עבור לתוכן העמוד
Menu

בין איראן לארה"ב: עיראק מנסה להקים ממשלה חדשה

איראן מחדשת את הפעילות של הקונסוליה בנג'ף מתוך רצון להשפיע על זהות הממשלה החדשה בבגדאד • ארה"ב מפעילה לחץ רב על המועמד עלאוי כדי שאנשי שלומה יהיו חלק מן השלטון • ההפגנות ברחבי המדינה ממשיכות

חמיד מכרם-שיראזי, ראש הקונסוליה האיראנית בנג'ף, אמר כי הקונסוליה שבה לפעול חודשיים לאחר שהוצתה בידי מפגינים עיראקים המתנגדים לנוכחות הצבאית והפוליטית של איראן בעיראק. שמכרם-שיראזי הוסיף כי הקונסוליה תשוב לפעילות מלאה במהלך השבועות הקרובים.

עזה: להמנע מלהגיע להסדרה תחת אש

חידוש פעילותה של הקונסוליה מתרחש נוכח המשך גל המחאות וההפגנות בעיראק ולאור הטלת הרכבת הממשלה החדשה בעיראק על מהדי תופיק עלאוי, בן העדה השיעית, חודשים לאחר התפטרותו של עאדל עבד אלמהדי, מתומכי איראן המובהקים. לרשות עלאוי עומדים שלושים יום (החל מה-1 פברואר) להרכבת המשלה ולהכשרת הקרקע לבחירות לפרלמנט.

הקרב על עתיד סוריה: “אסד תחת חסותה של איראן”

המשימה בפניה ניצב עלאוי אינה פשוטה והוא יידרש להביא בחשבון את יחסי הכוחות העדתיים המורכבים (שיעים, סונים וכורדים) במדינה ולשקלל גם את מידת השפעתה של איראן, שכבר בוחשת מאחורי הקלעים של מעשה הרכבת הממשלה ואת עמדת ארצות הברית בעיקר בכל הקשור לאיוש התיקים המרכזיים ביטחון, אוצר ופנים (בפעם האחרונה גרמה המתיחות בין תומכי ארצות הברית ואיראן בממשלת עיראק לכך שמשרות שרי הביטחון והפנים לא אוישו משך זמן רב) ולאור הדרישה הנמשכת להביא לעזיבת הכוחות הזרים את עיראק.

להפגנות נמשכות בעיראק נגד אוזלת ידה הנמשכת של הממשלה בתחום התעסוקה, השחיתות , במהלכן ניכרים עדין ביטויי המחאה נגד איראן, תפקיד מרכזי בהפעלת לחץ שנועד להביא לשינוי של ממש במבנה ובתפקוד המערכת הפוליטית.

מלאכת הרכבת הממשלה תתבצע בצל המשך ההפגנות נגד המערכת הפוליטית . עלאוי כבר הזהיר כי הן עלולות לגרור את עיראק אל עברי פי תהום, אך הוא נדרש גם להכיל ולבלום את פעילותן של המילציות פרו-איראניות אלחשד אלשעבי, עצאא'ב אהל אלחק והמיליציות של מקתדא אלצדר הפוגעות במפגינים (ה"כומתות הכחולות") , במיוחד לקראת יום הארבעים לחיסולו (3 ינואר) של קאסם סולימאני ובכירי המיליציות השיעיות (אבו מהדי אלמהנדס), במהלכו צפויות הפגנות ותהלוכות בעיראק.

בינתיים מתבצע מעת לעת ירי ספורדי לעבר מבנה שגרירות ארצות הברית בבגדאד. ב-26 ינואר נפגע בנין השגרירות פגיעה ישירה, יתכן כחלק מהתגובה של המיליציות להריגתם של סולימאני ואלמהנדס. כך או אחרת איראן רואה חשיבות רבה מאד להמשך נוכחותה הצבאית, הדתית והפוליטית בעיראק, תחת כל ראש ממשלה. עיראק מהווה עבורה זירה אסטרטגית מכל הבחינות – הן כגשר יבשתי מול סוריה ולבנון לעברת ולאחסון אמצעי לחימה , הן מבחינה דתית שימור השפעתה על המוסלמים השיעים בעולם לאור מעברת מוקדי ההשפעה מאיראן (קום) לעיראק (נג'ף, כרבלאא') והן כדי להגביל את השפעת ארצות הברית על גבולה המערבי. לכן צפוי כי איראן תגלה מעורבות רבה באמצעות הקונסוליה בנג'ף, המיליציות השיעיות, אנשי משה"מ ומנגנון המודיעין השוהים דרך קבע בעיראק, במהלך מעשה הרכבת הממשלה.

https://tinyurl.com/NajfIran100202