עבור לתוכן העמוד
Menu

באיראן שוב יורים על מפגינים

בעקבות רצף של אסונות טבע במחוז באיראן החלו הפגנות נגד המשטר במחאה על המצב • לפי דיווחים שונים נהרגו 5 מפגינים

מתרבות הידיעות מרחבי איראן על הפגנות וירי על מפגינים עיקר בחבל חוגיסטאן בעקבות המצב הקשה באזור. לפי דיווחים שונים בעיר סוזנגרד הסמוכה לגבול עם עירק, נפתחה אש על מפגינים שיצאו לרחוב אשר יצאו לרחוב בלילה נוסף של הפגנות כדי למחות נגד מחסור במים בדרום מערב מחוז אחוואז.

מקרי האלימות נגד המפגינים התפשטו לעיירות נוספות באזור. ב-19 ביולי פורסמו צילומים שהפיצו פעילים הציגו מטוס עם כוחות איראניים מיוחדים הנוחתים בשדה התעופה הבינלאומי אחוואז.

ברשתות החברתיות הפעילים שיתפו סרטונים של הפגנות המשתרעות מפאתי אחוואז למרכז העיר המחוז.

קול הירי לפיזור המפגינים נשמע ברגעים הראשונים של הסרטונים.

בינתיים, העיר חמידיה הייתה עדה למחאות מחודשות נגד דיכוי המפגינים בכמה ערים אחרות.

בסרטונים מ-18 ביולי נראו שוטרים יורים לעבר מפגינים בסוסנגרד, מרכז ההפגנות במחוז חוזיסטן, שם מפגינים בערים נגד מצב המים באזור הנהרות קארון וקרכה הרחק מהאזור ועמוק לשטח איראן.

בצילומים נראה שוטרי מהומות על אופנועים שיורים לעבר מפגינים. באחד הקליפים שוטר יורה באקדח לאוויר; לפחות ירייה אחת אחרת נשמעת.

בחלק מהצילומים ניתן לראות אנשים פצועים, ולפחות תושב אחד נהרג בעיר שנשאר בין שני סניפי קרכח.

עדי ראייה אמרו כי התכתשויות בין מפגינים לכוחות המשטרה, שהחלו ביום ראשון בערב, נמשכו גם עם שחר יום שני. הם דיווחו על כוחות משטרה שהשתמשו בגז מדמיע, תרסיס פלפל, כדורי גומי ואלות להפצת המפגינים.

 

באחד הקליפים שהסתובבו באופן נרחב, ניתן לשמוע את יללותיה של אישה שהוכה על ידי השוטרים, למרות האישור המתמיד שלה שהמחאות היו שלוות.

גורם מקומי אמר ב-17 ביולי כי אדם נהרג במהלך הפגנות יום שישי בעיר שדגאן (אל-פלחיה) בחוז'סטאן לאחר שנורה בטעות על ידי מפגינים חמושים. פעילים דיווחו שהוא נורה למוות על ידי כוחות הביטחון.

דרישת עבאס: חזרה לסטטוס קוו שלפני האינתפידה השנייה

"במהלך העצרת ירו פורעים באוויר כדי לעורר את האנשים, ולמרבה הצער אחד הכדורים פגע באדם שנכח במקום והרג אותו", נכתב בסוכנות הידיעות הממלכתית IRNA .
פקידי רניאן בעבר האשימו את מותם של מפגינים במפגינים אחרים.

המפגין ההרוג זוהה כמוסטפה נאמאווי, בן 30. בחוז'סטאן מתגוררת אוכלוסייה ערבית אתנית גדולה.

האינטרנט באזור הואט
האינטרנט באזור הואט

פעילים דיווחו על שני מקרי מוות נוספים ביום שבת שהרשויות טרם התייחסו אליהן.

סוכנות הידיעות פעילי זכויות האדם (HRANA), אתר חדשות המנוהל על ידי תומכי זכויות האדם האיראניים, ציטטה מקורות מקומיים, ודיווחה כי האזרח קאסם כוזירי, בן 23, נפטר בבית החולים ביום שבת לאחר שנורה על ידי כוחות הביטחון בעיירה קוט עבדוללה ביום שישי.

אזרח נוסף, עלי מזרע, נפטר ביום שבת לאחר שנורה על ידי כוחות הביטחון באחוואז, כך דיווח HRANA, תוך ציון מקורות מקומיים.

 

שלושת ההרוגים בהפגנות
שלושת מההרוגים בהפגנות

חלק ממשתמשי המדיה החברתית דיווחו גם על ירידה משמעותית במהירות האינטרנט בחוז'סטאן ביום שבת. איראן סגרה את הגישה לאינטרנט למספר ימים במהלך הפגנות נרחבות נגד הממשלה בשנת 2019.

משבר המים הרס את החקלאות וגידול בעלי החיים וגרם להפסקות חשמל אשר עוררו הפגנות בכמה ערים בתחילת החודש.

הרשויות האשימו את המחסור במים בבצורת קשה, אך המפגינים טוענים כי הממשלה אשמה. פעילים מחוז'סטאן מאשימים את משבר המים במה שהם מכנים המדיניות המפלה של הממשלה – כמו העברת מים מוגזמת מחוז'סטאן למחוזות פרסיים אתניים – שלדבריהם נועדה לשנות את הדמוגרפיה של האזור.

ההפגנות בחוז'סטאן מגיעות כאלפי עובדים במגזר האנרגיה המרכזי באיראן פתחו בשביתות לשכר ולתנאי עבודה טובים יותר.

מפגינים בעיר סוזנגרד (אל-ח'פג'איה) צעדו לעבר לשכת המושל המקומית בשבת מאוחרת, וקראו בערבית "לא נשפיל", על פי סרטונים ששותפו ברשתות החברתיות.

מפגינים בסוסנגארד התאספו גם מחוץ לביתו של נציג העיר בפרלמנט, קאסם סעדי, תוך קריאת "מוות לסעדי", הוקרן סרטון אחר.

ב-21 ביולי דווח כי מספר ההרוגים עלה לחמש. במהלך היום הראשון של החג באיראן, כאשר פעילים ברשתות החברתיות שיתפו קטעי וידאו של אנשים שקראו "מוות לח'אמנאי" בכמה הפגנות ברחבי אזור דרום מערב.