עבור לתוכן העמוד
Menu

בחירות בחמאס: שובו של ח'לאד משעל

בתנועת חמאס מתחילים להיערך לבחירות הפנימיות לראשות התנועה שיתקיימו בעוד כמה חודשים • מנהיג חמאס אסמעיל הניה יצא לסיור ארוך בכמה מדינות לצורך גיוס תמיכה וכסף לקראת הבחירות • מול אסמעיל הניה הנתמך ע"י איראן, יתמודד ח'אלד משעל הנתמך ע"י קטאר וטורקיה, להניה יש את תמיכתה של הזרוע הצבאית

המאבק הפנימי בתוך ארגון חמאס פורץ בשבועות האחרונים החוצה אל אמצעי התקשורת הערביים ואל תודעת הציבור בשטחים בעקבות יציאתו של מנהיג התנועה אסמעיל הניה מרצועת עזה, לראשונה מזה 3 שנים, לסיור ארוך בחו"ל דווקא בתחילת השנה האחרונה לכהונתו כיו"ר הלשכה המדינית.

שנת 2020 אמורה להיות שנת בחירות בתנועת חמאס, הבחירות בתנועה מתקיימות כל 4 שנים ובהן נבחרים מוסדות התנועה, הבחירות מתקיימות בחשאי ברצועת עזה, בגדה ובחו"ל.
"מועצת השורא" (המועצה המייעצת) שנבחרת היא זו שקובעת את איוש תפקידי ההנהגה כולל התפקיד הבכיר ביותר שהינו תפקיד יו"ר הלשכה המדינית של התנועה.
ח'אלד משעל, בכיר חמאס שהיה בעבר ראש הלשכה המדינית של התנועה החליט לשוב ולהתמודד על ראשות התנועה מול היו"ר הנוכחי שלה אסמעיל הנייה.

משעל הנתמך על ידי טורקיה וקטאר, הודח למעשה מראשות התנועה בבחירות הפנימיות האחרונות לפני 3 שנים לאחר שהזרם הפרו איראני בחמאס התחזק. מי שסייע לכך היו יחיא סינוואר ומוחמד דף, ראשי הזרוע הצבאית של חמאס, ממתנגדיו החריפים של ח'אלד משעל, אשר הצליחו להפוך את הקערה על פיה ולהביא לבחירתו של אסמעיל הנייה, המזוהה עם איראן, ולהעביר את מרכז קבלת ההחלטות של חמאס מדוחא שבקטאר לרצועת עזה.

ח'אלד משעל הוא ממתנגדיו החריפים של הציר האיראני-סורי והוא נקלע לעימות איתו ב-2011 על רקע "האביב הערבי" ומלחמת האזרחים בסוריה. משעל התנגד לטבח שביצע נשיא סוריה בשאר אסד בעשרות אלפי סונים בסוריה ובמחאה ניתק את הקשרים עם סוריה ואיראן והעביר את מפקדת התנועה מדמשק לדוחא שבקטאר.

יו"ר הלשכה המדינית אסמעיל הנייה חושש מאוד מהאפשרות שח'אלד משעל ינצח אותו בבחירות הפנימיות והחליט לצאת לתקופה ארוכה בחו"ל כדי לגייס לו תומכים במדינות האסלאם הסוניות התומכות בחמאס ולגייס כספים שיסייעו לו בחיזוק מרכזי הכוח הנאמנים לו.

אסמעיל הנייה, שהמצרים מנעו את יציאתו לחו"ל במשך 3 שנים מחשש שיבקר בטורקיה ובאיראן המתנגדות למשטרו של א-סיסי, הצליח לשכנע את המודיעין המצרי כי הוא חייב לגייס כספים בחו"ל עבור חמאס והוא התחייב שלא לבקר באיראן, רק אז התירו לו המצרים לצאת דרך מעבר רפיח ומשם לשדה התעופה בקהיר. אולם, חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני על ידי האמריקנים טרף את הקלפים ואסמעיל הנייה הפר את הבטחתו למודיעין המצרי, נסע לטהרן והשתתף בהלווייתו של קאסם סולימאני ובאותה ההזדמנות נפגש עם יורשו הגנרל אסמעיל קאני כדי להבטיח את המשך התמיכה בו במרוץ לראשות התנועה.

הנסיעה ההפגנתית של אסמעיל הנייה לאיראן הוציאה החוצה את חילוקי הדעות הפנימיים בצמרת התנועה. בכיר חמאס ח'אלד משעל תיאר את הביקור בטהרן כ"טעות אסטרטגית".
עיתון "אינדיפנדט אלערביה" המזוהה עם סעודיה, דיווח ב-31 בינואר מפי גורמים בחמאס כי לדעתו של ח'אלד משעל אפשר היה להסתפק בשליחת משלחת זוטרה של חמאס לאיראן במיוחד לאחר שאסמעיל הנייה התחייב בפני המודיעין המצרי כי לא יסע לאיראן.

ח'אלד משעל איננו הבכיר היחידי בחמאס המותח ביקורת על אסמעיל הנייה ועל הקשר של התנועה עם איראן.

אליו הצטרף גם מוסא אבו מרזוק שאף הוא היה בזמנו יו"ר הלשכה המדינית של חמאס.

עיתון "אלג'רידה" הכוויתי פירסם ב-11 בפברואר כי בפגישה של בכירים בחמאס בדוחא שבקטאר שהתקיימה באחרונה, מתח מוסא אבו מרזוק ביקורת נוקבת על יו"ר הלשכה המדינית אסמעיל הניייה.
" תנועת חמאס צריכה להתקרב למדינות ערב כדי להילחם נגד "עסקת המאה" ולא לאיראן אמר מוסא אבו מרזוק.

הוא התייחס גם להבנות הרגיעה בין ישראל לחמאס והוסיף:

" מי שרוצה רגיעה עם ישראל לא נוסע לאיראן ולא לטורקיה אלא למצרים וסעודיה ולמדינות שיכולות להשפיע על הבית הלבן שמשפיע על תל אביב".

אבו מרזוק הזכיר בדבריו את סעודיה שנמצאת בעימות עם חמאס ומגדירה אותה כ"תנועת טרור", יתכן שהוא מנסה בדבריו להתקרב אליה, לפני כחודשיים עצרו שלטונות סעודיה עשרות פעילי של חמאס על פי בקשת ארה"ב וישראל באשמת גיוס והלבנת כספים עבור הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה, 14 מהם יועמדו למשפט בימים הקרובים וגורמי הביטחון בסעודיה מסרבים לשחרר את שאר העצורים מן הכלא בטענה כי החקירה נמשכת.

כך או כך, אסמעיל הניה מפגין ביטחון עצמי רב לקראת ההתמודדות הצפויה בבחירות בשנה הקרובה, בראיון שהעניק לערוץ "אלמיאדין" ב-3 במרץ הוא התייחס לח'אלד משעל ואמר:
"זכותו של כל אדם בתנועת חמאס, כולל ח'אלד משעל (אבו אלווליד) להיות חלק מהתהליך הזה של הבחירות, מועצת השורא היא שתבחר את הנהגת התנועה".
גורמים בחמאס אומרים כי אסמעיל הניה זוכה לתמיכה של הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה שמתנגדת לח'אלד משעל ולוחצת על ההנהגה להדק את הקשר עם איראן כדי לקבל ממנה אמצעי לחימה מתקדמים וסיוע כספי.

בראיון הדגיש אסמעיל הנייה כי בכוונתו לחזור לרצועת עזה כשיסיים את משימותיו וכי מקום מושבו הינו ברצועת עזה כשהוא רומז שאין בכוונתו לאפשר, אם יבחר, את העברת מרכז קבלת ההחלטות לחו"ל כפי שהיה בעבר אלא להשאירו ברצועת עזה.