עבור לתוכן העמוד
Menu

באיראן מצאו את האשם במשבר הכלכלי – הנשיא רוחאני

התלקחות הרוחות בבאזר בטהראן הציתה מחדש את המחאה בטהראן וברחבי איראן • הסופה המושלמת בדרך ?

 בתחילת השבוע התלקחה מחדש המחאה בכמה ערים מרכזיות באיראן. הפעם היו אלה סוחרי הבזאר בטהראן ובמוקדי מסחר נוספים ברחבי איראן, שמחו בעיקר על הפיחות החד והמהיר בערך המטבע האיראני, הריאל , אל מול המטבע האמריקני, הקיפאון בפעילות הכלכלית והתייקרות הסחורות המיובאות.

תהליך הנסיגה בכלכלה האיראנית הואץ וצפוי להסלים עוד בעקבות הודעתו של הנשיא טראמפ על יציאתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין, השתתן מחדש של הסנקציות על איראן והודעתן מאז של כמה חברות בינלאומיות גדולות כי בכוונתן להפסיק את עסקיהן עם איראן ו/או לא לחתום על חוזים חדשים.

קריקטורה בסוכנות הידיעות "פארס" ובה ביקורת על הנשיא הנופש באתר נופש יוקרתי בעוד שער המטבע האיראני מתרסק והכלכלה במשבר עמוק
קריקטורה בסוכנות הידיעות "פארס" ובה ביקורת על הנשיא הנופש באתר נופש יוקרתי בעוד שער המטבע האיראני מתרסק והכלכלה במשבר עמוק

([1]https://www.farsnews.com/photo/13970404001167/%da%a9%d8%a7%d8%a8%db%8c%d9%86%d9%87-%d8%aa%d9%88-%da%a9%d8%a7%d8%a8%db%8c%d9%86%d9%87)

עיקר המחאה התמקד בבזאר בטהראן, שם סגרו הסוחרים את חנויותיהם וצעדו לעבר בניין הפרלמנט (מג'לס) כדי למחות על המדיניות הכלכלית של הממשלה. סגירת חנויות והפסקת המסחר ארעה גם בכמה ערים גדולות נוספות ובהן טבריז, משהד ואצפהאן. גם באזור הסחר החופשי באי קשם (Gheshm), בפתחם של מיצרי הורמוז, סגרו סוחרים את חנויותיהם והצטרפו לשביתה[1].

הרשתות החברתיות הוצפו בהשאתגים של סוחרים שקראו להצטרף לשביתה הארצית ( #اعتصابات_سراسری). קודם מחאת הסוחרים הופצץ הופץ האשתג ( #ساعت_6 ) בו נקבעה השעה שש ליציאה להפגין ברחובות והיא הוצגה בוראיציות שונות ובהן סממנים מובהקים של מתנגדי המשטר[2]. במקביל, עסק המרחב הוירטואלי האיראני  במשבר המים הפוקד אזורים שונים מדינה.

השמרנים מנצלים המחאה לניגוח הממשלה

בולט, כי כלי התקשורת השמרניים, שבדרך כלל אינן מסקרים את גילויי המחאה נגד המשטר, הפעם החליטו לסקר את מחאת הסוחרים. ככל הנראה בכדי לנגח את הממשלה ואת מחדליה הכלכליים. מזכ"ל גילדת סוחרי הבזאר בטהראן, אחמד כרימי אצפהאני, הפנה אצבע מאשימה כלפי הממשלה ואמר כי "אנו מצפים מהנשיא רוחאני וממשלתו להודות כי הצעדים שנקטו בכל הקשור לכלכלת איראן היו שגויים" וכי המחאה פרצה בשל חוסר היציבות והמשבר הכלכלי ואדישותה של הממשלה לגבי האוכלוסייה והסוחרים[3]

כוחות הביטחון האיראנים ובעיקר יחידות לפיזור הפגנות התפרסו ברחבי טהראן כדי להכיל את אירועים אך נמנעו, ככלל, משימוש בכוח לפיזורן והסתפקו בירי רימוני גז מדמיע. האופוזיציה האיראנית ניסתה להעצים את גובה המחאה אך נראה כי זו בסופו של דבר הוכלה.

הממשלה מצידה פעלה להוריד את ערך הדולר לעומת המטבע המקומי ונגיד הבנק המרכזי האיראני ואליאללה ציף (Valiollah Seyf) הודיע כי איראן תפתח "שוק מקביל/משני" למסחר במטבע חוץ בשערים מוסכמים  (42000 ריאל לדולר) כדי לעזור למגזר הפרטי לייבוא סחורות הנקובות בדולרים ולמנוע קביעת שערי מטבע פרועים על ידי ברוקרים לא מוסמכים[4]. יוזכר כי באפריל קבע הנשיא רוחאני שער זה כדי לבלום את השחיקה בערך הריאל, ללא הצלחה ושערו של הדולר הגיע כבר ל 85000 ריאל ואף למעלה מזה.

רוחאני מותג מערבי

כלי התקשורת באיראן עסקו בהרחבה במשבר הכלכלי אותה חווה איראן ובפתרונות אותן מציעה הממשלה. עיקר חצי הביקורת הופנו אל עבר הנשיא רוחאני שבחר לבלות "להפתעת הציבור"  את חופשתו באתר נופש יוקרתי  בצפון טהראן (  (Tochal mountain resortבעיצומו של המשבר הכלכלי ובעוד הסוחרים ודעת הקהל מצפים לפתרון הבעיות הכלכליות ועליות המחירים. גם מותגי הספורט המערביים של הנשיא היוו מטרה לביקורת – למשל הוא נראה לובש סוויטשירט של UNDER ARMOUR  וכובע של PUMA[5] [6]. כותרת העיתון "וטן אמרוז" (25 יוני) בה נראה הנשיא בבגדי ספורט מערביים,  זעקה : "הכלכלה על סף תהום ורוחאני בטוצ'אל".

רוחאני מסתבך עם מותג מערבי
רוחאני מסתבך עם מותג מערבי

המצב רק יתדרדר

נראה, כי  הגם שלפי שעה מחאת סוחרי הבזאר בערים שונות הסתיימה, הרי ששיפור המצב הכלכלי באיראן אינו נראה באופק. מחאת סוחרי הבזאר המצטרפת למחאות רבות ושונות ברחבי איראן בתקופה האחרונה (נהגי המשאיות, מורים, פועלים, מחאה על זיהום והעדר מים) , מגמה שהואצה בעקבות החלטת הנשיא טראמפ לסגת מהסכם הגרעין עם איראן והשלכותיה המידיות על כלכלת איראן.

סערה מושלמת ?

יחד עם זאת מחאת סוחרי הבזאר, הלב הכלכלי הפועם של איראן לפחות בעבר, היא ייחודית ומהווה נורת אזהרה עבור המשטר האיראני. המחאה אינה נגד המשטר האסלאמי והיא מתמקדת בקשיים הכלכליים הגוברים של איראן נוכח חרב הסנקציות המאיימת על איראן וכבר מכה בה. המחאה היא אותנטית ומשקפת אל נכון את הקשיים הפוקדים את סוחרי הבזאר (אלה הקונים בדולרים) ואת האזרח האיראני המתקשה לקנות סחורה נוכח המחירים המאמירים.

בכירים בהנהגת המשטר כמו גם כלי התקשורת הכתובה והמשודרת שלו המשטר מהרו למנף את מחאת הבזאר נגד ממשלתו של רוחאני וכשליה הכלכליים, זאת לצד המשך האשמת הממשלה במחדל הגרעיני והסכמתה למשא ומתן הגרעיני וויתור ולו זמני על יכולות הגרעין של איראן. הגדיל לעשות יועצו של ח'אמנהאי, יחיא רחים צפוי , לשעבר מפקד משמרות המהפכה וכיום, יועצו לענייני ביטחון של המנהיג, שכתב שאפשר היה לעבוד טוב יותר ללא ממשלה (התבטאות שבהמשך הוסרה מחק מכלי התקשורת השמרניים)[7].

סוחרי הבזאר אינם נמנים בהכרח עם מתנגדי המשטר המובהקים למרות השחיקה הנמשכת במעמדם נוכח התחזקות כלכלת משמרות המהפכה , בין היתר באמצעות הברחות ודחיקת רגליהם של שכבת סוחרי הבזאר הותיקה והמסורתית. יחד עם זאת, הבזאר היה שותף לכל מפכה שהתחוללה באיראן והינתן הזדמנות הוא עשוי להצטרף למהפכה נוספת בהינתן הנהגה רצינית למהפכה כזו וכן תמיכה מצד חלק מאנשי הדת.

הגם לפי שעה לא נראית סערה מושלמת כזאת באופק הרי שככל שיתגברו הסנקציות ויכנסו לתוקפן והמשבר הכלכלי יחריף עשויות להיווצר נסיבות העלולות לערער את יציבותו של המשטר. בניגוד לדיכוי "העדין" של מחאת הסוחרים לא יהסס המשטר להפעיל את מלוא עוצמת הדיכוי, בדומה לאירועי דיכוי "המחאה הירוקה" ב-2009 שראשיה מיר חסין מוסוי ומהדי כרובי עדין נתונים במעצר בית.

 

 

[1] https://twitter.com/rh9S8MFgUFzBjsv/status/1011344572029591553

[2]https://twitter.com/princccccess/status/1009787677028245504

[3] https://www.khabaronline.ir/detail/785976/Economy/commerce

[4] http://www.tehrantimes.com/news/424762/Iran-to-create-secondary-currency-market-by-next-week

[5] https://tinyurl.com/TASNIMUnder256

[6] http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/2469

[7] http://www.ghatreh.com/news/nn43153358/%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B4%DA%A9%D9%86-%D8%B3%D8%B1%D9%84%D8%B4%DA%A9%D8%B1-%D8%B1%D8%AD%DB%8C%D9%85-%D8%B5%D9%81%D9%88%DB%8C-%D8%B1%D8%AC%D8%B2%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B3%D8%B9%D9%88%D8%AF%DB%8C