עבור לתוכן העמוד
Menu

באש"ף מדברים על "התנתקות" בחמאס חוששים

למרות סוף שבוע רגוע יחסית ברצועת עזה, המצב הביטחוני עדיין מתוח וראש המודיעין המצרי צפוי להגיע לעזה השבוע כדי לנסות ולהרגיע את המצב • האיחוד האירופי, מצרים וישראל מודאגים מכוונת מחמוד עבאס להעביר בכינוס המועצה המרכזית של אש"פ החלטות שיביאו לפיצוץ ברצועת עזה

עפ"י גורמים בחמאס, אירועי יום שישי האחרון על גבול הרצועה מעידים כי ארגון חמאס וישראל אינם מעוניינים בהתדרדרות לעימות צבאי כולל. שני הצדדים גילו איפוק, ישראל לא עשתה שימוש בעשרות הטנקים והנגמ"שים שהורידה לגבול הרצועה וארגון חמאס מצדו הרחיק רבים מהמפגינים מגד הגבול, בסופו של דבר הסתיים יום ההפגנות ללא הרוגים.

עיתון "אל-אח'באר" הלבנוני דיווח ב-20 באוקטובר כי ראש המודיעין המצרי הגנרל עבאס כאמל יגיע לרצועת עזה במחצית השבוע בתנאי שישתפר המצב הביטחוני ותסתיים המתיחות עם ישראל.

מצרים ממשיכה במאמצי התיווך כדי להשיג רגיעה בין ישראל לארגון חמאס, אבל המצב הביטחוני שברירי מאוד, שיגור בלוני התבערה נמשך ולא ברור אם האופן שבו נהג ארגון חמאס ביום שישי האחרון, שעה שהרחיק מפגינים מגדר הגבול, יחזור על עצמו בשבועות הקרובים.

ארגון חמאס נחוש להשיג את משימתו העיקרית שהיא הסרת המצור, בכיר חמאס אחמד בחר אמר כי "המתנחלים" בישובי עוטף עזה לא יחושו ביטחון אלא לאחר שיוסר המצור מעל הרצועה.

"צעדות השיבה" ימשכו  ועיתון "אלחיאת" דיווח ב-20 באוקטובר כי הנהגת חמאס דחתה את בקשת המודיעין המצרי להפסיק את הצעדות ולהתרחק מגדר הגבול.

ישראל הכילה את אירוע שיגור 2 הרקטות בשבוע שעבר לעבר באר שבע ומרכז הארץ בשבוע שעבר ולא החריפה את התגובה, והקבינט הביטחוני אותת לחמאס כי איננו מעוניין בהסלמה, גם ארגון חמאס הוכיח בסוף השבוע כי הוא שולט באופן מלא ב"גובה הלהבות" בגבול הרצועה.

מי שמנסה לדחוף את הצדדים למלחמה הינו יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שמצפה שישראל תעשה עבורו את העבודה ותמוטט את שלטון חמאס ברצועה.

 

כינוס המועצה המרכזית של אש"פ

 

המזימה של יו"ר הרש"פ לסבך את ישראל וחמאס במלחמה ידועה לכל הצדדים.לכן הגיעו ישראל, חמאס, מצרים, קטאר והאו"ם להסכמה לעקוף את מחמוד עבאס ולספק סולר תעשייתי לתחנת הכוח בעזה, לצורך הגדלת אפסקת החשמל ברצועה, מעל ראשו של יו"ר הרש"פ.

אולם מחמוד עבאס אינו אומר נואש והוא מנסה להשתמש בכלים העומדים לרשותו כדי להגביר את הלחץ על הנהגת חמאס וגם על ישראל.

בשבוע שעבר  כינס מחמוד עבאס את המועצה המהפכנית של תנועת פת"ח אשר קיבלה החלטה להמליץ למועצה המרכזית של אש"פ שתתכנס ב-26 בחודש לפזר את המועצה המחוקקת (פרלמנט), שבה יש רוב לחמאס של שני שלישים, בנימוק כי המועצה המרכזית של אש"פ היא שהחליטה על הקמת הרש"פ ב-1994 ולכן יש להעביר אליה את סמכויות המועצה המחוקקת.

מחמוד עבאס מנסה באמצעות ההחלטה הזו לשלול את הלגיטימיות של חמאס ואת טענתה ל "שותפות שלטונית" עם הרש"פ.

המועצה המרכזית של אש"פ אמורה לדון בעוד כמה הצעות הקשורות לרצועת עזה.

א.הפסקת הסיוע הכספי החודשי של הרש"פ לרצועת עזה בסך 96 מיליון דולר,הקיצוץ הזה יפגע קשות בתחומי הבריאות, החינוך והרווחה ברצועת עזה, מחמוד עבאס טוען כי הרש"פ איננה הכספומט של רצועת עזה.

ב.הפסקת תשלום משכורות לעשרות אלפי פקידים ברצועה.

ג.הפסקת העברות כספים לבנקים ברצועה בהוראת רשות המטבע הפלסטינית.

 

גם היחסים בין הרש"פ לישראל יעמדו במרכז הדיונים של המועצה המרכזית של אש"פ.

נביל שעת', יועצו לעניינים בינלאומיים של יו"ר הרש"פ אמר לסכונות הידיעות הפלסטינית "מען" ב-16 באוקטובר כי "מחמוד עבאס נוטה לבטל את ההסכם הכלכלי המכונה "הסכם פאריז"."

עפ"י גורמים בכירים בפת"ח, המועצה המרכזית של אש"פ תקבל החלטה להקים ועדה שתלמד את כל פרטי ההסכמים עם ישראל ותציע דרכים ליישום  המלצות באופן מיידי או הדרגתי.

באש"פ מתחילים להשתמש במונח חדש "התנתקות" מישראל (אינפיכאכ-בערבית).

בקשר לתיאום הביטחוני עם ישראל, נראה שמחמוד עבאס חושש מאוד שביטול ההסכם הזה יהפוך לבומרנג ויפגע ברש"פ יותר מאשר בישראל, אך הוא מתכוון להעביר החלטה במועצה המרכזית שמתנה את המשך התיאום הביטחוני בין הרש"פ לישראל בכך שישראל תתחייב מחדש שלא  להכניס את כוחות צה"ל לשטחי A בגדה, שבה עפ"י הסכמי אוסלו יש לרש"פ שליטה ביטחונית ואזרחית מלאה.

 

בארגון חמאס נערכים להילחם בהחלטות המועצה המרכזית של אש"פ הקשורות לרצועה, ישראל ומצרים פועלות כדי למנוע את הפסקת הסיוע הכספי וגם האיחוד האירופי הזהיר את מחמוד עבאס מנקיטת צעדים שיביאו לפיצוץ ברצועה.

ארגון חמאס העביר למצרים מסר כי המשך הלחץ על רצועת עזה יביא לפריצת הגבול למצרים ולישראל ע"י עשרות אלפי פלסטינים וכתוצאה מכך לאלפי הרוגים.

לכן, מחמוד עבאס יודע היטב את תמונת המצב והשאלה אם הוא יסתכן בביצוע המהלכים האלה שאמורים לעלות בדיוני המועצה המרכזית של אש"פ.

סביר להניח שהוא ידרוש תשלום מישראל וממצרים עבור קבלת החלטות "מתונות" בדיוני המועצה המרכזית או דחיית יישום החלטות שיתקבלו בקשר לרצועת עזה.

מחמוד עבאס הופך שוב, למרות חולשתו, לגורם שיכול להשפיע ישירות על המצב הביטחוני ברצועת עזה וכל הצדדים צריכים עכשיו להמתין למוצא פיו.