עבור לתוכן העמוד
Menu

בחירות בארה"ב: הפלסטינים מצפים ל"גלגול לאחור"

צמרת הרש"פ מרוצה מאוד מבחירתו של ג'ו ביידן לנשיא החדש של ארה"ב ומצפה כי הוא יאזן את המדיניות האמריקנית כלפי הפלסטינים • חשש בצמרת הרש"פ מצעדים חד צדדים בתקופת המעבר עד ליציאתו של הנשיא טראמפ מהבית הלבן

ארבע שנים קשות עברו על הרש"פ בזמן שלטונו של דונלד טראמפ כנשיא ארה"ב ועכשיו יש תחושת גדולה של הקלה בהנהגת הרש"פ ובמיוחד אצל יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, המכיר היטב את ג'ו ביידן.

הציפיה הפלסטינית היא שבחירתו של ג'ו ביידן לנשיא תוביל לכך שארה"ב תנקוט מדיניות מאוזנת יותר כלפי הסכסוך הישראלי פלסטיני לאחר שבארבע השנים האחרונות היא הייתה, לדעתו של מחמוד עבאס, מוטה לגמרי לטובתה של ישראל.

הבחירות בארה”ב: לבדוק עד כמה ביידן מחוייב למורשת אובאמה

אולם, קיים חשש פלסטיני מיידי לגבי השאלה מה יקרה עד ה-20 בינואר, מועד כניסתו של הנשיא החדש לבית הלבן, או במילים אחרות האם ינצל הנשיא טראמפ את תקופת הביניים עד לחילופי הממשל כדי לנקוט צעדים חד צדדים כלפי הרש"פ כמו למשל בתחום הסיפוח בשטחי הגדה וביצוע חד צדדי של אלמנטים נוספים של "עסקת המאה".

גורמים בכירים ברש"פ מביעים חשש כי הימין הישראלי ילחץ על הנשיא טראמפ לקבוע עובדות בשטח כדי להקשות על הממשל הבא.

הם חוששים כי טראמפ ינסה לקבע את תוכנית "עסקת המאה" באמצעות מזכר הבנות שייחתם בין ארה"ב לבין ישראל או באמצעות חילופי מכתבים בין ממשל טראמפ לממשלת ישראל כדי שהיא תהפוך למדיניות אמריקנית רשמית של ארה"ב במזרח התיכון לגבי האפשרות להשיג  הסכם שלום ריאלי בין ישראל לפלסטינים.

ההנהגה הפלסטינית המתינה בקוצר רוח לירידתו של דונלד טראמפ מהבמה הפוליטית האמריקנית. מבחינתה, הוא גרם את הנזק הגדול ביותר לבעיה הפלסטינית מאז 1967, בכל סוגיות היסוד: ירושלים, פליטים, התנחלויות, גבולות הקבע ועוד.

הנשיא טראמפ הכריז על ירושלים כבירת ישראל, העביר אליה את השגרירות האמריקנית מתל אביב, סגר את משרדי אש"פ בוושינגטון, הפסיק את הסיוע הכספי האזרחי לרש"פ ולאונר"א, הכיר בחוקיות ההתנחלויות בגדה ופירסם את תוכנית "עסקת המאה" שעל פיה תקום מדינה פלסטינית על 70 אחוזים בלבד משטחי הגדה לאחר שורה של תנאים בלתי אפשריים שעל הפלסטינים לבצע.

כמו כן הוא הניע את מדינות ערב לפתוח בתהליך נורמליזציה עם ישראל בניגוד ליוזמת השלום הערבית ולהחלטות הליגה הערבית, עד כה נענו לכך שלוש מדינות ערביות: איחוד האמירויות, בחריין וסודאן אך מדינות ערביות נוספות ממתינות להיצטרף לתהליך אחרי הבחירות האמריקניות.

הציפייה של הנהגת הרש"פ היא שהנשיא החדש ג'ו ביידן יאזן את הבעיה הפלסטינית מבחינה בינלאומית ויצמצם את הנזקים המדיניים שנגרמו לפלסטינים בתקופת שלטונו של טראמפ.

עם זאת, יש הבנה בקרב ההנהגה הפלסטינית שהנשיא ביידן לא יפעל לבטל את הסכמי הנורמליזציה שכבר הושגו או את ההכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל.

הנשיא ביידן לא יחזיר את השגרירות האמריקנית לתל אביב, אך הפלסטינים מצפים לכך שהוא יחזיר לקונסוליה האמריקנית בירושלים את המעמד שהיה לה והיא תהווה בעצם את תפקיד השגרירות האמריקנית במזרח ירושלים שהיא מבחינתם בירת המדינה הפלסטינית.

הפלסטינים שואבים עידוד מדברים שאמרה קאמלה האריס, סגניתו של ג'ו ביידן ב-28 באוקטובר.

האריס אמרה כי ממשל טראמפ יבטל צעדים שעשה ממשל טראמפ בקשר לפלסטינים,"אנו מחוייבים לפתרון 2 המדינות ונגד הסיפוח והרחבת ההתנחלויות, אנו נגד צעדים חד צדדים, נחזיר את הסיוע הכלכלי לרש"פ, נפתח מחדש את משרדי אש"פ בוושינגטון ונפתח את הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים" הבטיחה קאמלה האריס.

עם זאת, ההנהגה הפלסטינית בהחלט מצפה שהנשיא ביידן יבטל את תוכנית "עסקת המאה" של טראמפ ויציג  מתווה מדיני חדש המבוסס על עקרון 2 המדינות, כשקו ההתחלה לחידוש המשא ומתן הוא הקו שבו הסתיימו הדיונים בין ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט לבין יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

חידוש המשא ומתן

גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי כמחווה לנשיא החדש וכצעד בונה אמון בין הרש"פ לממשל החדש , תהייה מוכנה הרש"פ לחדש את המשא ומתן עם ישראל לאחר שהיא תחדש גם את התיאום הביטחוני עמה ותסכים גם לקבל את כספי המיסים שישראל גובה עבורה.

ההערכה ברש"פ היא שבתגובה יפתח הממשל מחדש את משרדי אש"פ בוושינגטון ויחדש לאלתר את הסיוע הכספי לרש"פ הסובלת ממצוקה כספית קשה.

בזמנו הפסיקה הרש"פ את התיאום הביטחוני עם ישראל ואת קבלת כספי המיסים במחאה על תוכנית הסיפוח הישראלית.

עם זאת הרש"פ בהחלט מצפה שהממשל החדש יתמוך ביוזמה המדינית החדשה של מחמוד עבאס.

התוכנית הפלסטינית היא למחזר את ההצעה של יו"ר הרש"פ בנאום שנשא באו"ם בספטמבר 2018 במטרה לכנס בתחילת השנה הבאה ועידת שלום בינלאומית, זה אמור לקרות אחרי שהנשיא החדש יכנס לבית הלבן בינואר 2021.

עבאס שיגר ב-30 באוקטובר איגרת למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש שבה הודיע על נכונתו לדון בסוגיות של הסדר הקבע בין ישראל לפלסטינים במסגרת מנגנון בינלאומי ובלוח זמנים מוגבל בועידה בינלאומית לשלום שתכונס בתחילת השנה הבאה.

המגמה של מחמוד עבאס היא לנסות ולנטרל את התפקיד המסורתי של ארה"ב כמתווך העיקרי בין ישראל לפלסטינים.

על פי דיווח בעיתון "א-שרק אלאווסט" ב-30 באוקטובר, באיגרת שכתב מחמוד עבאס למזכ"ל האו"ם הוא הסביר כי עריכת הועידה הבינלאומית וקביעת מנגנון רב לאומי יעזרו לצדדים לנהל משא ומתן על בעיות הסדר הקבע על בסיס החוק הבילאומי והחלטות האו"ם בפרק זמן קצוב.

עבאס ביקש ממזכ"ל האו"ם לנהל מגעים עם הרביעיה הבינלאומית (קוורטט) ומועצת הביטחון  לכינוס ועידה בינלאומית לשלום עם כל הסמכויות ”כדי לפתוח במשא ומתן שיביא לסיום הכיבוש הישראלי, הקמת מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים ופיתרון בעיית הפליטים על פי החלטה 194 של האו"ם".

ההצעה של מחמוד עבאס מבוססת על עקרון פתרון 2 המדינות, הוא שלח את האגרת למזכ"ל האו"ם לאחר שבדיון במועצת הביטחון ב-26 באוקטובר תמכו רוב חברות מועצת הביטחון בהצעה הזו.

הפלסטינים שואבים עידוד רב מהתמיכה הזו והם רואים בה הצעה נגדית וכלי לנסות ולטרפד באמצעותו את תוכנית השלום האמריקנית  המכונה "עסקת המאה".

הרש"פ נמצאת במצב קשה בשלהי כהונתו של הנשיא טראמפ לאחר שהתחיל תהליך הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב המתעלם מיוזמת השלום הערבית. עכשיו היא מנסה לסובב מחדש את הגלגל לאחור בתקווה שג'ו ביידן כנשיא האמריקני החדש יסייע לה במשימה הזו שמטרתה הורדת תוכנית השלום "עסקת המאה" מסדר היום הבינלאומי.

מחמוד עבאס רואה ברוב החברות במועצת הביטחון שתומך בתוכניתו התפתחות חשובה מאוד. הוא יודע שארה"ב יכולה להטיל וטו על כל החלטה במועצת הביטחון, אך הוא מקווה שממשל חדש בראשות ג'ו ביידן ימנע מהטלת וטו כזה.

מדובר בניסיון פלסטיני מחודש לנסות לכפות על ישראל באמצעות האו"ם את מתווה הפיתרון לבעיה הפלסטינית שהוא בעצם "הקווים האדומים" הפלסטינים, דהיינו הקמת מדינה פלסטינית בקווי 67 שבירתה מזרח ירושלים ופיתרון בעית הפליטים באמצעות זכות השיבה.

עם זאת, ברש"פ מבינים כי כוחו של הנשיא החדש ג'וב ביידן מוגבל מכיוון שנשמר הרוב הרפובליקני בסנט. ג'ו ביידן הינו גם ידיד ותיק של ישראל במשך עשרות שנים והוא לא יפגע באינטרסים האסטרטגיים והביטחוניים שלה, אולם הציפייה הפלסטינית היא שהוא ישנה את הטקקטיקה המדינית של הממשל כלפי הסכסוך הישראלי-פלסטיני בכל הקשור לסיפוח,ההתנחלויות ולפתרון הקבע גם אם יהיה קשה לו לשנות את המצב שכבר נקבע בקשר למעמדה של ירושלים והנורמליזציה עם מדינות ערב.

אזהרה סעודית

אל טורקי על הבחירות בארה"ב // מתוך אל ערביה
אל טורקי על הבחירות בארה"ב // מתוך אל ערביה

מי שניסה בסוף השבוע האחרון להנמיך את הציפיות של ההנהגה הפלסטינית מהנשיא החדש ג'ו ביידן היה הנסיך הסעודי תורכי אלפייצל, ראש המודיעין הסעודי לשעבר.

אתר ערוץ "אלערביה" פירסם ב-6 בנובמבר דברים שאמר הנסיך הסעודי בכינוס של מכון מחקר באבו דאבי.

אלפייסל אמר כי אם ג'ו ביידן יבחר לנשיא הבא בארה"ב הוא לא יבטל את הצעדים שעשה ממשל טראמפ לתמוך בישראל כמו ההכרה בירושלים כבירת ישראל או הריבונות הישראלית ברמת הגולן.

להערכתו, ג'ו ביידן גם לא יסוג מהסכמי הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, בחריין וסודאן.

הוא הזהיר את הפלסטינים כי "אם הם מצפים שג'ו ביידן יהיה שונה מדונלד טראמפ בכל הקשור ליחס שלו לישראל הרי שמצפה להם אכזבה גדולה".

 דבריו של הנסיך הסעודי משקפים דעות של פרשנים רבים בעולם הערבי כי "טראמפ וביידן הינם שני צדדים של אותה המטבע" וכי ישראל לא תיפגע מהמדיניות של הממשל החדש האמריקני בראשותו של ג'ו ביידן בכל הקשור לאינטרסים המדיניים והביטחוניים שלה בנושא הפלסטיני שאיננו צפוי לעמוד בראש סדר היום של הממשל החדש.