עבור לתוכן העמוד
Menu

בדרך לברית האזורית החדשה

הצטרפותה של סודאן לתהליך הנורמליזציה עם ישראל מחזקת את התוכנית האמריקנית להקמת ברית ישראלית-ערבית במזה"ת תחת חסותה של ארה"ב • הברית החדשה אמורה להתמודד עם הסכנה האיראנית ועם סכנות האסלאם הקיצוני והטרור

אויביה של ישראל במזה"ת ובראשם איראן מתקשים עדיין לעכל את השינוי שחל בסודאן אשר הודיעה על הסכמתה לנורמליזציה עם ישראל. צחוק הגורל הוא שמדובר במדינה שאירחה ב-1967 את ועידת ח'רטום שבה הודיעו מדינות ערב על שלושת "הלאווים": לא להכרה בישראל, לא למו"מ עמה ולא לשלום עמה.

מאז זרמו מים רבים בים התיכון ובים האדום, וסודאן, מדינה של 40 מיליון תושבים, הלכה למהלך החשוב החדש הזה מתוך אינטרסים כלכליים, אזוריים ובינלאומיים.

חשוב לזכור שמדובר במדינה נוספת שהתנתקה מהחלטות הליגה הערבית ומיוזמת השלום הערבית ולא נתנה להחלטות האלה, שאבד עליהן הקלח, לפגוע באינטרסים החיוניים שלה, גם היא התעלמה מדרישות הפלסטינים והציבה את האינטרסים שלה בראש סדר העדיפויות ולא את הבעיה הפלסטינית.

סודאן תשתלב בברית האזורית החדשה

שר המודיעין של ישראל, אלי כהן , התראיין ב-25 באוקטובר לעיתון "אל-סודאני" היוצא לאור בסודאן והודיע כי ארה"ב וישראל פועלות להקמת ברית אזורית תחת מטרייה אמריקנית שתכלול בנוסף לישראל את מצרים, ירדן, איחוד האמירויות וסודאן.

הוא העריך כי מדינות נוספות יצטרפו לברית הזו,אך לא פירט מהן מטרות ויעדי הברית הזו.

השר אלי כהן העריך כי משלחת סודאנית תגיע לישראל לדון ביחסים בין שתי המדינות ובנושאים כלכליים וגילה כי הוא יצא בקרוב בראש משלחת ישראלית לסודאן לאחר החתימה הרשמית על הסכם השלום בין שתי המדינות וקבלת אישור מח'רטום לביקור המשלחת הישראלית.

בתוך כך, חשף הגנרל הסודאני יאסר אלעטא,חבר המועצה הריבונית בסודאן, כי הצבא הוא שעומד מאחורי הנורמליזציה עם ישראל.

הצבא הסודאני עושה כל שביכולתו לקדם את הסכם הנורמליזציה עם ישראל, אך הזירה הפוליטית הפנימית בתוך סודאן איננה שקטה.

בין המפלגות השונות החלו מגעים להקמת חזית מפלגתית שתפעל נגד הנורמליזציה עם ישראל, החזית תכלול מפלגות אסלאמיות של הסלפים, תנועת "האחים המוסלמים" ואנשי דת צופים, הנימוק ליוזמה הזו הינו הטענה כי כוחות זרים מתערבים בעניינים הפנימיים של סודאן שאינם מעוניינים כי יקום בה משטר דמוקרטי.

עם זאת, ההערכה בצבא הסודאני היא כי שום התארגנות פוליטית במדינה לא תצליח למנוע את הסכם הנורמליזציה עם ישראל וישומו.

סודאן שבעבר אירחה בשטחה את מנהיג אל-קאעדה אוסאמה בן לאדן, שהייתה במשך שנים רבות ציר מרכזי להברחת נשק מאיראן לחמאס ברצועת עזה ואף איפשרה ב-2012 לאיראן להקים בשטחה מפעל ליצור תחמושת עבור חמאס, מתנערת מכל קשר לטרור ולאיראן ואמורה להשתלב בברית החדשה שמטרתה להילחם בסכנה האיראנית ובאיסלאם הקיצוני.

סודאן היא נכס אסטרטגי חשוב בברית האזורית, היא שוכנת לחופי הים האדום, יש בה כמה נמלים ואפשר להקים בה בסיסים צבאיים חדשים.
גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי הברית האזורית שעליה דיבר שר המודיעין אלי כהן כוללת שלוש מטרות עיקריות:

א. התמודדות עם הסכנה האיראנית ובלימת מגמות ההתפשטות האיראניות במזרח התיכון

ב. בלימת התחזקות והשפעת ציר "האחים המוסלמים" בראשות טורקיה וקטאר במזה"ת ומלחמה בטרור האסלאמי

ג. יצירת ברית שתהווה גשר בין ישראל לרש"פ ושתשפיע על הרש"פ לחזור לשולחן המשא ומתן עם ישראל במטרה להגיע להסדר מדיני מוסכם. אפשר שזה יקרה רק לאחר ירידתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מן הבמה הפוליטית

שת"פ בין איראן ל"אחים המוסלמים"

הסכנה לישראל ולמשטרים הערבים המתונים במזה"ת נובעת משיתוף הפעולה של איראן השיעית עם תנועת "האחים המוסלמים" הסונית.
רק השבוע קיבלנו דוגמא מוחשית נוספת לכך כאשר ממשלת עיראק השיעית דחתה את בקשת מצרים והליגה הערבית להכריז על תנועת "האחים המוסלמים" בעיראק כתנועת טרור.

אחמד מולא טלטל דובר ממשלת עיראק אמר ב-25 באוקטובר לאמצעי התקשורת:

"ההתייחסות לכל קבוצה בעיראק כארגון טרור היא רק לאחר שהקבוצה הזו עשתה פעולות טרור נגד האזרחים או לאחר שהרימה את נשקה כנגד המדינה. היחס של ממשלת עיראק ל"אחים המוסלמים" איננו קשור למה שקורה איתן בממשלות אחרות במדינות העולם".

תמונה : הצהרת דובר עיראק
תמונה : הצהרת דובר עיראק

איראן וטורקיה, המובילה את ציר "האחים המוסלמים" גינו את הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, השיח' מוחמד בן זאיד משתדל מאז שלא להתעמת מילולית עם איראן, אך קיימת מתיחות גדולה מאוד בין איחוד האמירויות לטורקיה.

לאיראן יש שתי שלוחות מזויינות חשובות המשתייכות לתנועת "האחים המוסלמים" והן חמאס והג'יהאד האסלאמי הפועלות מרצועת עזה.

איראן בלחץ

איראן נתונה בלחץ רב מאז השגת הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות אשר נותן לישראל גושפנקא רשמית להקמת ברית צבאית עם איחוד האמירויות ומדינות נוספות באזור נגדה.

לא רק שר המודיעין הישראלי אלי כהן דיבר על הקמת ברית אזורית ישראלית עם מדינות ערביות בחסות ארה"ב.

שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו אמר ב-6 בספטמבר כי הדיאלוג שהיה לו עם ראש הממשלה נתניהו ועם יורש העצר של אבו דאבי השיח' מוחמד בן זאיד והנשיא טראמפ עסק "ברגע ההיסטורי" בין ישראל לאיחוד האמירויות והגעת 2 הצדדים להסכם על הקמת "ברית נגד איראן להגנה על השטחים האמריקנים והמזה"ת".

מדבריו של שר החוץ האמריקני עולה כי הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות הוא למעשה ברית מדינית-צבאית נגד איראן שמטרתה בין היתר להגן על ארה"ב, בכך שונה ההסכם מהסכמי שלום אחרים שחתמה ישראל עם מצרים ועם ירדן.

.

אין פלא שהאירנים בלחץ. דו"ח אירני שפורסם ב-5 בספטמבר באתר האירני "ג'אדה אירן" הזהיר מפני הסכנה של היעדים הבלתי מוצהרים של ההסכם בין איחוד האמירויות לישראל ומהאפשרות שישראל תשיג דריסת רגל במפרץ, דבר שיאיים באופן ישיר על ביטחונה של איראן.

“איראן תגיב לכל איום ישראלי מהמפרץ”

הדו"ח העריך שההסכם עלול להביא להקמת בסיס צבאי ישראלי בתוך איחוד האמירויות שיהיה מופנה נגד איראן.

להערכת מחברי הדו"ח, ישראל בחרה באיחוד האמירויות בגלל קרבתה למתקנים האסטרטגיים של אירן, כמו שדות הנפט, הנמלים והכורים הגרעיניים שלה.

איראן תיאלץ, נאמר בדו"ח, לנקוט אמצעי נגד צבאיים כפי שהודיע לפני כמה ימים חוסיין סלאמי מפקד "משמרות המהפכה" האירניים וטהרן תיצור בריתות חדשות כדי להתמודד עם ההשפעה הישראלית במפרץ.

גורמים במפרץ טוענים כי איראן חוששת מכך שישראל תבנה בסיסי מודיעין באי סוקוטרה מדרום לתימן, שנמצא בשליטת איחוד האמירויות, דבר שיאפשר לה פיקוח על התנועות האירניות מהמפרץ הפרסי דרך מיצרי באב אלמנדב ועד למדינות קרן אפריקה.

תמונה: האי סוקוטרה // מקור: גוגל מפות
תמונה: האי סוקוטרה // מקור: גוגל מפות

עתה הצטרפה לברית נגד איראן גם סודאן, שהיו לה בעבר קשרים הדוקים עם איראן בתקופתו של הרודן עומר אלבשיר. הצטרפות סודאן אל ציר הנורמליזציה עם ישראל מחזקת את סיכויי הקמת הברית האזורית החדשה, ככל שיצטרפו מדינות נוספות לתהליך תתחזק הברית נגד איראן ונגד תנועת "האחים המוסלמים".

למדינות האלה שחתמו על הסכמי נורמליזציה עם ישראל יש דאגות ביטחוניות ושיקולים צבאיים דומים לאלה של ישראל, וזו בהחלט סיבה טובה שיכולה להביא את ממשל טראמפ להקים ברית אזורית נגד איראן על בסיס השתתפותן של מדינות המפרץ ומדינות ערביות נוספות .

מי שיכול בעתיד להוביל את הברית הזו הינו יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, "האיש החזק" בממלכה שאמור להפוך למלך הבא של סעודיה ומוביל קו ניצי נגד איראן ונגד "האחים המוסלמים".

לכן, חשוב מאוד לצרף בהקדם את סעודיה לברית האזורית הזו, זו אחת הסיבות שממשל טראמפ וישראל משקיעים מאחורי הקלעים מאמצים כבירים להעלות גם את סעודיה באופן גלוי על מסלול הנורמליזציה עם ישראל.

.

.