עבור לתוכן העמוד
Menu

בים באוויר וביבשה – כך החמאס מתכנן את המכה שלו

הזרוע הצבאית של חמאס ממשיכה בחפירת המנהרות ובכיריה בטוחים כי יצליחו להתגבר על כל המכשולים שהציבה ישראל כדי למנוע אותה, במקביל היא ממשיכה בהכנת תכנית פעולה

תנועת החמאס שומרת על שתיקה רועמת ואיננה מגיבה עד היום על העובדה שישראל הצליחה באמצעות טכנולוגיה מתקדמת לחשוף כבר 4 מנהרות חודרות לשטח ישראל (אחת של הגי'האד האסלאמי). המנהרה האחרונה שחשפה ישראל מתחת למעבר כרם שלום באזור רפיח, חדרה גם לשטח מצרים.

גורמים בחמאס אומרים כי טועה מי שחושב בישראל כי חמאס תפסיק לחפור את המנהרות בגלל הטכנולוגיה החדשה שפיתחה ישראל. לדבריהם מדובר ב"מלחמת מוחות" והמומחים של חמאס ימצאו את הדרך להתגבר על הפטנט הישראלי החדש וחפירת המנהרות תימשך.

המגמה של מערכת הביטחון הישראלית כפי שהצהירו עליה שר הביטחון ליברמן והרמטכ"ל אייזינקוט היא לחסל את המנהרות החודרות מרצועת עזה לשטח ישראל עד סוף שנת  2018. הכוונה הישראלית היא להרוס כל מנהרה חודרות לפני עימות צבאי ברצועת עזה כדי שישראל לא תופתע.

דווקא בגלל זה, תנועת חמאס צפוייה להגביר את קצב חפירת המנהרות החודרות ולנסות לשבש את התוכניות הישראליות. ההערכה המוקבלת כרגע במערכת הביטחון היא כי חמאס איננה מעוניינת בעימות צבאי עם ישראל ולכן היא לא הגיבה באופן צבאי על הריסת 4 המנהרות החודרות. אולם, לא מן הנמנע שהיא עלולה להשתמש בהן באופן מפתיע, בעיתוי המתאים מבחינתה, כדי לחטוף אזרחים וחיילים ישראלים בעוטף עזה ולשפר את קלפי המיקוח שבידיה במגמה לזרז את המגעים לעסקת חילופי שבויים חדשה שתקועה כרגע בין היתר בגלל שהנשיא א-סיסי פיטר את ראש המודיעין הכללי הגנרל ח'אלד פווזי שתיווך בנושא בין ישראל לחמאס.

תנועת חמאס ממשיכה לראות במנהרות נשק אסטרטגי מול ישראל שיעילותו הוכחה במבצע "צוק איתן" כאשר הצליחה להפתיע את ישראל, לדברי גורמים בחמאס, אלמנט ההפתעה הוא חשוב מאוד מבחינתה של הזרוע הצבאית שרוצה לשמר כל העת את היוזמה בידיה.

בחמאס טוענים כי הקמת המכשול הקרקעי החדש מסביב לגבול הרצועה הוא מבחינתה ההוכחה הטובה ביותר להצלחה של "מדיניות המנהרות ההתקפיות" שלה, היא רואה בכך התשה של ישראל שמשקיעה בבניית המכשול סכום של כ-4 מיליארד שקלים.

גורמי ביטחון ישראלים דוחים את הטענות של חמאס ואומרים כי היא מודאגת מאוד מהמכשול הקרקעי החדש ומהאפשרות שכל השקעותיה בפרוייקט המנהרות היו לשווא.

העבודות הישראליות מתבצעות  בכ-40 אתרים מסביב לגבול עם הרצועה, הוקמו מפעלי בטון להקמת המכשול, גוייסו כ-1000 עובדים זרים, הפועלים עובדים עם אפודי מגן מפחד מצלפים פלסטינים והוקמו סוללות עפר להגן עליהם.

העבודות מתבצעות מסביב לשעון כדי לעמוד במשימה ולסיימן עד סוף השנה, לכן ההערכה של חמאס היא כי ישראל איננה מעוניינת בעימות צבאי לפני שתסיים את הקמת המכשול.

עד עכשיו ,למעט ניסיון של הגי'האד האסלאמי, חמאס לא ניסתה לבצע פיגועים כדי לעצור את עבודות הקמת המכשול, גורמים בחמאס אומרים כי היא השלימה עם העובדה שלא תוכל לעצור את הקמתו ומאמציה ממוקדים בפיתוח שיטות חדשות לחפירת מנהרות מתחת למכשול הקרקעי החדש ולחדירה לשטח ישראל מבלי להתגלות.

הקמת המכשול הקרקעי החדש צריכה עדיין לעמוד במבחן המעשה, צריך לראות כי היא אכן בפועל חוסמת בניית מנהרות חודרות לשטח ישראל, מערכת התעמולה של חמאס מציגה אותו  כתרגיל במלחמה פסיכולוגית שנועד להרגיע את התושבים בעוטף עזה ולסחוט כסף אמריקני מממשל טראמפ עבור מערכת הביטחון הישראלית.

אם כן, "קרב המוחות" בין ישראל לחמאס נמשך, כיצד בכל זאת יכולה הזרוע הצבאית של חמאס לנסות ולהפתיע את ישראל בעימות הצבאי הבא?

 

א. חפירת מנהרות חודרות לשטח ישראל בשיטות מתוחכמות, למרות הטכנולוגיה הישראלית החדשה שפותחה לגילוי מנהרות חודרות, אי אפשר עדיין לקבוע בוודאות שהטכנולוגיה הזו תגלה מבעוד מועד כל מנהרה חודרת שנחפרה משטח הרצועה לתוך ישראל.

ב. שימוש בכטב"מים(כלי טיס בלתי מאויישים) – לזרוע הצבאית של חמאס יש מערך לבניית כטב"מים כבר משנת 2004, המערך הוקם ע"י בכיר חמאס, עדנאן אלרול, שחוסל ע"י ישראל. הוא כולל מזל"טים מתוצרת איראן הנקראים "אבאביל" וגם מזל"טים משופרים מבית מדרשו של מוחמד א-זווארי, מהנדס החמאס שלטענת הזרוע הצבאית חוסל ע"י המוסד הישראלי בתוניסיה.

באחרונה החלה הזרוע הצבאית בהברחת רחפנים דרך המנהרות ממצרים לתוך הרצועה, השימוש ברחפנים ובמזל"טים ע"י חמאס בגבול הרצועה גובר בעיקר למשימות מודיעין ומעקב מהאוויר אחרי פעילות צה"ל אולם צריך לזכור כי מדובר באסטרטגיה איראנית שאימצה חמאס.

איראן טוענת כי הצליחה להנחית מכות אוויריות על מתקני דאע"ש בעיראק ובסוריה באמצעות כטב"מים ולכן ישראל צריכה לקחת בחשבון את האפשרות שהזרוע הצבאית של חמאס תחמש את הכטב"מים האלה כדי לנסות ולהחדירם לשטח ישראל ולפגוע במטרות צבאיות ואזרחיות בדרך האוויר.

ג. הקומנדו הימי של חמאס – חמאס הקימה יחידת קומנדו ימי הדומה ליחידת שייטת 13 של צה"ל, היא כבר השתמשה ביחידה הזו במהלך מבצע "צוק איתן" לחדירה דרך הים לשטח ישראל.

אחד הלקחים של חמאס מהמלחמה האחרונה הוא לשפר את ביצועי היחידה הזו ולחזקה, לוחמים של היחידה הזו יצאו לאימונים צבאיים באיראן ושבו לרצועה.

 

הזרוע הצבאית של חמאס עסוקה כל העת בניסיון למצוא דרכים יצירתיות חדשות כדי להפתיע את ישראל.

אתר האינטרנט של הזרוע הצבאית של חמאס פירסם ב-1 בפברואר מאמר של הפרשן  אברהים אלמדהון שבו הוא התייחס למכשול הקרקעי החדש שבונה ישראל מסביב לרצועת עזה וכך הוא כתב:

" הגדר לא תגן על החיילים כשמאות אלפים מתושבי רצועת עזה יסתערו על המכשול כדי לחצות את הגבול בדרכם לבתיהם ומקומות מגוריהם (בתוך שטח ישראל) במבצע גדול שכבר הוחל לחשוב עליו והקריאות לבצעו הולכות וגוברות בגלל המצור הישראלי".

לכן, ישראל גם כן צריכה לגלות יצירתיות ולתכנן דרכים צבאיות להפתיע את חמאס בעימות הצבאי הבא, שכנראה הינו בלתי נמנע כפי שהדברים נראים כעת, נוכח הקטסטרופה הכלכלית- הומניטארית ברצועה.

עד אז, אל לו לצה"ל לתקוף רק מנהרות חודרות לשטח ישראל, הוא צריך גם לתקוף בסיסים ומתקנים של חמאס בהם מכינים את מערך הכטב"מים ומאמנים את יחידת הקומנדו הימי, ויפה שעה אחת קודם.