עבור לתוכן העמוד
Menu

באיראן מתכוננים ל"יום ירושלים" בסימן "לא לעסקת המאה"

הערב יצוין באיראן ובמקומות נוספים "יום ירושלים" וכל הגופים ברחבי המדינה מציינים את הקשר והרצון "לשחרר את פלסטין" • המנהיג העליון תקף בחריפות את "עסקת המאה"

ערב ציון יום ירושלים הבינלאומי באיראן, מדגישים מנהיגי איראן משה"מ כי "עסקת המאה" עליה עתיד להכריז ממשל טראמפ לעולם לא תתממש  ומתייצבים לימין הפלסטינים וחוזרים על מחויבותם ל"סילוק הציונים מפלסטין".

(#לא לעסקת המאה בפרסית וערבית[2]
(#לא לעסקת המאה בפרסית וערבית[2]
כמדי שנה  ביום שישי האחרון של חודש הרמצ'אן  (השנה ב-31 מאי) מציינים והריכוזים השיעים, מחוצה לה (כולל בכמה מבירות אירופה)  את "יום ירושלים העולמי" ("יום אלקדס"). יום זה מצוין כל שנה מאז שנת 1979 בהתאם להחלטת מחולל המהפכה האסלאמית,  ח'מיני וממשלת איראן, בכדי לבטא את כמיהתם של כל המוסלמים ל"שחרור ירושלים".

משנתו של ח'מיני נגד מדינת ישראל ממשיכה להוות עוגן המכתיב, מגדיר ומעצב גם בהווה את יעדי ייצוא המהפכה המפכה האסלאמית והחתירה למימושם הלכה למעשה –  ובמסגרתם גם את הנצחת העויינות והשנאה הבסיסית לישראל והקריאות להשמדתה.

(ח'אמנהאי מחויב למורשת יום ירושלים של ח'מיני. מקור בסיג' ניוז) [3] :
(ח'אמנהאי מחויב למורשת יום ירושלים של ח'מיני. מקור בסיג' ניוז) [3] :
"יום ירושלים" מצוין בתהלוכות המוניות (בדרך כלל לאחר גיוס והסעות מאורגנות מטעם המשטר ומנגנוניו) ונאומים מתלהמים בהם מושמעות סיסמאות "מוות לישראל" קריאות לחיסולה וכן קריאות בגנות ארה"ב ("מוות לארה"ב") וסעודיה, השותפה לשיטת האיראנים ל"מזימות" ארצות הברית וישראל באזור ולסנקציות הקשות המוטלות עליה  .

ח'אמנהאי : "עסקת המאה" של טראמפ תכשל

מנהיג איראן אמר (29 מאי) כי השתתפות המונית בתהלוכות "יום ירושלים להגנת פלסטין חשובה תמיד, אך השנה חשיבותה גוברת נוכח מעשיהם הבוגדניים של כמה מגרורותיה של ארצות הברית באזור שיחד רקמו את "עסקת המאה"…ברי, כי עסקה זו לעולם לא תצא אל הפועל וארצות הברית וגרורותיה צפויות לנחול כישלון חרוץ"[4]. ח'אמנהאי הוסיף,  כי בשונה מהפעמים הקודמות (של הצעות לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני) הממשל האמריקני אומר בפומבי כי הם רוצים למחוק את הסוגיה הפלסטינית לגמרי ולהורידה מסדר היום העולמי, אך הם צפויים להיכשל גם בכל".

רוחאני הוסיף: "עסקת המאה  ? "כישלון ופשיטת הרגל של המאה"

נשיא איראן, רוחאני, הגדיר את "עסקת המאה ב"כישלון ופשיטת הרגל של המאה" ו"מזימה נגד עמי האזור". הוא אמר בהתבטאות חריגה כי בעוד  שבעבר אחזו הפלסטינים באבנים כדי להגן על עצמם, עתה יש בידם אמצעים שביכולתם לתת תשובה מוחצת לישראלים…כיום הם יכולים להגיב על טילים בירי טילים, עד כדי כך שלאחר 48 שעות ישראל נאלצה לסגת ומערכת כיפת ברזל לא יכלה להתמודד עם מטר הטילים של הלוחמים הפלסטינים". רוחאני הוסיף, כי חשיבותו האמיתית של "יום ירושלים" היא שאיראן מעולם לא שכחה את ירושלים ואת אלה הנתונים לדיכוי מתמשך בסוריה, לבנון עיראק ותימן  ולעולם לא תפקיר אותם לגורלם".

רוחאני, ברוח דברי ח'אמנהאי, אמר כי יום ירושלים השנה שונה מזה שצויין בעבר "אוייבי פלסטין וירושלים ניסו לחתור תחת קדושתה במהלך השנה האחרונה והכריזו כי הם מכירים בה כבירתו של הכובש ואף העבירו את שגרירותם אליה…על רקע זה ההפגנות השנה תהיינה מרהיבות ומרשימות יותר מבעבר"[5].

"שה"ח האיראני צייץ :

"ירושלים אינה אמריקנית כדי לותר עליה , לא של ישראל כדי לקחתה ולא של משתפ"יות (מדינות המפרץ) כדי לקנות אותה…ירושלים שייכת לפלסטין והפלסטינים. ההיסטוריה כבר הוכיחה שמי שניסה להתעלם מכך נדון לכישלון צורב. איראן עומדת לצד פלסטין"[6].

בהודעה שפרסמו משמרות המהפכה לקראת "יום ירושלים" הוגדרה "עסקת המאה של הנשיא טראמפ כ"ג'אהליה מודרנית" (ג'האליה היא תקופת הבורות שקדמה לאסלאם) המכוונת "להרוס את פלסטין ולהבטיח את בטחונה של "הישות המזויפת והכובשת את פלסטין". עוד נכתב בהודעה, כי בעזרת אללה, "המזימה שרקמו ארצות הברית, בעלות בריתה והציונים נגד פלסטי, תסוכל על ידי ההתנגדות המבורכת של המדוכאים וחסרי ההגנה בפלסטין ובעזרת נחישותה ותמיכתה של האומה האסלאמית ובמיוחד העם האיראני". אשר לפתרון, מציינת הודעת משה"מ ברוח התוכנית המדינית האיראנית עליה חזרו גם נשיאי איראן ומשמעותה בפועל חיסול מדינת ישראל כמדינה העם היהודי, כי  "הפתרון היחיד לסוגיית פלסטין הוא גרוש הכובשים , סילוק הציונים מהאדמות הכבושות ת החזרתם של הפליטים הפלסטינים, עריכת בחירות חופשיות תוך מימוש זכותם של הפלסטינים להגדרה עצמית"[7].

"פלסטין" – קו ההגנה הראשון של איראן

מאחורי התמיכה האיראנית ב"פלסטין"  ובארגוני הטרור הפועלים ל"שחרורה" במסגרת "חזית ההתנגדות", עומדים מניעים אידיאולוגיים ולאומיים-אסטרטגיים . "פלסטין" (כמו גם סוריה ולבנון)  מהווה נדבך מרכזי בתפיסת הביטחון הלאומי של איראן. מבחינתה המאבק המזויין הפלסטיני – "ההתנגדות"  מהווה קו ההגנה ראשון על איראן ומכאן נגזרת תמיכתה הנמשכת בארגוני הג'יהאד הפלסטיני והחמא"ס באמצעי לחימה, אימונים ומימון שוטף והתנגדותה לכל פתרון מדיני בו ממשיכה ישראל להתקיים כמדינה יהודית. לשיטתה של איראן, אם לא תנהל את המערכה נגד ישראל, באמצעות שליח (ומסוריה גם באמצעות כוחות איראניים ומיליציות שיעיות)  הרחק מגבולותיה, היא תאלץ בסופו של דבר להתמודד עם ישראל על אדמתה שלה .

בשנים האחרונות למרות מאמצי גיוס של המשטר באמצעות הסעות המונים ותמריצים, ההפגנות יום אלקדס היו דלילות. בשנה שעברה אף נשמעו סיסמאות, שכבר הדהדו ברחובות טהראן עוד במהלך "המהפכה הירוקה" ביוני 2009 : "לא עזה, לא לבנון, חיי למען איראן" (#نه_غزه_نه_لبنان_جانم_فدای_ایران). ברשתות החברתיות כבר לקראת "יום ירושלים" המצויין ב-31 מאי כבר מתחילות סיסמאות אלה להדהד שוב[8] ולהדגיש גם את מחדלי המשטר בכל הקשור לטיפול בענייני פנים באיראן והתמקדותו בסיוע לגורמי חוץ "יום ירושלים מתקרב…אך תזעקו למען פלסטין… כרמאנשאה נפגעה מרעידת אדמה..גולסטאן מוצפת…לורסטאן מוצפת…בלוצ'יסטאן מתה[9].

בקרב תומכי המשטר ברשתות החברתיות בולטים ההשאתגים "ישראל נפלה", "מוות לישראל", "לא לעסקת המאה" (ערבית ופרסית) , ב"דרך לירושלים"

[1] http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=42675

[2] https://twitter.com/Fanoos1100/status/1133664831276539904

[3] https://tinyurl.com/yyf3gray

[4] https://twitter.com/khamenei_ir/status/1133811369965436928

[5] http://president.ir/fa/109804

[6] https://twitter.com/JZarif/status/1133736861720043520

[7] https://tinyurl.com/IRGCqdStmnt

[8] https://twitter.com/GARDEJAVIDAN2/status/1133878968388661248

[9] https://twitter.com/Katenaaaaas/status/1133865089214423041