עבור לתוכן העמוד
Menu

בחינה מדוקדקת של היריב הישראלי – כך תמנע איראן מסנקציות באולימפית טוקיו 2020

איראן הפקידה בידי הועד המנהל האולימפי מכתב בו היא מתחייבת לפעול בהתאם לאמנה האולימפית ולא להחרים ספורטאים ישראלים, אולם מיד אחר כך יצאה הוראה חד משמעית מראשי מערכת הספורט באיראן למצוא דרך מיוחדת מאוד על מנת שלא יפגשו מול מתחרה מישראל, כך דווח אתר IRANWIRE

סעיד מואלי, הג'ודוקה האירני לשעבר מהווה היום בעייני רבים כפורץ הדרך בנושא הפסקת החרם נגד ישראל בהתמודדויות ספורט. השבוע פרסם הג'ודוקה הישראלי, שגיא מוקי ,אלוף העולם במשקל עד 81 ק"ג בחשבון האינסטגרם שלו תמונה יחד עם סעיד מולאי וקרא לעוקבים לתייג חברים ישראלים ואיראנים למען השלום.

"פגשתי אותו בגרנד סלאם. שני אלופי עולם, אבל יותר מזה – שני חברים טובים" כתב מוקי.

שגיא מוקי וסעיד מולאי שנפגשו והצטלמו ביחד השבוע
שגיא מוקי וסעיד מולאי שנפגשו והצטלמו ביחד השבוע

הג'ודוקה האיראני, שמתחרה בקטגוריית עד 81 ק"ג, נאלץ לפרוש מאליפות העולם האחרונה באמצע התחרות כדי לא להתמודד מול יריב ישראלי. מולאי מירר בבכי לאחר ששמע שמשפחתו מאוימת באם יעז להתמודד מול שגיא. לאחר מכן הפנה את תשומת ליבו של ראש ענף הג'ודו העולמי לבעיה וזה שוחח אף עם המנהיג העליון בנושא, דר שלא סייע בהחלטה להחרים את ישראל. אחרי האליפות נסע מולאי לגרמניה וקיבל סטטוס של פליט.

בעקבות האירועים החליט איגוד הג'ודו העולמי להשעות את איגוד הג'ודו האיראני מכל פעילות. ההשעיה תקפה לכל התחרויות הבינלאומיות בג'ודו ותימשך כל עוד ההחרמה נגד ספורטאים ישראלים תימשך.

ב-12 לינואר פרסמה קימיה עליזאדה, המדליסטית היחידה של איראן מאולימפיאדת ריו בטקוואנדו כי היא עוזבת את איראן וכי היא מבקשת להפסיק להיות חלק מ"צביעות, שקרים, חוסר הצדק והחנפנות". היא הגדירה את עצמה כ"אחת ממיליוני נשים מדוכאות באיראן".

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

با سلام آغاز کنم، با خداحافظی یا تسلیت؟ سلام مردم مظلوم ایران، خداحافظ مردم نجیب ایران، تسلیت به شما مردم همیشه داغدار ایران. شما مرا چقدر می‌شناسید؟ فقط آنطور که در مسابقات، در تلویزیون، یا در حضور مقامات دیده‌اید. اجازه دهید حالا آزادانه، هویت سانسور شده‌ام را معرفی کنم. می‌گویند کیمیا پس از این چیزی نخواهد شد. خودم از این هم فراتر می‌روم و می‌گویم قبل از این هم چیزی نبوده‌ام: «من کیمیا علیزاده، نه تاریخسازم، نه قهرمانم، نه پرچمدار کاروان ایران» من یکی از میلیون‌ها زن سرکوب شده در ایرانم که سال‌هاست هر طور خواستند بازی‌ام دادند. هر کجا خواستند بردند. هر چه گفتند پوشیدم. هر جمله‌ای دستور دادند تکرار کردم. هر زمان صلاح دیدند، مصادره‌ام کردند. مدال‌هایم را پای حجاب اجباری گذاشتند و به مدیریت و درایت خودشان نسبت دادند. من برایشان مهم نبودم. هیچکداممان برایشان مهم نیستیم، ما ابزاریم. فقط آن مدال‌های فلزی اهمیت دارد تا به هر قیمتی که خودشان نرخ گذاشتند از ما بخرند و بهره‌برداری سیاسی کنند، اما همزمان برای تحقیرت، می‌گویند: فضیلت زن این نیست که پاهایش را دراز کند! من صبح‌ها هم از خواب بیدار می‌شوم پاهایم ناخودآگاه مثل پنکه می‌چرخد و به در و دیوار می‌گیرد. آنوقت چگونه می‌توانستم مترسکی باشم که می‌خواستند از من بسازند؟ در برنامه زنده تلویزیون، سوال‌هایی پرسیدند که دقیقاً بخاطر همان سوال دعوتم کرده بودند. حالا که نیستم می‌گویند تن به ذلت داده‌ام. آقای ساعی! من آمدم تا مثل شما نباشم و در مسیری که شما پیش رفتید قدم برندارم. من در صورت تقلید بخشی از رفتارهای شما، بیش از شما می‌توانستم به ثروت و قدرت برسم. من به اینها پشت کردم. من یک انسانم و می‌خواهم بر مدار انسانیت باقی بمانم. در ذهن‌های مردسالار و زن‌ستیزتان، همیشه فکر می‌کردید کیمیا زن است و زبان ندارد! روح آزرده من در کانال‌های آلوده اقتصادی و لابی‌های تنگ سیاسی شما نمی‌گنجد. من جز تکواندو، امنیت و زندگی شاد و سالم درخواست دیگری از دنیا ندارم. مردم نازنین و داغدار ایران، من نمی‌خواستم از پله‌های ترقی که بر پایه فساد و دروغ بنا شده بالا بروم. کسی به اروپا دعوتم نکرده و در باغ سبز به رویم باز نشده. اما رنج و سختی غربت را بجان می‌خرم چون نمی‌خواستم پای سفره ریاکاری، دروغ، بی عدالتی و چاپلوسی بنشینم. این تصمیم از کسب طلای المپیک هم سخت‌تر است، اما هر کجا باشم فرزند ایران زمین باقی می‌مانم. پشت به دلگرمی شما می‌دهم و جز اعتماد شما در راه سختی که قدم گذاشته‌ام، خواسته دیگری ندارم.

A post shared by (@kimiya.alizade) on

לפי דיווחים שונים היא עזבה להולנד.

"אני אחת ממיליוני נשים מדוכאות באיראן וזה משהו שקורה כבר שנים", פרסמה בפוסט בעמוד האינסטגרם שלה, "לבשתי את מה שאמרו לי ללבוש וחזרתי ואמרתי את כל מה שציוו עליי. חזרתי ממש על כל משפט שאמרו לי. לא אכפת להם מאף אחד מאיתנו, אנחנו רק כלים". היא ציינה כי למרות שניצלו את ההצלחה שלה מבחינה פוליטית, העסקנים השפילו אותה עם אמירות כמו "זו לא יכולת מרשימה עבור אישה למתוח את הרגליים שלה".

"אני לא רוצה לשבת סביב שולחן הצביעות, שקרים, חוסר צדק והחנפנות ולא רוצה להיות קשורה לשקרים והשחיתות של המשטר. הנפש השבירה שלי לא מתאימה לקשרים הכלכליים המטונפים שלכם וללובי הפוליטי שלכם. אני לא רוצה כלום פרט לטקוואנדו, בטיחות וחיים מאושרים ובריאים. אני נשארת בת איראן בכל מקום בו אני נמצאת"., כתבה עליזאדה.

"בשום מחיר" – הדרך הספורטיבית החדשה להימנע ממפגש עם ישראלים

אתר האינטרנט IranWire טוען כי הצליח להשיג גישה להוראות החדשות של התאחדות האולימפית האיראנית בדבר כללים לתחרות נגד נציגים ישראליים. הכללים החדשים אינם נוגעים בינתיים לכדורגל וכדורעף.

האתר טוען כי משורת התכתבויות בין שר הספורט האיראני מאנסור סולטניפר ולבין מספר ראשי אגודות ספורט באיראן, עולה כי שר הספורט והצעירים והוועדה האולימפי הורו לכל פדרציות הספורט במדינה הן בספורט יחידני והן בספורט קבוצתי לבחון בחינה קרובה את המתמודדים הישראלים אותם מולם הם עשויים להתמודד במשחקים האולימפיים בטוקיו 2020.

שר הספורט האיראני מאנסור סולטניפר
שר הספורט האיראני מאנסור סולטניפר

"לא נשלח לטוקיו אתלט שעשוי להתמודד מול יריב ישראלי בקבות המשקל שלו" , כתב סולטניפר לראשי הפדרציות "אפילו אם מדובר בחסאן יאזדני", אלוף העולם והאלוף האולימפי באגרוף חופשי.

חאסן יזדאני (25) הוא התקווה האולימפית של איראן בטוקיו. הוא זכה במדליה אולימפית במשחקי ריו 2016, 2 מדליות באליפות העולם ב-2017 ו-2019, אלוף עולם בשנת 2015 ואלוף עולם לצעירים לשנת 2014. כרגע הוא נחשב לטוב ביותר בעולם.

ההחלטה לערב את הדרגים הגבוהים ביותר באיראן הקשורים לספורט באה לאור החלטת הועד האולימפי בלוזאן אודות המעורבות בין פוליטיקה וספורט. ב-14 לינואר הודיע נשיא הועדה האולימפי העולמי, תומאס באך, במהלך פגישה עם שר הספורט האיראני, כי האיראנים התחייבו לכבד את אמנת הספורט האולימפית. באך אמר כי הוא לא ישעה את איראן ממשחקי ספורט בגלל שאיראן הפקידה מכתב חתום, המבטיח כי יפסיקו עם חרם הספורטאים הישראלים.

 

Hassan_Yazdani_2018_Asian_Games
Hassan_Yazdani_2018_Asian_Games

באך אמר לעיתונאים כי הוא משבח את המדיניות החדשה עליה החליטה איראן, אולם יהיה צורך לבחון אותה בהמשך ולראות כי היא פועלת. יום למחרת הודיע באך כי הוא יפקח עין מקרוב על ספורטאים מאיראן.

היסטוריה של חרמות

במארס 2018, כתב ראסול חאדאם, לשעבר נשיא התאחדות ההיאבקות האיראנית, למועצה לביטחון לאומי העליון והזהיר אותה כי גם איגוד ההיאבקות העולמי וגם הוועד האולימפי הבינלאומי בוחנים את סירובם של הספורטאים האיראניים להתמודד מול ספורטאים ישראלים. חאדאם היה לדמות הבכירה ביותר שהעזה להתמודד מול המדיניות וקרא ישירות הן למנהיג העליון איתאללה חמינאי והן למועצה לביטחון לאומי עליון לשנות את החוק הלא כתוב הזה. חאדאם נאלץ להתפטר מתפקידו.

בספטמבר 2018 המנהיג העליון של איראן חיסל כל תקווה לשינוי המדיניות והצהיר כי "הרפובליקה האיסלאמית של איראן לעולם לא תשתתף בתחרויות ספורט עם נציגי המשטר הסורר [ישראל]". את הדברים אמר בפני משלחת ספורטאים איראנים שזכו במדליות במשחקים האסייתיים. לאחר מכן הוא שיבח את Alireza Karimi , מתאבק הסגנון חופשי איראני שבשנת 2017 הפסיד בכוונה בקרב כדי שלא יצטרך להתמודד מול יריב ישראלי. חמינאי כינה את פעולתו כדוגמה ל"גבורה אמיתית ".

הפתרון אותו העדיפו באיראן על מנת לעמוד מול מחויבותו של המנהיג העליון וההתחייבות אל מול הועדה האולימפי העולמי הוא פשוט לא לשלוח את הספורטאים.
אין זו הפעם הראשונה שיראן נוקטת בצעד מסוג זה. בספטמבר 2019 החליטה איראן לא להשתתף באליפות העולם בשחמט מכיוון שארבעה ישראלים התמודדו בתחרות והיה סיכוי כי יתמודדו מולם.

בפגישות פרטיות לאחר הפגישה בלוזאן, עם ראשי הפדרציות, שר הספורט האיראני אמר בצורה ברורה לנוכחים כי "בשום פנים ואופן" לא יישלחו ספורטאים או קבוצות לטוקיו אם יתכן שיהיה עליהם להתמודד מול ישראליים.

תכנית על ישראלית?

לטענת IRANWIRE בישראל התקבלה החלטה בשנת 2016 על ידי התאחדות ההיאבקות הישראלית כי עד אולימפיאדת 2024, ישראל תשלח לפחות מתאבק אחד בכל קטגוריית משקל חופשי והיאבקות יוון-רומאית לאולימפיאדה. טקטיקה זו מכוונת להגדלת הסיכוי כי מתאבק איראני יאלץ להתמודד מול ישראלי ועל ידי כך להוכיח כי המשטר האיראני אוסר על ספורטאים להתמודד מול ישראליים.

את התוכנית הזו הגה גוצ'ה ציציאשווילי, אלוף העולם לשער מכהן כעת כנשיא התאחדות ההיאבקות בישראל.
גם באיראן מכירים את שמו של גוצ'ה ציציאשוילי זאת לאחר שבאולימפיאדת 1988 הודיעו בגאווה בשידורי הטלוויזיה האירנית כי המתאבק האיראני-גרמני בארוס ג'אמשידי סירב להילחם ביריבו הישראלי כדי "להגן על האנשים המדוכאים בפלסטין."

https://iranwire.com/en/features/6683