עבור לתוכן העמוד
Menu

בחסות הקורונה: עבאס מנסה להשתיק מחאה

הזעם בשטחי הגדה גואה בעקבות כישלון הטיפול במשבר הקורונה והשחיתות והנפוטיזם במנגנוני הרש"פ • יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס , הורה למנגנוני הביטחון לדכא בכוח את ההפגנות נגד השחיתות מחשש שהן יסחפו את הרחוב

בית משפט השלום ברמאללה שיחרר אמש ממעצר 12 פעילים של "התנועה העממית נגד השחיתות", אך הם שוחררו בערבות ויועמדו לדין. שיחרורם בא לאחר מסע לחצים של ארגוני זכויות אדם על הרש"פ ועל מחמוד עבאס ראש הרש"פ, ולאחר שהם פתחו בשביתת רעב במחאה על מעצרם.

גם ארגון החזית העממית נחלץ לעזרתם, הוא פירסם ב-25 ביולי הודעה המגנה את מעצרם בגדה של חברי "התנועה העממית נגד השחיתות" שנעצרו בשבוע שעבר על ידי מנגנוני הביטחון של הרש"פ והקוראת לשחררם לאלתר.

הארגון גינה את הרש"פ ומנגנוני הביטחון שלה על הפרת החוק, דבר שמעיד כי מדובר בצעד של נקמה נגד צעירים שמחו על השחיתות במנגנוני הרש"פ ובכמה חברות מסחריות שמעלו בכספי ציבור וקרא להקים ועדת חקירה עצמאית בנושא.

נראה כי הרש"פ מנצלת את מצב החירום שעליו הכריזה בשטחי הגדה בגלל מגיפת הקורונה כדי להשתיק את הקולות המותחים עליה ביקורת.

בשבוע שעבר עצרו מנגנוני הביטחון של הרש"פ 24 פעילים של "התנועה העממית נגד השחיתות" שתכננו לקיים במרכז העיר רמאללה הפגנה של כמה מאות מחברי התנועה נגד תופעות השחיתות והנפוטיזם במנגנוני הרש"פ תחת הכותרת "די לשחיתות!".

הם נעצרו בטענה כי הפרו את חוקי החירום וההתקהלות האסורה, לאחר חקירה שוחרר חלק מהם, אך 12 מהם הובאו לבית משפט השלום ברמאללה שהאריך את מעצרם ב-15 יום.
המשטרה הפלסטינית החרימה את מכשירי הטלפון הניידים שהיו ברשותם ופרצה לתוכם כדי לגלות מי מפעיל אותם.

יותר מ-100 פעילים פוליטיים ואנשי רוח פלסטינים חתמו על עצומה הדורשת לשחרר את העצורים ולשמור על חופש הביטוי בתחומי הרש"פ.

מנגנוני הביטחון של הרש"פ עדיין מחפשים את אחד הפעילים בשם ניזאר בנאת, הם פשטו על ביתו בעיר חברון, אך הוא מסרב להסגיר את עצמו לידיהם.

פעילי "התנועה העממית נגד השחיתות" הם אותם הפעילים שהניעו את גל ההפגנות בשטחי הגדה לפני שנתיים נגד חוק הביטוח הלאומי שרצתה לחוקק הרש"פ שמאפשר לה לנכות כספים ממשכורות העובדים ולשמור אותם בקרן מיוחדת.

כבר אז הם הביעו חשש שבכירי הרש"פ ימעלו בכספים ובכך תיפגע הפנסיה של העובדים במגזר הציבורי.
סוהייב זאהדה, חבר התנועה שנעצר בשבוע שעבר ושוחרר, פירסם ב-25 ביולי סרטון וידאו שבו סיפר כי נציגות של חברי התנועה נגד השחיתות נפגשה עם ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה, מייד לאחר שמונה לתפקידו, והסבירה לו את מצב השחיתות במנגנוני הרש"פ ודרשו ממנו למגר את התופעה.

בפגישה ביקשו נציגי התנועה מא-שתייה לנהל עימם דיאלוג על דרישותיהם ולהימנע ממעצרים, אולם התברר כי ראש הממשלה א-שתייה הוא זה שחתם על צווי המעצר בשבוע שעבר בתוקף העובדה שהוא משמש גם בתפקיד שר הפנים.

עוד סיפר סוהייב זאהדה כי שוטרים ממנגנון הביטחון המסכל עצרו אותו ואת בנו הקטן בן ה-3 במרכז העיר חברון והיכו אותו בפני בנו.

לפנ שבועיים נעצר עו"ד פאיז סוויטי בחברון לאחר שחשף בדף הפייסבוק שלו כמה מעשי שחיתות של הרש"פ, בשכונת בית חנינא במזרח ירושלים נשרפה מכוניתה של העיתונאית והסופרת נאדיה חרחש, היא סיפרה כי האירוע קרה לאחר שמתחה, בכמה מאמרים שפירסמה, ביקורת על התנהלותה של הרש"פ, משטרת ירושלים פתחה בחקירה וההערכה היא כי פעילים של פת"ח הם ששרפו את מכוניתה בהתאם להוראות שהגיעו מרמאללה.

על פי גורמים בפת"ח, הזעם בשטחי הרש"פ כלפי הנהגת הרש"פ ונגד עבאס גואה על רקע הטיפול הכושל במשבר הקורונה, המצב הכלכלי הקשה ותופעות השחיתות והנפוטיזם במנגנוני הרש"פ.

ברש"פ רואים את ההפגנות בישראל וחוששים כי התושבים בשטחי הגדה יאמצו את אותה השיטה וכי "התנועה העממית למאבק בשחיתות" תצליח לסחוף אלפים להפגנות בשטחי הגדה, לכן, מיהרו מנגנוני הביטחון של הרש"פ, בהוראתו של מחמוד עבאס, לעצור את מנהיגי התנועה לפני שהם יצליחו לארגן את ההפגנות.

ההוראות של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס למנגנוני הביטחון שלו הן ברורות וחד משמעיות, לדכא בכוח כל גילוי אופוזיציה פוליטית. עבאס חושש שתנועת חמאס תרכוב על כל פעילות מחאה נגד הרש"פ בתחומי הגדה כדי לערער את יציבותה.

אולם השטח רותח, התושבים בגדה קצו בשחיתות של הרש"פ, סביר להניח שככל שיתדרדר המצב הכלכלי בתחומי הרש"פ בגלל מגיפת הקורונה, כך תתגבר המחאה נגד הרש"פ.

הנהגת הרש"פ יושבת על חבית אבקה שריפה,יש לה מנגנוני ביטחון חזקים שיכולים לדכא את ההמונים,גם בעזרתה של ישראל, אולם השטח תוסס, בסוף השבוע שעבר היו עימותים מזויינים בין חמושים של תנועת פת"ח במחנה הפליטים בלאטה לבין מנגנוני הביטחון של הרש"פ על רקע מאבקי שליטה שבמהלכם נהרג עימאד א-דין דוויכאת מזכ"ל פת"ח במחנה.

האירועים עלולים לצאת מכלל שליטתה של הרש"פ אך זה לא ישנה את השחיתות במנגנוניה, מדובר בעניין מובנה שיו"ר הרש"פ עוסק בו אישית ונותן גיבוי לכל מעשי השחיתות של מקורביו כדי שגם הם יגוננו על מעשי השחיתות שלו.