עבור לתוכן העמוד
Menu

בדרך לנורמליזציה גלויה עם ישראל

למרות החלטות הפסגה הערבית והתנגדות הפלסטינים, איחוד האמירויות החליט לארח את ישראל בתערוכת "אקספו 2020" • מדינות המפרץ אינן חוששות עוד מנורמליזציה עם ישראל ומקדמות אותה בתהליך איטי במקביל לגיבוש "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ

הידיעה על השתתפות ישראל בתערוכה הבינלאומית אקספו 2020 שתתקיים בדובאי בחודש אוקטובר בשנה הבאה פשטה כאש קוצים בעולם הערבי נוכח התקרבות פרסום פרטי "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.
ישראל תציג בתערוכה את הישגיה בתחומי המים, הרפואה, הטכנולוגיה והמידע ואת רוח החדשנות הישראלית.

מתנגדי התוכנית האמריקנית החדשה ובראשם הפלסטינים, הרש"פ וחמאס כאחד, עוקבים אחרי כל סימן של נורמליזציה גלויה בין ישראל לבין מדינות ערב המתונות כדי לנסות ולהוקיעו, הפעם נפל הדבר בחלקו של איחוד האמירויות.

ישראל מייחצנת בגלוי את השתתפותה הצפויה בתערוכה בדובאי ומתגאה בה. ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הודעה שבה בירך על השתתפות ישראל בה ואמר כי "זהו עוד ביטוי למעמדה העולה של ישראל בעולם ובאזור".

 


בתגובה פירסם ארגון חמאס הודעה המגדירה את השתתפות ישראל בתערוכה בדובאי כ "התפתחות מסוכנת", סאמי אבו זוהרי, דובר הארגון, דרש מאיחוד האמירויות שלא לתת יד לכך מכיוון ש"הדבר מעודד את הפשעים הישראלים ומהווה הפרה של החלטות ועידת הפסגה הערבית האחרונה בתוניסיה".

גם הרש"פ מחתה על השתתפות ישראל בתערוכה. נביל שעת' יועצו של יו"ר הרש"פ לענינים בינלאומים אמר כי הרש"פ תטפל בכך רשמית מול איחוד האמירויות וכי הדבר הינו "הפרה של החלטות שרי החוץ של הליגה הערבית ומנוגד לעמדה הפלסטינית". "נורמליזציה עם ישראל היא טעות קשה של כל מדינה ערבית" הדגיש שעת'.

בחודשים האחרונים החל תהליך הנורמליזציה הסמוי בין ישראל למדינות המפרץ לפרוץ החוצה במקביל לתהליך גיבוש "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ שהנורמליזציה הגלויה אמורה להיות חלק בלתי נפרד ממנו.
ישראל החלה להשתתף בגלוי בפעילויות ספורט ותרבות במדינות ערביות כמו איחוד האמירויות, קטאר, עומאן ובחריין.

 

הלוגו הרשמי של תערוכת "אקספו 2020" בדובאי
הלוגו הרשמי של תערוכת "אקספו 2020" בדובאי

בהקשר הזה אסור לשכוח את הביקור הרשמי של ראש הממשלה נתניהו בעומאן באוקטובר שנה שעברה.

מי שנמנעת מלארח משלחות ישראליות באופן פומבי הינה סעודיה. אך העולם הערבי בטוח כי מאחורי הקלעים קיימים קשרים מדיניים וביטחוניים הדוקים מאוד בין ישראל לבין ארמון המלוכה הסעודי שיצאו לאור ברגע שהדבר יתאפשר מבחינתה של סעודיה שמגלה רגישות גבוהה לנושא.

נראה כי באיחוד האמירויות אין מתרגשים במיוחד מהגינויים הפלסטינים והמחאה נגד השתתפות ישראל בתערוכת אקספו 2020.

יצויין כי בחודש מרץ האחרון קרא אנוואר קרקאש, שר המדינה לענייני חוץ באיחוד האמירויות ל "היפתחות העולם הערבי כלפי ישראל" ואמר כי "היחסים בין מדינות ערב לישראל צריכים לעבור שינוי כדי להשיג התקדמות לקראת שלום בינה לבין הפלסטינים".

הסיפור מאחורי תמונת הפלסטיני קטוע הרגליים

בעולם הערבי היו מי שראו בכך את קבלת העמדה הישראלית כי הנורמליזציה בין ישראל לבין מדינות ערב איננה צריכה להיות תלויה בהשגת הסדר קבע בין ישראל לפלסטינים וכי היחסים צריכים להתפתח באופן טבעי מכיוון שלישראל אין סכסוך עם שום מדינה ערבית ויש לה הסכמי שלום עם ירדן ומצרים.

איחוד האמירויות מתעלם מהחלטות הליגה הערבית שאוסרות על נורמליזציה גלויה עם ישראל ומהחלטות ועידת הפסגה הערבית,גם מדינות אחרות במפרץ נהוגות באופן הזה, הן יודעות כי ההחלטות האלה הן "חסרות שיניים" וכי האינטרס שלהן לשיתוף פעולה עם ישראל ועם ארה"ב התומכת בה הוא בהרבה יותר חשוב בגלל הסכנות המאיימות עליהן מצד איראן ודאע"ש.

גורמים בכירים ברש"פ טוענים כי הרקע ליחס האוהד של איחוד האמירויות לישראל הוא תמיכתו השקטה ותמיכתה החשאית של סעודיה ב "עסקת המאה" של טראמפ למרות ההצהרות הפומביות של שתי מדינות אלה ותמיכתן כביכול ביוזמת השלום הערבית במקום ב"עסקת המאה" של טראמפ.

חילוקי הדעות בין איחוד האמירויות לפלסטינים ולכמה מדינות ערביות באו לידי ביטוי בכינוס החירום של שרי החוץ הערביים בקהיר לפני כ-10 ימים. איחוד האמירויות יוצא בגלוי יותר מאשר כל מדינה ערבית אחרת כדי לקדם נורמליזציה פתוחה וגלויה עם ישראל.

גורמים ברש"פ טוענים כי איחוד האמירויות קיבל "אור ירוק" לכך מסעודיה שרוצה לרצות את הנשיא טראמפ וכי מדובר בהכנה לשלב מתקדם יותר שבו ישראל תהיה הידידה החזקה של מדינות ערב מול הסכנה האיראנית.
לדבריהם,היוצרות התהפכו, המצב האזורי השתנה לטובתה של ישראל ומדינות המפרץ רואות עתה בפלסטינים ובבעיה הפלסטינית מכשול גדול בדרך להתקרבות לישראל ולממשל טראמפ.
המדיניות הישראלית היא נכונה, יש לקדם את הנורמליזציה עם מדינות ערב ולנסות להוציאה מהמחשכים לאור יום, הסכנה האיראנית הביאה לכך שחלק ממדינות ערב חצו את "מחסום הפחד" שהציבו הפלסטינים ואינן רואות עוד בנורמליזציה גלויה עם ישראל בעיה גדולה.

יש לזכור את הדברים החשובים שאמר שר החוץ של עומאן, יוסוף בן עלאווי לאחר ביקור ראש הממשלה נתניהו בעומאן: "ישראל היא עובדה קיימת במזרח התיכון וכולם מבינם זאת,גם העולם מודע לעובדה הזאת ואולי הגיע הזמן שיתייחסו אליה בהתאם". השליטים הערבים מעריכים כוח ורוצים את תמיכת ישראל וממשל טראמפ, הם רואים כיצד ישראל מכה בחוזקה בהתבססות הצבאית האיראנית בסוריה, בגיבוי מלא של ארה"ב ובתיאום מסויים עם רוסיה, ומאידך גיסא את המדיניות הסרבנית של מחמוד עבאס לכל פשרה עם ישראל והפיכת רצועת עזה למעוז איראני על ידי ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי.

התנאים לנורמליזציה גלויה בין מדינות המפרץ לישראל מבשילים אט אט וישראל צריכה לעודד כל שיתוף פעולה אפשרי עמן, זהו תהליך חשוב כדי שהפלסטינים יבינו כי ישראל היא עובדה קיימת שגם מדינות ערב, מלבד מצרים וירדן שכבר חתמו על הסכמי שלום עמה, מתחילות להתרגל לנוכחותה במזרח התיכון ולהשלים עמה.