עבור לתוכן העמוד
Menu

בדרך למלחמה: הפרלמנט המצרי אישר שליחת כוחות ללוב

בראשית השבוע אישר הפרלמנט המצרי לנשיא א-סיסי לשלוח כוחות על רקע המתיחות בלוב מול טורקיה והן בדרום מול אתיופיה • הגברת המעורבות הטורקית באזור והמאבק על הגבול הימי הביאו את הנשיא להכרעה להתערב בנושא

הפרלמנט המצרי אישר ב-20.7.20 לנשיא עבד אל פתח א- סיסי לשלוח חיילים לוב. בהצהרת הפרלמנט נקבע כי  ניתן "אישור לשליחת כוחות צבא מצריים למשימות קרב מחוץ לגבולות המדינה, כדי להגן על הביטחון הלאומי המצרי על מנת להגן על האינטרס הערבי  כנגד פעולותיהם של מיליציות פליליות מזוינות וגורמי טרור זרים, עד סוף המשימה של הכוחות. "

המנדט מגיע כמה ימים לאחר שנשיא מצרים נפגש עם  מנהיגי השבטים הלוביים בקהיר, שם הם קראו לכוחות המזוינים המצריים "להתערב כדי להגן על הביטחון הלאומי של לוב ומצרים."

א-סיסי דן גם עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בסוגיית לוב והתפתחויות בסכר הרנסאנס של אתיופיה.

הפרלמנט המצרי התכנס על רקע המשבר הן מול אתיופיה והן מול לוב.

אל-סייד אל-שריף, סגן יו"ר הפרלמנט, אמר כי סעיף 152 לחוקה המצרית קובע כי המדינה אינה יכולה להכריז מלחמה ולא לשלוח כוחות למשימות קרב עד לאחר אישור הפרלמנט.

"במצבים אלה אין רוב או אופוזיציה. כולנו קול אחד תומך במדינתנו המצרית בהתמודדות עם הסכנות הללו, "אמר.

ממשלת ההסכמה הלאומית של לוב (GNA), בתמיכת טורקיה, פתחה לאחרונה במתקפה נגד הצבא הלאומי הלובי בצפון מערב לוב והשיגה כמה הישגים צבאיים חשובים.

א-סיסי הדגיש כי קו החזית של סירט ואל-ג'ופרה הוא "קו אדום" לביטחון הלאומי המצרי.

במקביל נשיא מצרים עודכן אודות המתרחש בחזית הדרומית מול אתיופיה במסגרת משבר סכר הרנסנס והמשא ומתן התלת-ראשי בין מצרים, אתיופיה וסודן, ושוחח על ההתפתחויות במצב בלוב במהלך ישיבת מועצת ההגנה הלאומית.

"המועצה דנה במצב הפוליטי, הביטחוני והצבאי הכולל של המדינה בכל ההיבטים האסטרטגיים, בהקשר של התפתחויות האתגרים השונים הנוכחיים בזירה האזורית והבינלאומית", אמר דובר נשיאות מצרים.

"לאור המאמץ של מצרים לייצב את המצב הנוכחי ולא לחצות קווים שהוכרזו בעבר, במטרה להביא שלום בין כל המפלגות הלוביות, הדגישה המועצה את הקשרים החזקים הקושרים את שתי המדינות.

"מצרים לא תחסוך שום מאמץ לתמוך בלוב, ותסייע לאנשיה לקחת בחזרה  את ארצם למען הביטחון ולהתגבר על המשבר הנוכחי, בהתבסס על העובדה שהתיק הלובי נחשב לאחד העדיפויות הגבוהות ביותר במדיניות החוץ המצרית.  הביטחון הלובי הוא חלק בלתי נפרד מהביטחון הלאומי המצרי והערבי, "אמר הדובר.

המאבק על השליטה באגן הים התיכון: טורקיה בלוב – חלק א'

חברי המועצה אישרו את מחויבותה של מצרים לפיתרון מדיני למשבר לוב באופן שהבטיח את שמירת האחדות הלובית וריבונותה של המדינה, השבת עמודי התווך של מוסדות לאומיים וחיסול הטרור.

"(מצרים שמה לה למטרה) למנוע התפשטות של קבוצות פשע ומיליציות חמושות קיצוניות, כמו גם לשים קץ להתערבויות זרות לא חוקיות התורמות להחמרת תנאי הביטחון ולאיים על מדינות שכנות ועל שלום וביטחון בינלאומי. זה גם יבטיח חלוקה הוגנת ושקופה של העושר הלובי לאנשיה וימנע את שליטתם של כל קבוצות קיצוניות על העושר הזה, "אמר הדובר.