עבור לתוכן העמוד
Menu

בגדה נערכים עם נשק ליום שאחרי עבאס

פעילים של פת"ח בגדה החלו להתחמש בנשק מחשש להתנגשויות מזויינות במסגרת קרב הירושה על תפקיד יו"ר הרש"פ • מתחזק מעמדו של מחמוד אלעאלול במסגרת קרב הירושה אך אין ודאות שיו"ר הרש"פ ימהר לסמן את יורשו למרות מצבו הבריאותי הרעוע

עפ"י גורמים בכירים בפת"ח,התוצאה המיידית של אשפוזו של מחמוד עבאס, בפעם השלישית בתוך שבועיים בבית בחולים ברמאללה, הייתה מרוץ התחמשות של פעילים של פת"ח ברחבי הגדה בכלי נשק מחשש לפרוץ התנגשויות מזויינות בין הקבוצות השונות, שבראשן עומדים בכירים בפת"ח המתחרים בינהם על תפקיד יו"ר הרש"פ.

כלי הנשק נרכשים מסוחרי נשק בגדה ומעבריינים ב"שוק השחור" של עבריינים מקרב ערביי ישראל ומועברים למחנות הפליטים ולכפרים.

גורמים בפת"ח מסרו כי מוחמד דחלאן, בכיר פת"ח שגורש ע"י מחמוד עבאס מהתנועה ושומר על פרופיל נמוך מאוד בשבועות האחרונים, פועל מאחורי הקלעים באינטנסיביות כדי לחמש בנשק את פעיליו במחנות הפליטים בגדה.

על רקע התופעה הזו והוואקום שיש היום בנושא הירושה בגלל שמחמוד עבאס לא מינה לעצמו סגן כיו"ר הרש"פ, צפויה לגבור הדרישה בצמרת פת"ח ממחמוד עבאס שיכריע בקרב הירושה, וימנה לעצמו סגן או שיביא המלצה למועצה המרכזית של אש"פ הנתונה למרותו כדי שתבחר את היורש.

גורמים בפת"ח אומרים כי מחמוד עבאס נהנה מסמכות בלתי מעורערת בתנועה והוא היחיד שיכול להכריע בקרב הירושה בגלל הכוח שיש לו וניסיונו ההיסטורי בפת"ח ובאש"פ, אחרת העניינים יצאו מכלל שליטה והגדה עלולה להתדרדר לשפיכות דמים ומאבקי כוח בלתי פוסקים בין בכירי תנועת פת"ח בקרב על כס השלטון.

נראה כי בכיר פת"ח מרוואן ברגותי, הכלוא בישראל לאחר שהורשע במעשי רצח של אזרחים ישראלי ונדון ל-4 מאסרי עולם יצא ממשחק  קרב הירושה. מחמוד עבאס לא אוהב אותו בלשון המעטה והסיכויים שהדרג המדיני הנוכחי בישראל ישחרר אותו מהכלא נמוכים מאוד.

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, הדיח את ד"ר נאצר אלקידווה, אחיינו של ערפאת והשגריר הפלסטיני לשעבר באו"ם, מהועד הפועל של אש"פ, במחאה התפטר אלקידווה מהועדה המרכזית של פת"ח ונראה כי גם הוא יצא מהמשחק הפוליטי בשלב זה.

מאידך גיסא, חברי הוודעה המרכזית של פת"ח הכשילו את כוונתו של מחמוד עבאס למנות את ראש הממשלה, ראמי חמדאללה, לחבר בועד הפועל של אש"פ והם מתנגדים למינויו כיו"ר רש"פ זמני עד לעריכת בחירות כלליות.

מי שמוביל את המהלכים נגד חמדאללה הינו עזאם אלאחמד, חבר הועד הפועל של פת"ח הידוע בשנאתו האישית אל ראש הממשלה שנעדר בסיס תמיכה של התנזים של פת"ח.

מבין שני המועמדים המובילים לרשת את מחמוד עבאס שהינם מחמוד אלעאלול וג'בריל רג'וב, מתחזק באחרונה מעמדו של מחמוד אלעאלול, סגן יו"ר תנועת פת"ח, על רקע חוסר האמון של מחמוד עבאס בג'בריל רג'וב.

מחמוד עבאס הינו האחרון מדור המייסדים של אש"פ ואחריו מבחינה היסטורית מוביל מחמוד אלעלול שהיה בכיר במנגנון "הגזרה המערבית" של פת"ח. הוא נחשב לאיש הממסד הצבאי של פת"ח  שעבד בצמוד לח'ליל אלווזיר (אבו ג'יהאד) ראש הזרוע הצבאית של פת"ח שחוסל בתוניסיה ע"י ישראל ותכנן פיגועים רבים נגד ישראל, הרוקרד שלו מעניק לו לגיטימציה רבה בשורות פת"ח וברחוב הפלסטיני.

באחרונה מינה אותו מחמוד עבאס לתפקיד ממלא מקום כיו"ר תנועת פת"ח במקרה של נבצרות מצדו עד לעריכת בחירות לראשות התנועה.

ג'בריל רג'וב מרבה באחרונה להופיע באמצעי התקשורת הפלסטינים והערבים, להגן על מחמוד עבאס ולהתחנף אליו אך יו"ר הרש"פ איננו בוטח בו.

מחמוד עבאס לא הסכים להכליל את רג'וב בועד הפועל החדש של אש"פ ויש לו טענות רבות על כך שג'בריל רג'וב מסבך את יחסי הרש"פ עם מצרים.

לדוגמא, ב-22 במאי הצהיר רג'וב באמצעי התקשורת כי "ההקלות של מצרים לרצועת עזה הן "חשודות" ומטרתן לחזק את הפילוג הפנימי".

לפני כשנה וחצי גורש ג'בריל רג'וב ממצרים על רקע ביקורת חריפה שמתח על הנשיא א-סיסי התומך במועמדותו של מוחמד דחלאן כיורשו של מחמוד עבאס.

עפ"י דיווח בעיתון "אלחיאת" מה-24 במאי, ג'בריל רג'וב סבור גם שמחמוד עבאס "ניפח" את כוחו של  עזאם אלאחמד והעניק לו מעמד באש"פ שהוא איננו ראוי לו.

מצבו של מאג'ד פרג' ראש המודיעין הכללי בגדה בקרב הירושה איננו ברור, הוא מקורב למחמוד עבאס ונהנה מתמיכת ארה"ב, ישראל ומדינות ערב ועדיין קיימת האפשרות שמחמוד עבאס יסמן אותו כיורשו.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס רוצה להחזיק ברסן השלטון עד ליומו האחרון ולכן איננו ממנה לו יורש,בדיוק כפי שעשה יאסר ערפאת, אשר יום לפני מותו זימן אליו לבית החולים בפאריז את מחמוד עבאס וביקש ממנו להחליף אותו בתפקיד עד לעריכת הבחירות.

בינתיים המתח גובר ומבעבע מתחת לפני השטח, בכירי פת"ח מודאגים ממצב בריאותו של מחמוד עבאס והם נערכים לתרחישים הגרועים ביותר נוכח המחלוקות הקשות בצמרת פת"ח.

ספק אם מחמוד עבאס ייענה לבקשות למנות לעצמו כבר עכשיו סגן או לסמן את היורש, הוא איננו רוצה להפוך ל "ברווז צולע" והוא נהנה משיטת "הפרד ומשול" שהוא אימץ ביחס לבכירים בפת"ח.