עבור לתוכן העמוד
Menu

בהתערבות שמימיית – "מדיניות הלחץ המקסימלי על איראן נכשלה"

עיתוי הפיטורים של היועץ לביטחון לאומי של ממשל טראמפ לא היה יכול להיות יותר טוב מבחינת איראן • השגריר באו"ם: לא יהי מו"מ בלי הסרת הסנקציות

איראן הזדרזה "לחגוג" את פיטוריו של ג'ון בולטון יועצו הניצי של הנשיא טראמפ לביטחון לאומי. לאור המדיניות הנוקשה והבלתי מתפשרת של "מקסימום לחץ" רואים בכירים במדינה בסילוקו משום ניצחון למשטר באיראן, שיתכן ומקופל בו גם סיכוי לשנות את המדיניות האמריקנית כלפי המשטר האסלאמי.

מבחינת איראן עיתוי פיטוריו של בולטון לא היה יכול להיות טוב יותר – ציון העשוראא (10-11 ספטמבר)  – מותו של חסין בקרב כרבלאא (680) – המיתוס המכונן של האסלאם השיעי והנכונות להקרבה ולמות קדושים. יש באיראן שיראו בכך "אות משמים" וסימן להתערבות אלוהית בהיסטוריה האיראנית ובהצלחתה לצלוח את כל המכשולים הניצבים לפניה. בדיוק כפי שראו בהתמודדות חזבאללה והחמא"ס מול ישראל, סילוקו של צדאם חסין ועוד. מכל מקום מבחינת איראן זהו עוד סימן להצלחת מדיניותה ולעמידתה האיתנה מול הלחצים שמפעילה ארצות הברית נגדה.

הנשיא רוחאני התייחס (11 ספטמבר) בישיבת הממשלה בעקיפין לפיטוריו של בולטון ואמר (מבלי שנקב בשמם)  כי "גם הגורמים האחרים המציתים מלחמה, חייבים להסתלק". הוא הוסיף, כי ארה"ב חייבת להפנים כי להצית מלחמה ולכלול (בתוך הממשל) גורמים המעוניינים בהצתת מלחמה, לא יועילו לה  ועליה לסלק (את כל) הגורמים הקוראים למלחמה ולמקסימום לחץ על איראן".


רוחאני השווה,  ברוח החג, את מצבה איראן היום לקרב כרבלאא' בו נהרג האמאם חסין בראשית האסלאם.  רוחאני ייחד חלק גדול מנאומו לקרב וללקחיו והתייחס לקשיים הרבים באותו קרב מיתי עבור השיעים,  שהופעלו על מחנהו של חסין. רוחאני הדגיש,   כי ההיגיון שעמד מאחורי גבורתו של האמאם חסין היה "להיות גבר ולפעול בהגינות" וכי זו הדרך בה צועדת איראן כיום "בשעה שהאויב (ארה"ב)  מפעיל לחץ מקסימלי אנו בוחרים במסלול (שהאימאם חסין התווה עבורנו ) של עמידה והתנגדות הגונה" . הנשיא רוחאני התייחס לשלושה הצעדים האחרונים של מדינתו בהפחתת המחויבויות להסכם הגרעין, ואמר כי, אם הצדדים האחרים ימשיכו להיכשל במימוש התחייבויותיהם, איראן תנקוט בצעדים נוספים לכרסום במחויבויותיה .

נשיא איראן התייחס למחיר שמשלם העם האיראני על עמידתו האיתנה, ההקרבה והסבל הנוראי למען איראן,  נוכח המצב הכלכלי "הקשה ביותר מאז קום הרפובליקה האסלאמית והוסיף, כי יתכן ושיא הקשיים אולי כבר מאחור והמצב התייצב קצת וזה הושג כתוצאה מ"העמידה האיתנה של העם והשלטון מול האויבים".

גם בכירים אחרים באיראן דוגמת שה"ח ושגריר איראן באו"ם הגיבו בזהירות ונמנעו מללעוג לבולטון, אולי בניסיון, לא לסתום את הגולל על אפשרות לפגישה החודש בשולי עצרת האו"ם בין הנשיא רוחאני לנשיא טראמפ. מג'יד תח'ת-רבאנצ'י, שגריר באו"ם אמר, כי מדיניותה של איראן (בכל הקשור לניהול שיחות עם ארצות הברית) ברורה ואינה תלויה לשינויים בממשל האמריקני. "עד שמדיניות הטרור הכלכלי שמפעיל הממשל האמריקני נגד איראן לא תזנח, לא יהיה כל מקום למשא ומתן".

יועצו של רוחאני וראש המרכז ללימודים אסטרטגיים השאםאלדין אשנה  Ashena)), אמר כי דחיקתו של בולטון לשולי (קביעת המדיניות) ובסופו של דבר 'חיסולו' (הפוליטי) הוא סממן מובהק לכישלון אסטרטגיית הלחץ המקסימלי של הממשל האמריקני לנוכח התנגדותה היצירתית של איראן, המסוגלת ללא ספק להתמודד עם המדינות האמריקנית ולא לכרוע ברך"[2]. אשנה עקץ גם את שה"ח פומפאו וצייץ (באנגלית) "שוב ושוב הוכחת בצעדיך כי הינך האיש הלא נכון נוכח גודל השעה, בכל הקשור להחלטות גורליות והסכמים בינ"ל…אך לא אכפת לך…שכן זהו הבוס שלך (הנשיא טראמפ) המשלם את המחיר"[3].

. עבאסעלי כדח'דאאי, דובר מועצת שומרי החוקה צייץ "כי בעוד סילוקו של איש כזה או אחר  לא תשנה את מדיניותו של הממשל האמריקני, הרי סילוקו של בולטון הוא סימן כי מדיניות 'הלחץ המקסימלי' נכשלה"[4]. דובר הממשלה, עלי רביעי, אמר כי עם סילוקו של בולטון המקדם העיקרי של מדיניות הטרור הכלכלי נגד איראן, יעמדו בפני הבית הלבן פחות מכשולים להבין את המציאות באיראן.

גורמים משטר נוספים התייחסו לסוגיה "הזכירו" לבולטון כיצד חזה לפני מספר חודשים את התמוטטותה של איראן וציינו "כי אנו עומדים ואתה נפלת" כמו אוייבים רבים של איראן לפניך.  כותרות העיתונים באיראן זעקו "בלגן בבית הלבן" , "סילוק פתאומי של בולטון", "האם הוקרב בולטון על המזבח האיראני" (שרק: האם הוקרב בולטון על המזבח האיראני. בתמונה חגיגות העשוראא' באיראן[5]).

 

 

 

[1] https://tinyurl.com/Bolton-tasnim1109

[2] https://twitter.com/hesamodin1/status/1171471913048141825

[3] https://twitter.com/hesamodin1/status/1171477078786506757

[4] https://twitter.com/Kadkhodaee_ir/status/1171501140300578817

[5] http://www.sharghdaily.ir/fa/main/page