עבור לתוכן העמוד
Menu

בחמאס מודים: צה"ל מנהל מדיניות של "אדמה חרוכה"

הזרוע הצבאית של חמאס מבטיחה לנקום את מותו של המחבל אחמד ג'ראר • התיאום הביטחוני של ישראל עם הרש"פ ואמצעי הביטחון שהיא מפעילה בגדה יקשו מאוד על חמאס לפעול

דאגה בחמאס: חיסולה של חוליית הטרור של הזרוע הצבאית של חמאס שפעלה בצפון הגדה ובראשה עמד המחבל אחמד ג'ראר מג'נין הוא הישג חשוב של כוחות הביטחון של ישראל, זאת למרות שהחוליה התארגנה במשך תקופה ממושכת בעיר ג'נין מתחת לאפם של מנגנוני הביטחון הפלסטינים מבלי שתתגלה על ידם או על ידי השב"כ הישראלי, רק יציאתה לפיגוע הרצחני ליד הישוב חוות גלעד שבו נרצח הרב רזיאל שבח ז"ל, הביא לחשיפתה ולחיסול חלק מחבריה.

את החולייה גייס פורסאן ח'ליפה, מחבל ששוחרר ב"עסקת שליט" הפועל מעזה, הוא האחראי ב"מטה הגדה" של הזרוע הצבאית של חמאס על צפון הגדה.

חברי החולייה פעלו בחשאי ובמידור גבוה כדי שלא יתגלו והצליחו להקים תשתית חבלנית שתהיה מוכנה ליום פקודה עפ"י הוראות הזרוע הצבאית, ההוראות הגיעו לאחר הכרזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל.

בעקבות חיסול ולכידת החולייה ע"י ישראל, מבטיחים דוברי תנועת חמאס נקמה גדולה, כי "יהיו עוד הרבה אחמד ג'ראר" וכי פעילות הטרור של חמאס בשטחי הגדה תימשך. אין זה מפתיע, הנהגת חמאס קיבלה החלטה אסטרטגית לסכל את התוכנית החדשה של הנשיא טראמפ המכונה "עסקת המאה" בכל הדרכים האפשריות ובראשן פיגועי טרור.

פירוש הדבר הוא שהזרוע הצבאית של חמאס תגביר את מאמציה בשטחי הגדה לגייס צעירים פלסטינים לשורותיה ולהפעיל "חוליות רדומות" שנמצאות כבר בשלבי ההתארגנות.

מדובר במלחמה סמוייה בין הזרוע הצבאית של חמאס לבין השב"כ הישראלי ומנגנוני הביטחון של הרש"פ הנמצאים ביחד באותו הצד של המתרס.  חוליות הטרור של חמאס והגי'האד האסלאמי לא מאיימות רק על ישראל אלא גם על שלטון הרש"פ בגדה.

גורמי הביטחון הפלסטינים מנהלים כעת חקירה אינטנסיבית לגבי פעילות של חוליית טרור שהניחה "זירת מטענים" (12 מטעני חבלה במספר) בשטח הרש"פ באזור טול כרם. הם עצרו כבר 8 אסירים ביטחוניים לשעבר מארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי בניסיון לחשוף את החולייה.

גורמים בחמאס מאשרים כי מבחינת הזרוע הצבאית של חמאס, כי הם מתקשים לפעול בשטח וכי המצב הולך ומחמיר.  כך הם מסבירים את כישלונו של מחבל החמאס אחמד ג'ראר להימלט מידי צה"ל.  לדבריהם מדובר בתרחיש שתוצאותיו כמעט ידועות מראש נוכח, התיאום הביטחוני ההדוק בין השב"כ הישראלי למנגנוני הביטחון של הרש"פ.

מייד לאחר הפיגוע באזור חוות גלעד ולאחר שהתברר כי מדובר בחוליית טרור מסוכנת הפועלת בשטח, ניהלו גורמי הביטחון מצוד אינטנסיבי אחרי חברי החולייה ובאמצעות חקירה יסודית ומודיעין איכותי הצליחו ללכוד אותה.

בזרוע הצבאית של חמאס מנסים כעת להפיק לקחים מבצעיים כדי להדריך את המחבלים החדשים שהיא עומדת לגייס בגדה כדי לנסות ולהתגבר על הקשיים הרבים לפעול בשטח נגד כוחות צה"ל והמתנחלים.

גורם בחמאס מתאר את המצב בשטחי הגדה במילים "אדמה חרוכה", כל צעיר פלסטיני שרוצה לפעול נגד ישראל יודע היטב עם מה הוא יצטרך להתמודד ומהן הסכנות הצפויות לו.

א. פעילות האזנה של מנגנוני הביטחון הפלסטינים, מעצרים וחקירות אלימות.

ב. מעקב של השב"כ הישראלי באמצעים טכנולוגיים, האזנות למכשירי טלפון סלולרי ואמצעי קשר אחרים, כולל האזנה לבני משפחותיהם של חשודים ולחבריהם ואיכון החשודים עצמם בכל רגע נתון.

ג. מעקב של השב"כ הישראלי ושל מנגנוני הביטחון הפלסטינים אחר רשתות חברתיות.

ד.פעילות של משתפי פעולה בכל עיר וכפר בגדה.

בחמאס מספרים כי אברהים חאמד,ראש הזרוע הצבאית של חמאס בגדה הצליח להסתתר מפני ישראל במשך 11 שנה ונלכד בסופו של דבר רק לאחר שמשתף פעולה הבחין בו כשהוא מותח קו טלפון מבית למקום שבו הסתתר. המשת"פ עקב אחר הנעשה במשך כמה ימים ודיווח לכוחות הביטחון של ישראל.

ה. סכנת מצלמות האבטחה בגדה-צה"ל פרס מאות מצלמות לאורך הצירים המרכזיים בגדה ובנוסף לכך קיימות כמה אלפי מצלמות אבטחה פלסטיניות בתוך הישובים הערביים עצמם במקומות ציבוריים, בבתי עסק ובבתים פרטיים.

בחמאס מכנים את מצלמות האבטחה כ"אויב החדש של ההתנגדות", פעילי חמאס מנסים לשכנע תושבים במקומות שונים בגדה להסיר את מצלמות האבטחה ללא הועיל ואף פתחו בקמפיין נגדן ברשתות החברתיות.

כפי שקרה בחקירת הפיגוע  בחוות גלעד, מצלמות האבטחה סייעו לצה"ל להגיע אל חוליית הטרור בשילוב עם מידע מודיעיני.

לכידתה של חוליית הטרור של חמאס ע"י כוחות הביטחון של ישראל וחיסול חלק מחבריה מהווה גורם הרתעתי חשוב.  ברחוב הפלסטיני מדברים על הנחישות של צה"ל והשב"כ לנהל מרדף אינטנסיביבחמאס יודעי במשך כחודש ימים בהשתתפות כוחות גדולים כדי ללכוד את חוליית החמאס.  המסר שישראל העבירה לשטח היה ברור, מי שמבצע טרור ייעצר בתוך זמן קצר או שיחוסל.

תופעת ה"מבוקשות" שהייתה קיימת בשטחי הגדה בשנת 2005 כמעט ולא קיימת היום, אז העניקה ישראל חנינה לכ-300 מבוקשים של תנועת פתח' בתיאום עם הרש"פ וארה"ב בתנאי שלא יחזרו לפעילות טרור ומאז כמעט ואין מבוקשים של פתח' בגדה, רק מבוקשים של הארגונים האחרים ובראשם חמאס והג'יהאד האסלאמי.

המבוקשים האלה נחושים לבצע טרור בכל מחיר, אין שום אפשרות לנהל משא ומתן עמם ולכן דינם מעצר או חיסול.

כל מבוקש כזה נחשב ל "פצצה מתקתקת" מבחינתה של ישראל, וכל עיכוב בלכידתו מגביר את הסכנה שיבצע פיגוע.

הזרוע הצבאית של חמאס מנסה כעת להחיות מחדש את תופעת "המבוקשות" ולהפעיל חוליות מזויינות שיפעלו בגדה, היא צפויה להיתקל בקשיים גדולים מצד ישראל ומצד הרש"פ, המרדף אחרי המחבל אחמד ג'ראר היה דוגמא טובה לחמאס מה צפוי לה במאבק במלחמה החשאית בגדה, אף מבוקש איננו חסין, לא הוא ולא בני משפחתו, ישראל תפעיל את כל הלחץ הדרוש כדי למנוע את התופעה בעודה באיבה.