תפקודו של משרד המודיעין מבלי לדעת בכלל מה היה חלקו של המשרד בחקירות בנושא. המשרד שלנו התריע כבר לפני חודשיים שהאויב אוסף מידע מודיעיני באזורים שהמדען שלנו (פח'ריזאדה) היה מסתובב. 5 ימים לפני האירוע, שוב התרענו כי האויב מתכנן לרצוח אותו, אך רק לא ידענו מתי בדיוק".

הוא המשיך בדבריו: " ראיתי שבכמה ציוצים טענו כי משרד המודיעין, העריך גם את הזמן ואת מקום ההתנקשות אך לא מנע זאת. זה לא נכון. לא הייתה לנו הערכה מדויקת על זמן האירוע. רק הערכנו נכונה את מקום ההתנקשות. ביקשנו מהגורמים הרלוונטיים בכוחות המזוינים לעשות את עבודת המודיעין ולקיים פגישות עמנו בנושא כי הבוגד שהכין את הקרקע להתנקשות היה איש של כוחות המזוינים. ביקשנו מהם לבוא לשבת ולעבוד על התיק, שלמרבה הצער, לפני שהם הציגו נציג כדי להתחיל את העבודה המשותפת על התיק, אכן האירוע התרחש כבר".

מכוניתו של פחריזאדה לאחר ההתנקשות
מכוניתו של פחריזאדה לאחר ההתנקשות

בתגובה לדברים הללו נכתב בסוכנות "תסנים" :"גם בנושא דברי השר על התנקשות במדען, יש כמה נקודות חשובות שמראות כי השר אולי לא חשב היטב על ההיבטים של הצהרותיו. דעת הקהל אינה יכולה לשפוט את נכונות טענה זו שהיא שנויה במחלוקת ואף אינה תואמת את כללי הביטחון. דבריו בנושא הם הפסד. הנזק הגדול יותר הוא שדבריו מטילים את אשמת האירוע כלפי פנים בשעה שהאשמה היא נופלת על אויבים מבחוץ. מה התועלת לגרור את הסכסוך פנימה? בפרט, שאם גם ארגוני מודיעין אחרים במדינה ירצו להגן על עצמם בתחום זה, ייאמרו דברים וייחשפו נושאים רבים שחסרונותיהם עולים על היתרונות".

עוד הוסיפו: "שנית, נניח כי כל דברי השר הן מדויקים ונכונות מילה במילה. אז דעת הקהל שואלת שאם משרד המודיעין ידע איפה תתרחש ההתנקשות, אז מדוע לא דאג לפקח על המקום 24 שעות ביממה? האם פח'ריזאדה לא היה כה חשוב ששר המודיעין יוציא צו לפיקוח הדוק את המקום שהאויב תיכנן לרצוח אותו? הרי מלפני מספר שנים הוקמה מועצת התיאום למודיעין במדינה, שכל סוכנויות הביון והביטחון חברים בה ויו"ר שלה הוא אינו אלא שר המודיעין. לכן יש לשאול אותך השר, שאתה כיו"ר מועצת תיאום המודיעין של המדינה, לא היתה סמכות כדי למלא תפקיד פעיל יותר (כדי למנוע את ההתנקשות)?

בעיתון המשיכו לתקוף את השר: " אם השר סבור כי הוא יכול לזכות את המשרד שלו מאשמת רשלנות ושיטיל את האשמה על גופים אחרים, אז כלל מנגנוני הביטחון של המדינה ייראו חזקים, אז הוא שוגה. המציאות שונה מתפיסה זו. החברה אינה עושה הבחנות בין גופי המודיעין של המשטר אלא מחשיבה את כולם בכללותם שעליהם להבטיח את ביטחון המדינה. האם הצהרה כזו של השר מקדמת ומחזקת את תחושת ביטחון או מחלישה אותה? החברה רואה שהאחראי על מוסד מודיעין חשוב ביותר, שהוא משרד המודיעין, מציג את יתר גופי המודיעין כארגונים רשלניים רק כדי לזכות את המשרד שכפוף אליו. יש לשאול את השר האם פרשת ההתנקשות נחקרה ומוגמרת במלואה ברמות הגבוהות ביותר בארגוני הביטחון של המדינה, שהוא כבר בא ונוקט עמדה גלויה בנושא מול הציבור? "

פרחיזדאה , אבי פצצת הגרעין של איראן
פרחיזדאה , אבי פצצת הגרעין של איראן

למרות הביקורת החריפה על התנהלות שר המודיעין ומיניסטריון המודיעין האיראני והרמיזות שאיראן עלולה לפעול להשגת נשק גרעיני, נראה כי התבטאות כגון זאת לא הייתה יכולה להיאמר מבלי שזכתה תחילה לאישורו של מנהיג איראן.

ברי, כי דברי עלוי הינם במסגרת מסכת הלחצים שמפעילה איראן על ממשל ביידן לקראת אפשרות חזרתה של ארה"ב למסגרת הסכם הגרעין. דובר מחלקת המדינה האמריקנית הגדיר את דבריו של שר המודיעין "כמעוררים חשש רב". איראן מנסה להפעיל לחץ על ממשל ביידן כד שיסיר את כל הסנקציות מעל איראן טרם תסכים זו להפסיק את הפרות הסכם הגרעין בעיקר בתחום העשרת האורניום יודגשף כי ב-21 פברואר אמור לפוג האולטימטום שהציב הפרלמנט האיראני להסרת הסנקציות ואיראן עלולה להפסיק להתיר לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ( סבא"א) לפקח על חלק מאתרי הגרעין באיראן".

מעבר לזאת דברי שר המודיעין האיראני משקפים מאבקי כוח פנימיים בתוך מנגנוני הביון והמודיעין האיראנים לאחר סדרת ההתנקשויות והחבלות במדענים איראנים ובמתקני גרעין רגישים באיראן דוגמת המפעל לייצור צנטריפוגות באיראן ואת המאבק המתמשך בין מיניסטריון המודיעין, הפועל במסגרת ממשלת רוחאני לבין משמרות המהפכה הזוכים לתמיכתו של מנהיג איראן.