עבור לתוכן העמוד
Menu

בדרך ל"פיוס" על רקע המצב – חמאס מבקשת נתח מהשלטון ברש"פ

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, נתון בלחץ רב נוכח כוונות הסיפוח של ישראל והוא פנה בהצעה לכל הפלגים הפלסטינים להגיע לפיוס לאומי • חמאס מאתגרים את עבאס ודורשים את שילוב התנועה בהנהגת אש"פ וחלוקת העוגה השלטונית עמה

מנהיג חמאס אסמעיל הניה נשא ב-4 ביוני נאום בפני נציגים של תנועת "האחים המוסלמים" מירדן שבו האשים את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ב"חטיפת אש"פ" וקרא לגבש אסטרטגיה לאומית כדי להתמודד עם האתגרים הניצבים בפני העם הפלסטיני.

הוא שיבח את את עמדתה של ירדן בנושא כוונת ישראל לספח שטחים בגדה והדגיש את "המכנה המשותף הרחב" שלטענתו יש בין חמאס לירדן.<

/p>

 

 

אסמעיל הניה מתחנף לירדן בניסיון לבודד את הרש"פ. המשטר ההאשמי מונע כל נוכחות פוליטית של תנועת חמאס בירדן ומאוד חושש מתנועת "האחים המוסלמים" שהיא תנועת האופוזיציה הגדולה בירדן החותרת בחשאי תחת יסודות המשטר.

במקביל פירסמה תנועת חמאס איום מפורש, בהודעה שפירסמה התנועה ב-6 ביוני היא הזהירה כי "כל פגיעה במסגד אלאקצא או ביצוע תוכניות הסיפוח בגדה יביאו לאינתיפאדה גדולה".

בכיר בלשכת עבאס טוען לשחיתות וגניבת כספי הסיוע

האם חמאס ופת"ח יתפייסו?

 

את המצוקה שבה נתון מחמוד עבאס ניתן לזהות בקלות, בכל פעם שהוא במצוקה מדינית קשה הוא משגר מסרים לחמאס כי הוא מעוניין בפיוס לאומי.

עבאס זכי, חבר הנהגת פת"ח אמר ב-5 ביוני כי יו"ר הרש"פ פנה לכל הפלגים הפלסטינים באיגרת, כולל חמאס והג'יהאד האסלאמי,שבה יש הצעה לפיוס לאומי וכי תנועת פת"ח ממתינה לתשובותיהם.

בתגובה אמר בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק כי חמאס עדיין לא קיבלה את איגרתו של מחמוד עבאס וכי עמדת תנועתו היא "חיובית" בנושא הפיוס, אך היא ממתינה לתשובת מחמוד עבאס על דרישתה לגבש יחדיו אסטרטגיה לאומית שכוללת גם את ה"התנגדות" לכיבוש הישראלי.
בחמאס מתייחסים להצהרות בכירי הרש"פ בנושא הפיוס הלאומי כתמרון פוליטי בגלל הלחץ הפנימי שבה נתונה הרש"פ, לא רואים בכך כוונה אמיתית להתפייס ולחלק את עוגת השלטון בין פת"ח לחמאס.

תנועת חמאס וארגון הג'יהאד האסלאמי החרימו לפני כחודש את ישיבת החירום של ההנהגה הפלסטינית ברמאללה בנושא כוונות הסיפוח של ישראל למרות ההזמנה שנשלחה אליהם על ידי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

גורמים בחמאס אמרו כי מדובר ב"ביזבוז זמן" וכי אין שום ערך להחלטות שמתקבלות במוסדות אש"פ והרש"פ בעניין הקשרים עם ישראל מכיוון שהן נשארות בבחינת דיו על הנייר.

תנועת חמאס מובילה כעת את הדרישה של הפלגים הפלסטינים ברצועה לכנס את המסגרת הזמנית של הנהגת אש"פ, שהיא חברה בה,כדי לשלב בה גם את ארגון הג'יהאד האסלאמי ולבצע רפורמות באש"פ.

תנועת פת"ח והרש"פ מתנגדות לכך ורואות בכך ניסיון של חמאס להשתלט על אש"פ.

על המסגרת הזמנית של הנהגת אש"פ הוסכם בין פת"ח לחמאס בהתאם לשיחות הפיוס בקהיר ב-2005, מאז התכנס הגוף הזה פעם אחת בלבד בלבנון אך לא התקבלו שום החלטות משמעותיות.

תנועת חמאס מנצלת את תוכנית "עסקת המאה", ההכרזה האמריקנית על ירושלים כבירת ישראל וחוקיות ההתנחלויות והכוונה לספח שטחים בגדה לישראל כדי לנגח את אש"פ, שבראשו עומד מחמוד עבאס, על רפיסותו וחוסר יכולותו לנהל ביעילות את הבעיה הפלסטינית.

בכיר חמאס באסם נעים אמר לעיתון "אלערבי אלג'דיד" ב- 14במאי כי ההנהגה הנוכחית של אש"פ איננה ראויה להנהיג את העם הפלסטיני.

הוא טען כי המל"פ(המועצה הלאומית הפלסטינית) והמועצה המרכזית של אש"פ כבר קיבלו החלטות בעבר לבטל את כל ההסכמים וההבנות עם ישראל, כולל התיאום הביטחוני, אך ההחלטות האלה לא בוצעו מעולם.

מנהיג חמאס אסמעיל הניה הופיע ב-13 במאי בראיון נרחב בערוץ אלג'זירה וקרא למחמוד עבאס לכנס את המסגרת הזמנית של הנהגת אש"פ לדון בתוכנית האסטרטגית שהוא גיבש.

הוא קרא ליו"ר הרש"פ לכנס את הגוף הזה הרחק מזרועות הכיבוש "כדי להתנתק לגמרי מהסכם אוסלו ומשיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל ולפתוח בהתנגדות מזויינת נגד סכנת הסיפוח."

הניה הציג את התוכנית האסטרטגית של המבוססת על 3 עקרונות.

א.אחדות העם הפלסטיני נגד "עסקת המאה".

ב.גיבוש תוכנית מאבק לאומי.

ג. התנגדות רחבה וכוללת נגד תכנית "עסקת המאה" האמריקנית-ישראלית.

טורקיה וקטאר מגבות את חמאס

תנועת חמאס פועלת לבסס את שלטונה ברצועת עזה באמצעות הבנות הרגיעה עם ישראל והכסף הקטארי, האפשרות לפיוס לאומי והחזרת שלטון הרש"פ לרצועה נראית כחלום באספמיה, תנועת חמאס מקבלת גיבוי מלא מתנועת "האחים המוסלמים" העולמית באמצעות קטאר וטורקיה.

בשנה שעברה יזם משרד החוץ הרוסי שורה של מפגשים עם נציגי הפלגים הפלסטינים במוסקבה כדי למצוא נוסחה לפיוס לאומי אולם תנועת חמאס סירבה לקבל את העיקרון שהאש"פ הוא הנציג היחיד של העם הפלסטיני.

תנועת חמאס פועלת למצב את עצמה כגוף מקביל באש"פ בשלב הזה ובעתיד כגוף שיחליף אותו.

באש"פ חוששים מתנועת חמאס אך בטוחים שיצליחו לסכל את תוכניותיה,גורמים באש"פ מזכירים כיצד במשך שנים תמכה ישראל בזרם האסלאמי בשטחים כדי שיהווה משקל נגד לאש"פ ויחליש אותו ואחר כך יחליף אותו אך נכשלה בתוכניותיה.

תנועת חמאס רואה בתוכנית "עסקת המאה" האמריקנית הזדמנות לאתגר מחדש את אש"פ  ולדלג מעליו בכל הקשור להנהגת העם הפלסטיני, היא הודיעה בחודש פברואר האחרון על הקמת גוף על נגד "עסקת המאה" שיכלול כוחות פלסטינים, ערבים ואסלאמיים להתנגד לתוכנית האמריקנית.

באש"פ מאשימים את ממשלת ישראל המוכחית כי "מדיניות הבידול" שהיא נוקטת להבדיל בין הגדה לרצועה וטיפוח שלטון חמאס ברצועה, כדי למנוע הקמת מדינה פלסטינית אחת בגדה וברצועה, מעודדת את חמאס במאמציה להשתלט על הנהגת העם הפלסטיני.

המשך הפיצול בין הגדה והרצועה מאתגר את אש"פ, אולם, עדיין יש לו תמיכה רבה בשטח וגם הכרה ערבית ובינלאומית כנציג היחיד של העם הפלסטיני.

גם העצרת הכללית של האו"ם הכירה ב-2012 באש"פ כנציג היחיד של העם הפלסטיני ונתנה לפלסטין מעמד של מדינה משקיפה באו"ם.

הנהגת אש"פ צריכה להיזהר בהחלטות שהיא עומדת לקבל בנושא כוונות הסיפוח של ישראל, ביטול ההסכמים וההבנות עם ישראל מבטל גם את ההכרה הישראלית באש"פ כנציג היחידי של העם הפלסטיני ונותן לישראל את האפשרות להידבר גם עם חמאס באופן עקיף ולהגיע עמה להסכמים, לא הסכמי שלום מכיון שהיא שוללת את קיומה של ישראל, אולם בהחלט אפשר לדבר על אפשרות הסכם רגיעה ארוך טווח ברצועת עזה שיבטיח את שלטון חמאס ברצועה לשנים רבות בגיבוי ישראלי ויביא לדחיקת מעמדו של אש"פ.