עבור לתוכן העמוד
Menu

בגלל תמונה אחת: נסגר עיתון שפרסם תמונת כף יד של המנהיג העליון

העיתון "כליד" פרסם כתבה על קו העוני במדינה עם תמונת כף היד של המנהיג ונסגר בהוראת מועצת העיתונות • קצב העוני באיראן עולה מדי שנה

יומיים לאחר שהעיתון "כליד" (מפתח) פרסם בכותרתו תמונה גרפית של ידו של ח'אמנהאי, איראן, בכתבה על קו עוני, הוועדה המפקחת על העיתונות במדינה, שללה את אישור הוצאת העיתון לעד.

מזכיר הוועדה המפקחת אישר את הידיעה מבלי לציין את הסיבה בשעה שבכירים אחרים בוועדה ציינו כי התמונה "החצופה" הייתה הסיבה. העיתון "כליד" החל לצאת לאור באפריל 2015 . חבר המג'לס לשעבר, עטאאללה חכים-פור (Ataollah Hakimipur) שימש כמנכ"ל ומנצור ביטאראף (Mansur Bitaraf) כעורכו.

האקרים טוענים: הגענו למידע אישי של בכירי קהילת המודיעין

חוק העיתונות האיראנית קובע אם הוועדה המפקחת על העיתונות ( (Press Supervisory Committee תמצא מקרה "מעליב" כלפי המנהיג, היא רשאית לבטל את אישור ההוצאה לאור של העיתון ובנוסף האחראים של העיתון יועמדו לדין.

עשרות עיתונאים איראנים מוחזקים בכלא. פקידי ממשל איראניים רגישים מאוד לכל ביקורת על המנהיג, ופעילים פוליטיים הקוראים להדחתו או להתפטרותו, נעצרים ונידונים לתקופות מאסר ארוכות. מחמד נוריזאדה, פעיל פוליטי המתנגד לח'אמנהאי, ששרת במשה"מ, עצור שנים ארוכות ועובר עינויים קשים בגלל הביקורת שהשמיע על מנהיג המשטר.

מחמד נוריזאדה
מחמד נוריזאדה

על פי הדו"ח השנתי האחרון של הארגון "עיתונאים ללא גבולות", איראן מדורגת במקום ה-174 מתוך 180 מדינות במונחי חופש של העיתונות.

העיתון המזוהה עם המחנה הרפורמיסטי, פרסם ב-6.11 מאמר על בסיס תחקיר שטח ודו"חות ממשלתיים, תחת הכותרת "מיליוני משפחות איראניות מתחת לקו העוני". העיתון בצד התחקיר השתמש בתמונה גרפית שבה נראה יד של אדם הדומה בצורה כמעט מוחלטת ליד של המנהיג ח'אמנהאי בעת חתימת מכתבים.

בעקבות התדרדרות המצב הכלכלי באיראן, גברה בשנים האחרונות הביקורת הציבורית על חלקו של ח'אמנהאי במשברים כלכליים ובהתפשטות העוני והשחיתות.

אבואלפצ'ל ק'דיאני, פעיל פוליטי ומבקר בוטה של המנהיג העליון של איראן, אשר בעצמו היה איש משמרות המהפכה, התייחס יומיים קודם לכן במכתב לחלקו של ח'אמנהאי במשברים כלכליים שהובילו "למותם השקט של רבים מבני אדם" מתת תזונה. הוא ציין במכתבו כי ח'אמנהאי הוא האשם העיקרי בהתפשטות שחיתות, התמכרות וזנות במדינה וכי לרבים לא נותרה ברירה כדי למצוא אוכל.

מפת יעדי הביניים של חמאס בדרך לשחרור פלסטין

בכירי הממשלה האיראנית אישרו בימים האחרונים כי מספר האזרחים הנמצאים מתחת לקו עוני  הוכפל בשלוש השנים האחרונות.

האינפלציה השנתית עברה את הקו 45% ומיליוני אזרחים שלא יכולים להשכיר דירות בגלל עלייה של מאות אחוזים במחירי דיור מאז יציאת ארה"ב מהסכם הגרעין שגרמה לצניחה גדולה בשער הריאל האיראני, עברו לגור בשכונות פחונים בפרברי ערים.

בשעה שהכנסת זוג פקידים ממשלתיים או מורה עם ותק מגיע ל-120 דולר בלבד, ע"פ הדוחות הממשלתיים משבוע שעבר, מינימום ההוצאות של משפחה בת 4 נפשות עומד על מעל  450 דולר.

כתוצאה מהחמרה רצינית בהתפשטות העוני, מיליוני צעירים לא מתחתנים, קצב הילודה קטן בשלוש השנים האחרונות ומאות אלפי איראנים משכילים, כולל רופאים מומחים, עומדים בתור לברוח מאיראן בתקווה לגור במדינות מערב או באסיה הרחוקה ואף בהודו.